شناسهٔ خبر: 66655932 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

رویکردی جامع برای رفع نیازهای اساسی کارگران در ایران که نباید بعد از هفته کارگر فراموش شوند

کارشناس اقتصادی در رابطه با جایگاه ویژه کارگر در اقتصاد کشور و لزوم توجه ویژه رفع نیازهای اساسی وی گفت: دولت سیزدهم با درک اهمیت رعایت این حق قانون اساسی مردم و به خصوص جامعه کارگری، تعهدی کلیدی برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال با اولویت نیازهای جامعه کارگری دارد.

صاحب‌خبر -

 با توجه به اینکه تسهیلات ساخت مسکن حداقل ریسک نکول را در بین انواع وام های شبکه بانکی دارند و ضمانت بسیار مهم خانه پشت آن است؛ بنابراین ریسک اعطای تسهیلات ساخت مسکن به کارگران فرصتی کم خطر و با نمود بسیار بالا در جهش تولید و رفع نیاز جامعه را به همراه خواهد داشت که باید بانک مرکزی به عنوان رگولاتور اصلی شبکه بانکی در این زمینه تسهیل لازم را انجام دهد. علاوه بر این، حمایت از جامعه کارگری از طریق افزایش دسترسی به تسهیلات ساخت و ساز مسکن با اهداف دولت برای رشد اقتصادی و مشارکت مردم در روند توسعه اقتصادی همسو است.

احسان یعقوبی کارشناس اقتصادی در رابطه با جایگاه ویژه کارگر در اقتصاد کشور و لزوم توجه ویژه رفع نیازهای اساسی وی به خبرنگار قدس گفت: اصل 31 قانون اساسی ایران حق مسکن را برای همه شهروندان مقرر می دارد و تاکید می کند که افراد و خانواده ها باید به مسکن مناسب دسترسی داشته باشند. این حق در چارچوب جامعه کارگری که به عنوان پایه و اساس تولید شناخته شده و با توجه به کمک های اساسی خود در اقتصاد کشور شایسته توجه ویژه است، بیشتر مورد تاکید قرار می گیرد.

به گفته وی، دولت سیزدهم با درک اهمیت رعایت این حق قانون اساسی مردم و به خصوص جامعه کارگری، تعهدی کلیدی برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال با اولویت نیازهای جامعه کارگری داشته است.

وی در مورد عرضه زمین توسط دولت برای توسعه افقی شهرها و تهیه مسکن یک طبقه اظهار کرد: رویکرد اول بر پرداختن به موضوع حیاتی تامین زمین برای کارگران برای ساخت خانه های یک طبقه متمرکز است. در حال حاضر کمتر از یک درصد از مساحت ایران برای مقاصد مسکونی تعیین شده است، با این حال مقدار قابل توجهی از زمین در مالکیت دولت و دستگاه‌های مرتبط با حاکمیت بدون هیچ استفاده مناسب و بهره‌وری از زمین‌ها باقی مانده است. با استفاده از عرضه زمین توسط دولت به کارگران برای ساخت خانه تک طبقه، دولت می تواند به طور موثر انحصار زمین را بشکند و کارگران را با فراهم کردن دسترسی به زمین مقرون به صرفه برای نیازهای مسکن خود، توانمند سازد. این رویکرد با مسئولیت اصلی دولت برای تضمین حق مسکن برای شهروندانش، به ویژه جامعه کارگری، همسو است. با تسهیل و عرضه فعالانه زمین و عرضه آن برای ساخت و ساز مسکن یک طبقه، دولت می تواند کمک قابل توجهی به کاهش کمبود مسکن و توانمندسازی کارگران برای دستیابی به رویای مالکیت خانه داشته باشد.

یعقوبی پیرامون اهمیت تسهیلات ساخت مسکن برای کارگران گفت: رویکرد دوم بر اهمیت اعطای تسهیلات ساخت مسکن به طور خاص به جامعه کارگری تاکید دارد. در حالی که شرایط سختگیرانه و نرخ پایین و سهم تقریبا صفر بانک‌های خصوصی در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به مردم و کارگران مانع از این ابتکار در گذشته شده است اما در سال جهش تولید با مشارکت مردم، مهم‌ترین راهکار دولت در زمینه مشارکت قشر کارگری که بخش اصلی و مهمی از جامعه هستند؛ بر اعطای تسهیلات ساخت مسکن توسط شبکه بانکی باید متمرکز باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تسهیلات ساخت مسکن حداقل ریسک نکول را در بین انواع وام های شبکه بانکی دارند و ضمانت بسیار مهم خانه پشت آن است؛ بنابراین ریسک اعطای تسهیلات ساخت مسکن به کارگران فرصتی کم خطر و با نمود بسیار بالا در جهش تولید و رفع نیاز جامعه را به همراه خواهد داشت که باید بانک مرکزی به عنوان رگولاتور اصلی شبکه بانکی در این زمینه تسهیل لازم را انجام دهد. علاوه بر این، حمایت از جامعه کارگری از طریق افزایش دسترسی به تسهیلات ساخت و ساز مسکن با اهداف دولت برای رشد اقتصادی و مشارکت مردم در روند توسعه اقتصادی همسو است.

یعقوبی گفت: دولت سیزدهم با اتخاذ رویکردی جامع که ترکیبی از عرضه زمین برای ساخت مسکن یک طبقه و تسهیلات ساخت مسکن به مردم است، می تواند حقوق مسکن کارگران ایرانی را به میزان قابل توجهی ارتقا دهد. این تمرکز بر جامعه کارگری مطابق با اصل 31 قانون اساسی است و به عدالت اجتماعی و برابری بیشتر در جامعه ایران کمک می کند.

نظر شما