شناسهٔ خبر: 66656660 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

آژیر خطر کاهش جمعیت در رفسنجان به صدا درآمد

طبق آمار، جمعیت رفسنجان طی سال‌های اخیر کاهش قابل توجهی داشته است که می تواند خطر افزایش سالمندی را به دنبال داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان، بحران جمعیت و سالمندی کشور موضوع مهمی است که در سال‌های اخیر مورد تأکید رهبر فرزانه انقلاب، مدیران و مسئولان و فعالان حوزه جمعیت بوده است.

رفسنجان به عنوان یکی از شهرهای مهم صنعتی در استان کرمان طی سال‌های اخیر با پدیده کاهش جمعیت مواجه شده است و همین امر نگرانی‌ها پیرامون افزایش جمعیت سالمندی را به وجود آورده است.

عباس اسماعیلی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در این ارتباط گفت: برای افزایش نرخ جمعیت باید همه نهادها و مسئولان پای کار بیایند و ائمه جمعه از تریبون نمازجمعه در مورد جمعیت صحبت کنند.

وی با اشاره به پیام رهبر انقلاب به فعالان حوزه جمعیت افزود: امیدوارم با فرهنگ‌سازی و اقدام رسانه‌ای و شفاف‌سازی بتوانیم گامی برای شهر و نظام برداریم که به سیاهچاله جمعیتی دچار نشویم.

۵۰ درصد علت تمایل نداشتن خانواده‌ها به فرزندآوری به عوامل فرهنگی و اجتماعی باز می‌گردد

طبق آمار اعلام شده از سوی زینب حیدری معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، نرخ فرزندآوری در شهرستان در حال حاضر ۱.۶۳ بوده و نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

وی امروز _سه‌شنبه بیست‌وپنجم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه جمعیت شهرستان رفسنجان بیش از ۳۶۳ هزار و ۷۰۰ نفر است، اظهار کرد: از این تعداد ۳۰۵ هزار نفر ایرانی و بیش از ۵۸ هزار و ۷۰۰ نفر غیر ایرانی هستند.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان ادامه داد: بیش از ۳۹ هزار و ۱۰۰ نفر از جمعیت شهرستان را سالمندان ایرانی تشکیل می‌دهند و سهم کودکان ۲۲ هزار و ۱۰۰ نفر ایرانی است.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته رشد سریع در کنترل موالید داشته‌ایم، افزود: سالمندان بیش از ۱۰ درصد جمعیت رفسنجان را شامل می‌شوند و بیش از ۴۱ درصد جمعیت معادل ۱۶۷ هزار و ۸۹۶ نفر میانسال هستند.

حیدری خاطرنشان کرد: مهاجرت، تولد، مرگ‌ومیر در میزان نرخ جمعیت مؤثر است و عوامل فرهنگی و اجتماعی ۵۰ درصد علت تمایل نداشتن خانواده‌ها به فرزندآوری است و مسائل اقتصادی درصد کمتری دارند.

جدای از مسائل فرهنگی و اجتماعی، نباید از نقش دولت‌ها در افزایش یا کاهش جمعیت غافل شد، علیرضا عرب علیدوستی رئیس مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان در این‌باره گفت: عامل اصلی مؤثر بر جمعیت عوامل اقتصادی اجتماعی است.

وی ادامه داد: از میزان ۵۰ درصدی عوامل فرهنگی اجتماعی، ۱۰ درصد محیط زیست، ۱۵ درصد عوامل ژنتیک و مابقی یعنی ۲۵ درصد مربوط به سلامت که شامل درمان و بهداشت می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت رفسنجان با اشاره اینکه اگر هر خانم بین دو تا سه فرزند به دنیا بیاورد، می‌توان به بهبود نرخ جمعیت امیدوار بود، اضافه کرد: ما از خانواده‌هایی که از فرزندآوری استقبال می‌کنند، حمایت می‌کنیم و دولت‌ها وظیفه دارند شرایط را برای زندگی جوانان فراهم کنند.

نظر شما