شناسهٔ خبر: 66657209 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

رد شدن مجوزهای صیادی توسط شیلات بعد از عکس یادگاری با رئیس‌جمهور

پس از تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌ و کار هشت هزار مجوز صیادی از درگاه ملی مجوزها صادر شد. اما چند روز بعد از جشن صدور مجوز صیادی و پایان انحصار در این حوزه سازمان شیلات سایر درخواست ها را رد کرد.

صاحب‌خبر -

سازمان شیلات در چند دهه اخیر به بهانه جلوگیری از فشار صیادی بر آبزیان دریایی، برای هزاران نفری که بطور آبا و اجدادی مشغول صیادی بوده اند، مجوز صیادی صادر نمی‌کرد.

پس از تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌ و کار هشت هزار مجوز صیادی از درگاه ملی مجوزها صادر شد. اما چند روز بعد از جشن شکست انحصار مجوز صیادی در بندرعباس، سازمان شیلات سایر درخواست ها را رد کرد.

.پس از تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار و با راه اندازی درگاه ملی مجوزها، سال گذشته نخستین مجوزهای صیادی برای حدود ۸۰۰۰ صیاد بلاتکلیف هرمزگانی از سوی این درگاه به صورت خودکار صادر شد. صدور این مجوزها در سفر رئیس جمهور محترم به استان هرمزگان بازتاب فراوانی داشت؛ چراکه مردم دریافت مجوز صیادی پس از سالیان طولانی را جشن گرفته و به پایکوبی پرداختند و از انحصارشکنی دولت تقدیر کردند.

در این سفر که با حضور وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات همراه بود، مقرر شد صدور مجوز صیادی برای صیادان فاقد مجوز سایر استان‌ها نیز از طریق سازمان شیلات ایران انجام شود. به همین جهت صیادان بسیاری برای اخذ مجوز در درگاه ملی مجوزها ثبت نام کردند.

اما بعد از بازگشت آقای دکتر رئیسی از سفر هرمزگان و گذشت چند روز از جشن صدور اولین مجوزهای صیادی، سازمان شیلات تمام درخواست‌های ثبت شده را بدون دلیل مشخصی رد کرد.

کماکان وضعیت صدور مجوز در چهار استان ساحلی جنوبی مساعد نیست. به طوری که در استان سیستان و بلوچستان از 3500 درخواستی که از سمت صیادان ثبت شده، تنها 1000 نفر موفق به دریافت مجوز شده‌اند و در استان هرمزگان هم برای 1200 صیادی که در مرحله صدور خودکار مجوز از درگاه ملی مجوزها حضور نداشتند، تنها 180 مجوز صادر شده است. در دو استان دیگر (خوزستان و بوشهر) هم هیچ مجوزی صادر نشده است.

تداوم روند انحصاری چندین ساله در خصوص عدم صدور مجوز برای صیادان و رد گسترده درخواست های ایشان، موجب دلسردی جدی مردم از وزارت جهاد کشاورزی و سازمان شیلات شده است. عکس یادگاری انداختن با صیادان خوشحال هرمزگانی و همراهی با رئیس جمهور در افتخاری که هیچ سهمی در آن نداشته و خلف وعده ایشان در خصوص سایر صیادان و رد گسترده درخواست ها بلافاصله پس از اتمام سفر رئیس جمهور، بیش از پیش عملکرد دوگانه مسئولان سازمان شیلات را برای مردم جنوب نمایان کرده است.

امید است با پیگیری نهاد ریاست جمهوری برای اجرای مصوبات سفرهای استانی رئیس جمهور یا ورود مراجع نظارتی مطابق تخلفات و جرائم در نظر گرفته شده در قانون تسهیل مجوزهای کسب‌وکار با عوامل دلسردی مردم و قانون شکنی مسئولین مربوطه به نحو شایسته برخورد کنند.

نظر شما