شناسهٔ خبر: 66656019 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

پیروزی سیاسی فلسطین و انزوای فزاینده اسرائیل

رای قاطع جامعه جهانی در حمایت از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد، به روشنی گویای انزوای بین‌المللی رژیم صهیونیستی و آمریکا در جامعه جهانی است. رژیم صهیونیستی در منزوی‌ترین شرایط تاریخ جعلی خود به سر می‌برد. رای قاطع جامعه جهانی در حمایت از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد، به روشنی گویای انزوای بین‌المللی رژیم صهیونیستی و آمریکا در جامعه جهانی است. رژیم صهیونیستی در منزوی‌ترین شرایط تاریخ جعلی خود به سر می‌برد.

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل خبرگزاری برنا، همایون برخور: روز جمعه، مجمع عمومی سازمان ملل با اختلافی گسترده، به تصویب قطعنامه تشکیل کشور مستقل فلسطین و بازنگری شدن از مسئله توسط شورای امنیت و به رسمیت شناخته شدن فلسطین بعنوان ۱۹۴ امین عضو کامل سازمان ملل رای داد.

پیش‌نویس این قطعنامه درنهایت با ۱۴۳ رای موافق، ۹ رای مخالف و ۲۵ رای ممتنع به تصویب رسید؛ یعنی از میان ۱۹۳ عضو سازمان ملل ۱۴۳ کشور به این قطعنامه رای مثبت دادند. مخالفین عبارتند از آمریکا، اسرائیل، آرژانتین، چک، مجارستان، میکرونزی، نائورو، پالائو و پاپوآ گینه نو. یکی دیگر از بخش‌های مهم رای آوردن قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل، رای مثبت متحدان آمریکا همچون فرانسه، ژاپن، کره جنوبی، اسپانیا، استرالیا، استونی و نروژ با وجود فشار آمریکا برای رای مخالف و یا ممتعن همه کشور‌های دارای روابط نزدیک با خود به این قطعنامه بود.

چرایی اهمیت رای گیری اخیر مجمع عمومی سازمان ملل

این رای گیری و اختلاف گسترده بین مخالفین و موافقین، نشان دهنده حمایت فزاینده جهانی از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل و خشم کشور‌های جامعه جهانی از کشتار بی رویه و عامدانه غیرنظامیان در غزه توسط رژیم صهیونیستی است.  

از ۷ اکتبر تاکنون، با وجود انتقادات گسترده از رژیم اسرائیلی، این رژیم در جنگ خود علیه ساکنین باریکه غزه، بیش از ۳۵ هزار فلسطینی که عمدتا زنان و کودکان هستند را به قتل رسانه و به اذعان سازمان ملل، حداقل بیش از ۱۰ هزار نفر دیگر، زیر آواره‌های ویرانه‌های غزه محبوس شده اند.

از طرفی، با وجود پذیرفته شدن آتش بس پیشنهادی میانجیگران (مصر، قطر و آمریکا) توسط جنبش حماس، اسرائیل با بهانه‌های تکراری همچون وجود اختلاف نظر‌های گسترده درباره توقف جنگ و خروج نیرو‌های ارتش اشغالگر از غزه، با این آتش بس مخالفت و حمله زمینی خود به رفح، جنوبی‌ترین شهر غزه و محل اسکان بیش از ۱.۳ میلیون آواره فلسطینی را آغاز کرد.

پیروزی سیاسی فلسطین و انزوای فزاینده اسرائیل

به اذعان ادیث. ام لدرر، کارشناس خبرگزاری آسوشیتدپرس، رای مجمع عمومی سازمان ملل همچنین نشان دهنده حمایت آشکار جامعه جهانی از مسئله فلسطین است. بطوریکه، در تاریخ ۲۷ اکتبر، مجمع عمومی سازمان ملل با ۱۲۰ رای موافق، ۱۴ رای مخالف و ۴۵ رای ممتنع، قطعنامه آتش بس فوری در غزه به تصویب رسید و این رخداد، فقط با گذشت ۲۰ روز از شروع عملیات طوفان الاقصی صورت گرفت و با گذشت ۷ ماه و ارتکاب جنایات متعدد از سوی رژیم صهیونیستی در غزه، ما شاهد تبدیل شدن مسئله فلسطین به یکی از اساسی‌ترین مسائل جامعه بین المللی هستیم.

فلسطین در حال حاضر ناظر غیرعضو در این نهاد بین‌المللی است، اما از سال ۲۰۱۱ به طور ملموس برای عضویت کامل در این نهاد بین‌المللی تلاش می‌کند. تصمیم‌گیری نهایی در مورد عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل قرار است در شورای امنیت این نهاد بین‌المللی صورت گیرد.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگران فلسطین در سال ۲۰۱۱، اولین بار خواستار عضویت فلسطین در سازمان ملل شد، اما با توجه به مخالفت شورای امنیت، تلاش‌های وی با شکست مواجه شد.

ماه گذشته، آمریکا قطعنامه پیشنهادی برای پذیرش عضویت فلسطین در سازمان ملل را که از سوی الجزایر مطرح شده بود، وتو کرد. قطعنامه‌ای که ۱۲ کشور با آن موافق بودند و بریتانیا و سوئیس هم به آن رای ممتنع دادند.


قطعنامه روز جمعه مجمع عمومی سازمان ملل فلسطین را به عضو کامل سازمان ملل تبدیل نخواهد کرد، اما این قطعنامه به فلسطین حقوق و امتیازات بیشتری مانند پیوستن به سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف سازمان ملل ارائه می‌دهد؛ برای مثال این قطعنامه به فلسطین اجازه می‌دهد تا به طور کامل در بحث‌های سازمان ملل شرکت کنند، مواردی را به‌عنوان دستور کار پیشنهاد دهند و نمایندگان خود را در کمیته‌ها انتخاب کنند. با این حال این کشور هنوز هم حق رای‌دادن نخواهد داشت.

