شناسهٔ خبر: 66656101 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

آنچه که در صحن علنی امروز مجلس گذشت؛

موافقت دولت با کاهش ساعت کاری و ادامه بررسی‌های مجلس

مشروح مهم‌ترین خبرهای جلسه علنی امروز (سه شنبه) بیست و پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی را می‌توانید در این گزارش بخوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه علنی مجلس به ریاست نایب رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد و با توجه به اینکه تعدادی از نمایندگان در جلسه قبلی مجلس و جلسه امروز پیشنهاد به لایحه دولت درباره کاهش ساتعت کاری را مطرح کردند، عبدالرضا مصری در واکنش به نمایندگان خبرداد: دولت با کاهش ساعت کاری کارمندان دولت به ۴۰ ساعت در هفته موافقت کرده است.

بیشتر بخوانید:

موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح برخی از احکام مالیاتی / پیشنهاد تعطیلی شنبه و کاهش ساعت کاری کارمندان رای نیاورد

در ادامه این جلسه نمایندگان گزارش کمیسیون انرژی در خصوص اجرای ناقص تکالیف قانونی مربوط به جمع‌آوری گازهای همراه تولید نفت و مشعل را بررسی کرده و در نهایت براساس ماده ۲۳۴ آئین‌نامه داخلی مجلس با ارجاع این گزارش به قوه قضاییه جهت رسیدگی به تخلفات موافقت کردند.

در ادامه سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و محیط زیست در جلسه علنی امروز مجلس، گزارش این کمیسیون در مورد استنکاف از اجرای قانون هوای پاک توسط سازمان حفاظت محیط زیست درباره جلوگیری از استفاده سوخت مازوت توسط نیروگاه‌های کشور را در اجرای ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی قرائت کرد ودر توضیح بخشی از این گزارش گفت: به منظور کاهش آلودگی ‌های شدید هوا مصوبه شورای عالی انرژی کشور لغو شده و از مازوت سوزی در کشور جلوگیری شود.

بعد از قرائت این گزارش، نمایندگان با ۱۷۲ رای موافق، ۵ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر در مجلس تصویب کردند که این گزارش برای بررسی تخلفات به قوه قضائیه ارجاع شود.

همچنین در جریان بررسی طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت، نمایندگان بر مصوبه قبلی خود درباره قرارداد نیروهای شرکتی اصرار کردند.

در همین ارتباط عبدالرضا مصری که ریاست جلسه را بر عهده داشت در جریان بررسی این طرح در سخنانی کوتاه اظهار کرد: امیدواریم کارکنان شرکتی از این نگرانی خارج شوند.

موافقت دولت با کاهش ساعت کاری

در جلسه علنی امروز، گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درباره طرح اصلاح ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی هم بررسی شد و به منظور تامین نطر شورای نگهبان با اصلاحات صورت گرفته در این طرح موافقت شد.

پس از قرائت و رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد تحقیق و تفحص از شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) و شرکت‌های زیرمجموعه آن از سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹، نمایندگان با ارسال این گزارش به قوه قضائیه موافقت کردند.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از شستا هم جزئیاتی از گزارش تحقیق و تفحص از شستا را ارائه کرد که این تفحص مربوط به دولت‌های یازدهم و دوازدهم است.

در ادامه جلسه علنی امروز، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، گزارش نهایی این کمیسیون درباره تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اجرای ماده ۲۱۲ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را قرائت کرد.

این گزارش با ۱۶۱ رای موافق، ۶ رای ممتنع و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده مجلس برای رسیدگی به قوه قضاییه ارجاع شد.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

نوروزی: کشاورزان از مجلس و دولت انتظار حمایت دارند

در بخش دیگری از جلسه امروز، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به هزینه‌های بالای کاشت، داشت و برداشت به کشاورزان در استان‌های شمالی توجه شود.

