شناسهٔ خبر: 66655220 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

پشت پرده تجمع فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی چه بود؟ | متخلفان جریمه می شوند

عضو انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران می‌گوید: بیش از ۸۰ درصد فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی کالاهای خود را از مبادی غیررسمی و قاچاق تهیه می‌کنند که در آن خریدار و فروشنده چندان مشخص نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، روز گذشته جمعی از فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی در اعتراض به نحوه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده کالاهای خود در مقابل سازمان امور مالیاتی کشور تجمع کردند.

عضو انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران در مورد این تجمع به همشهری گفت: انجمن‌های ما هیچ نقشی در این تجمع نداشتند و از نظر ما این تجمع غیرقانونی بود.

موسی احمدزاده با تاکید بر اینکه ما مخالف اقتصاد سایه و زیرزمینی هستیم و تجمعات غیرقانونی را توصیه نمی‌کنیم، عنوان کرد: در حالی که شرکت‌های وارداتی و تولیدکنندگان ما از مبادی رسمی کالا وارد می‌کنند و در هنگام ورود بابت کالایشان عوارض و هزینه‌های گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده می‌پردازند، اما فروشگاه‌داران که در سطح عرضه هستند هیچ مالیاتی پرداخت نمی‌کنند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه طبق قوانین مالیاتی کشور کسی که خرید و فروشی انجام می‌دهد باید عوارض گمرکی و مالیاتی را پرداخت کند، افزود: در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی ما تقریبا از سال ۱۳۸۷ در حال پرداخت مالیات هستیم و فعالان سطح عرضه هم باید طبق قانون مالیات بدهند چون مالیات چیزی است که در تمام جوامع مدرن پرداخت می‌شود.

احمدزاده ادامه داد: بیش از ۸۰ درصد مغازه‌داران کالاهای خود را از مبادی غیررسمی و قاچاق تهیه می‌کنند که در آن خریدار و فروشنده چندان مشخص نیست حال آنکه صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی با سلامت جامعه در ارتباط مستقیم است و باید مشخص باشد که آنها کالاهای خود را از چه کسی و از چه طریقی وارد کشور می‌کنند و برای آن باید فاکتور رسمی بگیرند.

بیشتر بخوانید:

جریمه در انتظار فروشندگان متخلف

عضو انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران با بیان اینکه از ۸ ماه پیش شناسنامه‌دار شدن فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی مطرح شد، عنوان کرد: در ۸ ماه اخیر در نشست‌های مختلفی که ما با نهادهای امنیتی و نظارتی و وزارت صمت و بهداشت داشته‌ایم بحث شناسنامه‌دار شدن فعالان صنف لوازم آرایشی و بهداشتی مطرح شده و در این مدت به کرات عنوان شده است که مغازه‌ها حق ندارند کالای غیرقانونی خرید و فروش کنند و باید خریدار و فروشنده در فاکتور مشخص باشند چون هم به امنیت اقتصادی و هم سلامت جامعه مربوط است.

وی با بیان اینکه در این مدت ریز تا درشت فعالان این صنعت شناسایی شده‌اند، گفت: حرف اصلی این است که اگر اینها می‌خواهند در این صنف فعالیت کنند باید در چارچوب قانون عمل کنند که پرداخت مالیات بخشی از آن است وگرنه چندی برابر جریمه خواهند شد.

احمدزاده عنوان کرد: بر این اساس ما از زنجیره سطح عرضه درخواست داریم که از کسی که کالای غیرقانونی و فاکتور غیررسمی دارد خرید و فروش نکنند و برای اصلاح زیرساخت‌های موجود در این زمینه امروز مجددا از سیاستگذاران این حوزه درخواست کردیم که فرصت کوتاه دیگری به فروشندگان و کسبه این بخش داده شود تا زیرساخت‌هایشان را درست کنند.

نظر شما