آمریکا نیز با مخالفت خود با این قطعنامه، مخالفت آشکار خود با هرگونه شکل گرفتن کشور مستقل فلسطین را بیان کرد و مدعی شد که تنها راه چاره برای شکل گرفتن دولت مستقل فلسطین، مذاکره مستقیم بین فلسطین و رژیم صهیونیستی است و نماینده آمریکا در سازمان ملل، این نهاد بین المللی و ۱۴۳ کشور حامی این قطعنامه را به اقدامی "یکجانبه" برای دور زدن "راهکار دو کشوری" متهم کرد.

اما با توجه به وتو شدن قطعنامه‌های متعدد پیرامون آتش بس فوری در غزه و توقف جنایات اسرائیلی توسط آمریکا و حمله ور شدن جمهوری خواهان و دیگر دولتمردان این کشور به دادگاه لاهه و تهدید کردن دیوان بین المللی دادگستری برای جلوگیری از صدور حکم توبیخ اخلاقی علیه رهبران رژیم اشغالگر، تنها قدرت یکجانبه گرا و سو استفاده گر، آمریکا و رژیم صهیونیستی است و متهم کردن ۱۴۳ کشور (که متحدان آمریکا همچون ژاپن را شامل می‌شود) به دور زدن خواسته‌های واشنگتن و تل آویو، نشان دهنده ماهیت خودکامه کاخ سفید و تل آویو است.

در همین راستا انتظار می‌رود که قطعنامه تصویب شده عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل، در شورای امنیت، توسط آمریکا دوباره وتو شود.

خوشحالی فلسطین و استیصال اسرائیل

قطعنامه عضویت کامل فلسطین، شرایط میدانی جنگ غزه را فورا تغییر نخواهد داد. اما با این وجود، قطعنامه مذکور و حمایت گسترده و فزاینده جامعه جهانی از فلسطین و آشکار شدن جنایات رژیم اسرائیلی، یک پیروزی دیپلماتیک و سیاسی است. در همین راستا، محمود عباس از این رخداد استقبال کردند.

عباس در واکنش به رای آوردن قطعنامه گفت: رای‌های گسترده مثبت، نشان دهنده حمایت جهان از آزادی و حقوق فلسطین و رد شدن اشغالگری است. در راستا با این رای، کشور فلسطین به تلاش‌های خود برای عضویت کامل در سازمان ملل از طریق شورای امنیت ادامه خواهد.

از طرفی، پیش از رای‌گیری «گیلعاد اردان»، نماینده دائم رژیم اسرائیل در سازمان ملل در سخنرانی خود در مجمع عمومی، در حالی که پوستری در دست داشت، منشور سازمان ملل را در داخل دستگاه خردکن کاغذ ریخت تا نمایشی واضح از ماهیت رژیم صهیونیستی به نمایش بگذارد.  اردان همچنین سازمان ملل را به حمایت از "رژیمی نازی" متهم کرد.

پیروزی سیاسی فلسطین و انزوای فزاینده اسرائیل

انزوای بی سابقه اسرائیل در دنیا


همانطور که پیشتر ذکر شد، حمایت فزاینده از فلسطین، به معنای کاهش حمایت‌ها از رژیم صهیونیستی و انزوای تل آویو در عرصه بین المللی است. پیش از عملیات طوفان الاقصی بسیاری از جنایات رژیم اشغالگر توسط دولتمردان غربی تحت راهبری آمریکا نادیده گرفته می‌شد. اما جنگ غزه و جنایات مکرر و متعدد اسرائیل، ماهیت فاشیست، آپارتاید، نژادپرست و بی قانون این رژیم را آشکار و حمایت از خود را دشوار ساخت.

اختلاف گسترده بین رای‌های مخالف و رای‌های موافق و نادیده گرفته شدن مخالفت آمریکا با این قطعنامه از سوی متحدان آن، شدت گرفتن احتمال اعمال تحریم‌های تسلیحاتی علیه رژیم اشغالگر، متهمانه خوانده شدن طرح خاورمیانه بایدن برای مصالحه بین اسرائیل و کشور‌های عربی توسط رسانه‌های آمریکایی، همگی مهر تاییدی بر انزوای اسرائیل است.

به اذعان کارشناسان، پیش از رای گیری روز جمعه، انتظار می‌رفت حداکثر ۱۲۰ الی ۱۳۰ کشور به قطعنامه مذکور رای مثبت بدهند و موافقت ۱۴۳ کشور همگان را شوکه کرد و مخالفت انگشت شمار کشور‌های معلوم‌الحال در پشتوانه اسرائیل و آمریکا نیز قابل پیشبینی بود.

مروان بیشارا، تحلیلگر ارشد سیاسی الجزیره نیز پیرامون رای گیری مجمع عمومی سازمان ملل گفت: از لحاظ راهبردی، این رای گیری روی غزه تاثیری نخواهد داشت. اما دستیابی به عضویت کامل در فلسطین، دستاورد بزرگی است و دلقک بازی‌های نماینده اسرائیل در سازمان ملل به جایگاه رو به سقوط رژیم اسرائیلی در جوامع بین اللملی کمکی نکرد.

با این تفاسیر، همانطور که ناصر کنعانی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران گفته است، رای قاطع جامعه جهانی در حمایت از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد، به روشنی گویای انزوای بین‌المللی رژیم صهیونیستی و آمریکا در جامعه جهانی است. رژیم صهیونیستی در منزوی‌ترین شرایط تاریخ جعلی خود به سر می‌برد.

انتهای پیام/

نظر شما