شناسهٔ خبر: 66658480 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اخبار کوتاه خراسان رضوی / ۲۵ اردیبهشت

در این بخش چند خبر کوتاه از خراسان رضوی را می‌خوانید.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی ، این خبرها از حوزه های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هستند.
 
قرار گرفتن طرح باند دوم محور خلیل آباد به بردسکن و انابد
 
طرح باند دوم محور خلیل آباد به بردسکن و انابد، کددار شد و درقانون سنواتی مستقل کشور قرار گرفت. 
 
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: باند دوم محور سه راهی شادمهر تا بردسکن قبلاً تنها یک ردیف اعتباری داشت ولی با پیگیری‌های مسئولان، طرح باند دوم محور خلیل آباد به بردسکن و انابد دارای ردیف اعتباری مستقل و در قانون بودجه سنواتی کل کشور پایدار شد.
 
محمد ذاکری در بازدید از تقاطع روستا‌های جابوز و علی آباد کشمر، افزود: پارسال پنج میلیارد تومان اعتبار به این طرح اختصاص یافت و اکنون از مجموع ۲۵ کیلومتری محور خلیل آباد به بردسکن، پنج کیلومتر آن از سمت خلیل آباد به پیمانکار واگذار شده که سه کیلومتر این مسیر، ساخته و یک کیلومتر آن نیز آسفالت شده است. 
 
وی ادامه داد: اعتبار تخصیصی برای این پنج کیلومتر تاکنون فقط ۴۰۰ میلیون تومان بوده است ولی مطالبات پیمانکار بیش از ۳۵ میلیارد تومان است.
 
ذاکری با اشاره به ساخت باغات کشاورزی در طول این مسیر پنج کیلومتری، از مالکان این مسیر خواست با توافق نسبت به عقب نشینی نیز اقدام کنند تا بتوان هرچه سریعتر این مسیر را دو بانده کرد. 
 
آبگیری ۳۰ درصدی سازه‌های آبخیزداری شمال خلیل‌آباد
 
۳۰ درصد از بند‌های خاکی خارزنج در شمال شهرستان خلیل‌آباد آبگیری شدند.
 
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلیل‌آباد گفت: در پی بارش‌های بهاری اخیر برای نخستین‌بار در سال آبی جاری، طرح بند‌های خاک خارزنج آبگیری و بارش‌های خوب هفته گذشته باعث شد این اتفاق پس چهار سال مجدداً در حوزه خارزنج اتفاق بیفتد.
 
حمید ترابی افزود: حوزه آبخیز شمال خلیل‌آباد شامل دو حوزه خارزنج و زیردر است که حوزه خارزنج شامل یک بند خاکی به حجم ۷۵۰ هزار مترمکعب که در بالادست آن سه رسوب‌گیر سنگ و ملاتی قرار دارد.
 
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خلیل‌آباد با اشاره به اینکه در پایین‌دست این بند خاکی پنج پشته خاکی نیز ساخته شده که اثر بسیار خوبی در جلوگیری از سیلاب دارد، گفت: سازه‌های خاکی ساخته شده در بالادست شهرستان خلیل‌آباد با مهار سیلاب تأثیر مثبتی در نگهداشت آب ایفا می‌کند.
 
وی با بیان اینکه حدود هزار نفر بهره‌بردار در دو رشته قنات و بیش از ۱۰ حلقه چاه موتور و مالکین آب رودخانه خارزنج از آب و سفره‌های این سازه‌ها بهره‌برداری می‌کنند، افزود: حدود هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی در این منطقه وجود دارد و جلوگیری از سیلاب برای جمعیت ۱۵ هزار نفری مفید است.
 
دستور ساخت نمازخانه برای یک آموزشگاه پسرانه در فریمان
 
یک باب نمازخانه در آموزشگاه پسرانه امام صادق (ع) فریمان ساخته می‌شود.
 
مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی در بازدید از طرح‌های آموزشی درحال ساخت آموزش و پرورش فریمان، دستور ساخت این نمازخانه را صادر کرد.
 
یوسف پور، مدیر آموزش و پرورش فریمان گفت: جاسم حسین پور از طرح‌های نیمه تمام مدارس آل احمد و فریمانیان، بازدید و با حضور در مدارس مرحوم شیرین و امام صادق (ع) فریمان، کمبود‌های سخت افزاری این مدارس را بررسی و دستور ساخت نمازخانه در آموزشگاه امام صادق (ع) را صادر کرد.
 
آغاز واکسیناسیون پنوموکوک در شهرستان فیروزه 
 
همزبان با اعلام رسمی وزارت بهداشت، واکسیناسیون پنوموک در برنامه ایمن سازی کودکان در شهرستان فیروزه اجرایی شد.
 
سرپرست شبکه بهداشت ودرمان فیروزه گفت: باکتری پنوموکوک مهم‌ترین عامل عفونت‌های مهاجم باکتریال درکودکان محسوب می‌شود که طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها شامل مننژیت، سینوزیت، پنومونی و عفونت گوش میانی را موجب می‌شود.
 
دکتر محبوبه مهماندوست افزود: پنومونی پنوموکوکی یکی از شایع‌ترین علل عفونت‌های تنفسی است که منجر به مراجعه به مراکز درمانی می‌شود، همچنین پنوموکوک یکی از علل اصلی مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال در سراسر جهان است که پیشگیری از آن با واکسیناسیون امکان‌پذیر شده است. 
 
او ادامه داد: واکسن پنوموکوک به شکل تزریقی در سنین دو، چهار و ۱۲ ماهگی همزمان با سایر واکسن‌های همان گروه سنی تجویز می‌شود که والدین می‌توانند با مراجعه به پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت برای دریافت این واکسن اقدام کنند.

نظر شما