شناسهٔ خبر: 66655971 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

بهترین فصل برای سفر به جزیره‌های جنوبی ایران چه زمانی است؟

جنوب ایران با جاذبه‌های گردشگری متعدد، به‌عنوان یکی از بهترین مقصدهای مسافرتی در کشور معرفی می‌شود. زمان ایده‌آل برای بازدید از این منطقه بسته به آب‌وهوای فصلی، علاقه شما به فعالیت‌ها، ازدحام جمعیت و هزینه‌ها در فصول اوج گردشگری متفاوت است.

صاحب‌خبر -

جنوب ایران با جاذبه‌های گردشگری متعدد، به‌عنوان یکی از بهترین مقصدهای مسافرتی در کشور معرفی می‌شود. زمان ایده‌آل برای بازدید از این منطقه بسته به آب‌وهوای فصلی، علاقه شما به فعالیت‌ها، ازدحام جمعیت و هزینه‌ها در فصول اوج گردشگری متفاوت است. آب‌وهوا نقش مهمی در برنامه ریزی سفر به جنوب ایران دارد. مسئله آب‌وهوا هم برای شرکت در انواع فعالیت‌های تفریحی مهم است و هم برای گشت‌و‌گذارهایی که می‌خواهید انجام دهید. در این مقاله با ما همراه باشید تا درباره بهترین فصل برای سفر به جزیره‌های جنوبی کشور صحبت کنیم.

سفر به جنوب در پاییز و زمستان

با نزدیک‌شدن به زمستان و کاهش دما، بسیاری دوست دارند هوای معتدل بهاری را منطقه جنوب کشورمان تجربه کنند. به کسانی که از سرما دوری می‌کنند یا دوستدار تنوع آب‌وهوا هستند، توصیه می‌کنیم سفری به جنوب کشور داشته باشند. در طول فصول سرد، منطقه جنوبی آب‌وهوای معتدل و دلپذیری دارد و یک مقصد گردشگری ایده‌آل است.

زمستان فصل بسیار خوبی برای سفر به شهرهایی مانند بوشهر، بندرعباس و اهواز است. اگر دنبال شرایط آب‌وهوایی مطلوب هستید، ‌ می‌توانید از اواسط پاییز تا اواخر زمستان به جنوب کشور سفر کنید.

سفر به جنوب در فصل بهار

بهار در مقاصد جنوبی کشور، ‌جذابیت خاص خود را دارد. در این دوره به ویژه در ایام نوروز شاهد تعداد بالایی از بازدیدکنندگان هستیم. بعد از فروردین ماه، دمای هوا به تدریج در شهرهای جنوبی افزایش می‌یابد. اوایل بهار بهترین زمان برای کاوش در جنوب است.

در طول این فصل جشنواره‌های مختلفی برگزار می‌شود. تمام شهرهای جنوبی در اولین ماه بهار ارزش دیدن را دارند.

سفر در تابستان به جنوب

در فصل تابستان به دلیل تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها بازار سفر و گردشگری رونق می‌گیرد. سفر به جنوب در این فصل مزیت‌های خاصی دارد که بازدید از جنوب را خاطره‌انگیزتر می‌کند. چابهار به دلیل بادهای موسمی، یک مقصد تابستانی خنک در جنوب است که محیطی جذابی دارد.

به جز چابهار، کیش در تابستان با بلیط تهران کیش ارزان، تورهای تخفیف‌دار و آفرهای تابستانی هتل‌ها، بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند. حواستان باشد که کرم ضد آفتاب، کلاه، صندل و عینک آفتابی را برای محافظت از خود در برابر آفتاب شدید جنوب در چمدانتان قرار دهید.

بهترین مقاصد برای سفرهای جنوب

همان‌طور که اشاره کردیم از خوزستان تا سیستان صدها جاذبه گردشگری وجود دارد. تصور کنید در باتلاق شادگان سوار قایق‌های تفریحی هستید و به موسیقی جنوبی گوش می‌دهید. طبیعتاً اگر علاقه‌مند به آشنایی با فرهنگ‌های مختلف هستید، سفر به جنوب ایران برای شما لذت بخش خواهد بود.

تماشای غروب خورشید در سواحل نیلگون بوشهر، بازدید از سازه‌های آبی شوشتر و معابد هندوها از جمله تجربیاتی است که فقط در جنوب می‌توانید به دست بیاورید. اگر زمان شما محدود است و نمی‌توانید از تمام جاذبه‌های جنوب کشور دیدن کنید، توصیه می‌کنیم بازدید از کیش، قشم، بوشهر، جزیره هرمز و چابهار را از دست ندهید. چابهار سرزمین زیبایی است و جنگل‌های حرا، تپه‌های مریخی و سواحل صخره‌ای تنها بخش کوچکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر هستند. در ادامه برخی از معروف‌ترین مقاصد جنوبی را معرفی خواهیم کرد.

چابهار، سرزمین ناشناخته‌ها

استان سیستان و بلوچستان، یکی از قدیمی‌ترین استان‌های ایران، دارای جاذبه‌های فراوانی است که هنوز بکر هستند و کمتر کسی آن را دیده است. یکی از دیدنی‌های سیستان و بلوچستان شهرستان چابهار است که یکی از زیباترین سواحل جنوبی ایران را دارد. چابهار علی‌رغم اینکه منطقه‌ای جنوبی است، اکثر روزهای سال هوای معتدل دارد و یکی از شهرهای خنک جنوب کشور است.