رحمت‌الله نوروزی در تذکری شفاهی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بیان کرد: حضرت آقا در نامگذاری سال به نام جهش تولید با مشارکت مردم تاکید داشتند یکی از مقوله‌های جهش تولید، تولید محصولات کشاورزی است. استان گلستان که یک استان مظلوم و محروم است در حوزه کشاورزی پیشتاز است اما اکنون با همه هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت نرخ پایینی برای محصولات تعیین می‌شود. تاکید امامین انقلاب برحمایت از تولید و کشاورزی است.

نماینده علی آباد کتول در مجلس اظهار کرد: اکنون برای واردات برنج و چای ارز ترجیحی در نظر گرفته می‌شود کشاورزان ما خون دل می‌خورند. انتظار کشاورزان از مجلس شورای اسلامی و دولت حمایت است. مجمع نمایندگان استان گلستان نیز بر این موضوع تاکید دارند.

میرتاج‌الدینی: کمیسیون برنامه گزارش تفحص از حقوق‌های نجومی را به صحن علنی ارائه کند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درخواست کرد که هرچه سریع‌تر هیات رئیسه کمیسیون برنامه گزارش تحقیق و تفحص از حقوق‌های نامتعارف و نجومی را برای قرائت به صحن علنی ارجاع دهد.

حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکری اظهار کرد: گزارش هیات تحقیق و تفحص از حقوق‌های نامتعارف و نجومی آماده شده است منتها جلسات کمیسیون برنامه برای ارجاع این گزارش از لحاظ تعداد اکثریت اعضا به رسمیت نرسید و این گزارش بلاتکلیف ماند لذا قرار شد از اعضای کمیسیون برای اعلام موافقت امضا گرفته شود که این امضاها موجود است.

وی ادامه داد: سوال این است که چرا هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه این گزارش را برای قرائت به صحن علنی ارجاع نمی‌دهد چون در این گزارش آسیب‌شناسی درباره زمینه‌های پرداخت حقوق‌های نجومی شده و به دنبال آن است که این راه ها بسته شود.

نخعی: سهمیه سوخت کامیون‌داران شهری شارژ نمی‌شود

نماینده مردم سربیشه و نهبندان در مجلس شورای اسلامی خواستار رفع مشکلات مربوط به سهمیه سوخت کامیون‌داران شهری شد.

مصطفی نخعی نماینده مردم سربیشه و نهبندان در مجلس شورای اسلامی در جلسه روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ صحن مجلس در تذکری شفاهی به وزیر کشور گفت: دو ماه است که سهمیه سوخت کامیون‌داران شهری شارژ نمی‌شود؛ از وزارت کشور درخواست می کنم با ثبت کارکرد کامیون‌داران این مشکل را مرتفع سازد.

وی در تذکر دیگر خواستار رسیدگی به حادثه دیدگان سیل اخیر شد و اظهار کرد: سیل خراسان جنوبی خسارت زیادی به نهبندان و سربیشه وارد کرده و ساختارهای منطقه و البته خانه‌های مردم را نابود کرده و لازم است هرچه سریعتر خسارات مردم جبران شود.

تذکر نماینده چابهار درباره تقسیم استان سیستان و بلوچستان

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هر طرحی در خصوص تقسیم استان سیستان و بلوچستان بدون رعایت ملاحظات مردم، نخبگان، دانشمندان و علمای معزز استان محکوم به شکست است.

معین‌الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی در جلسه روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس در تذکری تاکید کرد: هر طرحی در خصوص تقسیم استان سیستان و بلوچستان بدون رعایت ملاحظات مردم نخبگان دانشمندان و علمای معزز استان محکوم به شکست است.

وی افزود: هر تلاشی در راستای کمرنگ کردن نام زیبای بلوچستان خطایی نابخشودنی است؛ زاهدان و سراوان و خاش و ایرانشهر و چابهار همگی جزئی لاینفک از نام نامی بلوچستان هستند. اجازه دهید این طرح و اساسنامه سواحل مکران با کار کارشناسی و وقت مکفی بررسی شود نه اینگونه با سراسیمه و شتاب‌زده. 

این نماینده مجلس در پایان گفت: از کسانی که در روزهای سخت سیل کنار مردم بودند بی نهایت سپاسگزارم.

انتهای پیام/

نظر شما