شناسهٔ خبر: 66657278 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: صنایع خلاق در رسانه‌های نوین جایگزین ابزار سنتی شده اند

صاحب‌خبر -
حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور در دانشکده دین و رسانه در نشست هم اندیشی اساتید این دانشکده شرکت و در خصوص مراتب همکاری شورای عالی با این دانشکده، به گفتگو پرداخت.
به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه با بیان اینکه مجموعه دانشگاه صداوسیما و دانشکده دین ورسانه در قم، در تربیت نیرو و تولید اندیشه و مفاهیم علمی و دینی موفق بوده‌اند، بیان داشت: در 25 سال پیش و زمان شکل گرفتن مباحث مرتبط با دین و رسانه کسی باور نمی‌کرد چنین ظرفیتی پدید خواهد آمد اما امروز فضلای بزرگی تربیت شده که محقق و پژوهشگر هستند و من آثار علمی این دانشکده را مشاهده کردم.
وی با بیان اینکه در فلسفه دین و فلسفه فرهنگ پرسش مهمی در زمینه نسبت بین دین و فرهنگ مطرح است، بیان داشت: کل علوم از سنخ دانش که بخشی از فرهنگ شناخته می‌شود، هستند. از نظر من دین با فرهنگ تساوی دارند بنابراین باید از مقوله مذکور به مقوله فرهنگ اسلامی رسیده و سپس نسبت آن را با رسانه های نوین سنجید. آیا رسانه های نوین صرفا یک ابزار هستند که مانند روزنامه و مجلات سابق عمل می کنند یا تفاوت های عمیق تری وجود دارد؟
استاد خسروپناه با بیان اینکه کارویژه رسانه «ایصال الی المطلوب» است، بیان داشت: کار روابط عمومی نشر خبر است و گاهی رسانه‌ها کار روابط عمومی را انجام می دهند، اما رسانه‌ها باید پیام را به جان برسانند. گاهی از رسانه های اینترنت پایه استفاده می کنیم اما روش تولید محتوا، همان روش سنتی است. صنایع خلاق در رسانه های نوین جایگزین آن ابزار سنتی شده اند و امروز هم باید برای رساندن تئوری های علمی از صنایع خلاق در رسانه های نوین استفاده کنیم.
وی با تمجید از همایش «دین، فرهنگ و رسانه های نوین» بیان داشت: با توجه به غرض این همایش حکیمانه، باید ببینیم چگونه و با چه فناوری های نرمی می توان تئوری فرهنگ دینی و الگوی حکمرانی فرهنگ دینی را با رسانه نوین به جان مخاطب برسانیم. پس از مشخص شدن تئوری، محصول همایش باید به الگوی حکمرانی فرهنگ دینی و سپس به فناوری نرم رساندن الگو به جان مخاطب، دست پیدا کنیم.
همچنین کمال اکبری رئیس دانشکده دین رسانه با اشاره به تاریخچه تأسیس این مرکز آموزشی، به یکی از رشته های درخواستی دانشگاه صداوسیما با عنوان «هنرهای رایانه ای با گرایش چندرسانه ای» پرداخت و گفت: به علت عزم سازمان صداوسیما برای ورود به رسانه های اینترنت پایه، تربیت نیرو در این زمینه ضروری است از این رو تلاش هایی برای افزودن این رشته به مفاد درس دانشکده دین و رسانه صورت گرفت که شورای گسترش و وزارت علوم علی رغم تأییدات اولیه، همکاری لازم را نداشتند.
وی با بیان اینکه 700 نفر در مقطع ارشد از دانشکده صداوسیما فارغ التحصیل شده اند، بیان داشت: قریب صددرصد نیروهایی که در معاونت تبلیغ حوزه و دفتر تبلیغات، کار رسانه ای می کنند از فارغ التحصیلان این دانشکده بوده و 60 درصد نیز استخدام سازمان شده اند. بیش از 90 درصد از فارغ التحصیلان در مشاغل مرتبط با رسانه مشغول به کار هستند که باید گفت چنین بازدهی در بسیاری از مراکز آموزشی کشور وجود ندارد.
اکبری با اشاره به همایش ملی «دین، فرهنگ و رسانه های نوین» اظهار داشت: در هشتم و نهم خرداد همایش مذکور برگزار خواهد شد که تا کنون استقبال خوبی از آن صورت گرفته است.350 چکیده مقاله واصل شده و 155 مقاله کامل نیز به دبیرخانه رسید و داوری آن نیز انجام شده که قریب 90 اثر آن مورد پذیرش قرار گرفته است. در زمانه حاضر به مبانی نظری و تولید مبانی دینی و فرهنگی رسانه های نوین نیاز داریم که دلیل برگزاری این همایش نیز همین است و تا کنون به خوبی عمل کرده است.
وی در پایان فراگیر شدن سواد رسانه ای را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: دانشکده با توجه به مطالعات خود می تواند در حوزه سواد رسانه ای نقش آفرین باشد و پیشنهاد می کنم که شورای عالی انقلاب فرهنگی آموزش همگانی سواد رسانه ای را جدی بگیرد.

نظر شما