دمای هوای چابهار معمولاً از ۳۱ درجه سانتیگراد فراتر نمی‌رود و حتی در تابستان نسبت به سایر شهرهای جنوبی خنک‌تر است. زمستان‌های این شهر بندری نیز آب‌وهوایی کاملاً معتدل و بهاری دارد.

از اواسط بهار به بعد هوای این بندر مرطوب می‌شود و تا پایان تابستان به همین شکل باقی می‌ماند؛ بنابراین در این ایام گردشگران کمتری به چابهار سفر می‌کنند. اما در نیمه دوم سال تعداد سفرها به چابهار افزایش می‌یابد و در تعطیلات نوروز با ورود گردشگران فراوان به اوج خود می‌رسد.

بندرعباس بزرگ‌ترین بندر ایران

بندرعباس که در گذشته به بندر گمبرون شهرت داشت، اکنون یکی از دیدنی‌ترین شهرهای جنوب و استان هرمزگان است. بندرعباس در فصل بهار و تابستان گرمای سوزان دارد. اما در فصول پاییز و زمستان آب‌وهوای معتدل و بهاری دارد. بهار زمان مناسبی برای سفر به بندرعباس است.

از روزهای ابتدایی آذر تا اواسط فروردین بهترین زمان برای سفر به بندرعباس است. اگر شلوغی را دوست ندارید و ترجیح می‌دهید در روزهای خلوت‌تر به این شهر سفر کنید، از سفر به این شهر در پایان اسفند و نوروز خودداری کنید.

بهترین زمان برای سفر به قشم

جزیره قشم بزرگ‌ترین جزیره ایران است که از شمال با بندرعباس، از شرق با جزیره لارک و از جنوب با جزیره هنگام همسایه است. آب‌وهوای قشم مانند سایر شهرهای جنوبی گرم و مرطوب است. بنابراین بهترین زمان برای سفر با تور قشم و خرید بلیط هواپیما قشم زمستان و بهار است. به طور معمول در تور قشم، جاذبه‌هایی مانند جزیره ناز، تنگه چاهکوه و غار خربس از مقاصد گردشگری رؤیایی محسوب می‌شوند.

آبادان شهری با تاریخ غنی

آبادان که زمانی شهری بسیار مدرن در ایران بود به شهر اولین‌ها نیز شهرت داشت. اولین سینمای روباز، ایستگاه آتش‌نشانی، پیتزافروشی، مهدکودک، سالن بیلیارد، پیست اسکی و تأسیسات پتروشیمی ایران در آن قرار داشت. از جاذبه‌های گردشگری آبادان می‌توان به جاده اروند، مسجد رنگونیها، کلیسای گاراپت، رودخانه بهمنشیر و پل کابلی اشاره کرد.

آبادان در مناطق گرم و جنوبی ایران واقع شده است و به دلیل گرمای شدید، هوای آن برای سفر در فصل بهار و تابستان نامناسب است. برای داشتن سفری دلپذیرتر، در فصل پاییز یا زمستان از آن بازدید کنید.

بهترین زمان برای سفر به کیش

آیا قصد شما تفریح در سفر است؟ یا برای خرید و استراحت می‌خواهید سفر کنید؟ هدف شما از سفر هر کدام که باشد، جزیره کیش یکی از بهترین انتخاب‌هاست. این جزیره دارای امکانات تفریحی، توریستی و تجاری متنوعی است که برای هر شخصی با هر سلیقه‌ای مناسب است. آب‌وهوای این جزیره در شش ماه از سال بسیار مطبوع و بهاری بدون گرما و رطوبت شدید است.

همچنین تا اواخر اردیبهشت شب‌های جزیره خنک اما روزها کمی گرم است. اگر می‌خواهید زمانی را برای سفر به کیش انتخاب کنید که هم خنک باشد و هم شلوغ نباشد، اسفند ماه بهترین زمان است. در این ماه علاوه بر خنکی هوا و آرامش‌ بیشتر، قیمت‌ها برای خرید نیز نسبت به روزهای دیگر سال ارزان‌تر است.

از جاذبه‌های کیش می‌توان به باغ پرندگان، آکواریوم کیش و پارک دلفین‌ها اشاره کرد. ورزش‌های آبی مانند فلای اسکای، پاراگلایدر، پارو سواری، قایق سواری و جشنواره‌های تابستانی نیز بسیاری از گردشگران را به این جزیره می‌کشاند.

از آنجایی که جزیره کیش، یک مقصد گردشگری پرتردد است، بلیط لحظه آخری در بیشتر مواقع در دسترس است.

کلام آخر

سفر می‌تواند راهی عالی برای فرار از استرس روزمره باشد، اما انتخاب زمان و مقصد مناسب برای کسب یک تجربه لذت‌بخش در سفر بسیار مهم است. در این مقاله بهترین زمان برای بازدید از مناطق جنوبی ایران و برخی از شهرهای آن منطقه مورد بحث قرار گرفته است. با خواندن این مقاله قبل از برنامه‌ریزی سفر می‌توانید تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد مقصد سفر خود بگیرید و سفری به‌یادماندنی داشته باشید.

نظر شما