شناسهٔ خبر: 66656289 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

دستور معاون رییس‌جمهور به مدیران کل استان‌ها؛

جابه‌جایی جانوران وحشی در باغ وحش‌ها باید با اجازه کتبی سازمان حفاظت محیط زیست باشد

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در نامه ای به مدیران کل محیط زیست استان ها دستور داد که نظارت جدی و مستمری بر فعالیت باغ وحش ها داشته باشند و هرگونه جابه‌جایی جانوران وحشی در باغ وحش ها باید با اجازه کتبی سازمان حفاظت محیط زیست انجام گیرد.

صاحب‌خبر -


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط‌زیست، علی سلاجقه، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در نامه‌ای به مدیران کل محیط زیست استان‌ها دستور داد تا بر فعالیت باغ وحش‌ها نظارت جدی و مستمر داشته باشند و هرگونه جابه‌جایی جانوران وحشی در باغ وحش ها با اجازه کتبی سازمان حفاظت محیط زیست انجام گیرد.

وی در این نامه عنوان داشت: با عنايت به حساسيت رسانه‌اي فعالان محيط زيست در خصوص عملكرد نامناسب باغ‌هاي وحش، باغ‌هاي پرندگان و مراكز نگهداري از حيوانات، از آنجائيكه نقش معني‌دار باغ‌هاي وحش در حفاظت و آموزش محيط زيست و شناخت اهميت حيوانات به عنوان بخشي از تنوع زيستي در پايداري و تعادل زيست‌بوم‌ها و ترويج فرهنگ حمايت از حيوانات غير قابل انكار بوده و در صورت عدم كاركرد صحيح، اثر معكوس آن بر روي عامه مردم (با تأكيد بر كودكان)، غير قابل جبران است.

علی سلاجقه در این نامه با اشاره به اینکه واحدهايي كه منفك از اهداف و بيشتر به منظور خريد و فروش گونه احداث شده‌اند، مي‌بايست در مدار ساماندهي قرار گیرند، بیان داشت: در صورت عدم تمكين این باغ های وحش در مدار تعطيلي و حذف قرار خواهند گرفت.

معاون رییس جمهور با اشاره به لحاظ نمودن فضاهاي زيستي مكفي و مناسب و توجه به رفتارشناسي، نيازهاي بوم‌شناسي و زيستگاه طبيعي حيوان در هنگام طراحي مركز بر ايجاد شرايط بهينه نگهداري، مناسب سازي محيط براي بروز رفتار طبيعي و مراقبت طبيعي توسط مادر تاکید کرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در این نامه عنوان دارد: خريد، فروش، ورود، صدور، معاوضه، مبادله، دريافت و اهداء هر نوع جانور وحشي توسط باغ‌هاي وحش، مي‌بايست با اجازه "كتبي" سازمان حفاظت محيط زيست انجام شود.

این نامه در پایان عنوان می دارد: در صورت هر گونه كوتاهي و يا عدم تمكين، برخورد قانوني با واحدهاي خاطي از سوي آن اداره كل مورد تأكيد است. همچنين در صورت هر گونه كوتاهي در نظارت و يا عدم اطلاع رساني صحيح و به‌ هنگام و يا عدم اقدام به‌ موقع در حوادث، مديركل استان راساٌ مي‌بايست پاسخگو باشند.
 

نظر شما