شناسهٔ خبر: 66654985 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

برگزاری نشست توجیهی سازوکارهای اخذ مالیات از مؤدیان مالیاتی در زاهدان

نشست توجیهی سازوکارهای اخذ مالیات از مؤدیان مالیاتی به همت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان سیستان و بلوچستان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفاع‌پرس از زاهدان، نشست توجیهی سازوکارهای اخذ مالیات از مؤدیان مالیاتی به همت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان سیستان و بلوچستان برگزار شد.

 حجت‌الاسلام و المسلمین «غلامرضا نجفی»  معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان سیستان و بلوچستان با اشاره به نقش و اهمیت نظام مالیاتی و تأکید بر پرداخت مالیات به‌عنوان یک تکلیف شرعی و قانونی اظهار داشت: اصل ۵۱ قانون اساسی به‌عنوان بالاترین سند قانونی و قانون مادر در کشور، به مقوله مالیات تصریح دارد و پرداخت به‌هنگام مالیات می‌تواند علاوه‌بر به حرکت درآوردن چرخ‌های توسعه، پرداخت حقوق کارکنان دولت، ایجاد طرح‌های زیربنایی و پرداخت یارانه به کالاهای اساسی و معیشتی مردم به‌ویژه گروه‌های محروم و دهک‌های کم برخوردار، عدالت اجتماعی را نیز در جامعه محقق نماید.

وی در ادامه با اشاره به سازوکارهای اخذ مالیات از مؤدیان مالیاتی گفت: بدون شک تلاش حاکمیت بر آن است تا با ایجاد مشوق های مالیاتی، درآمدهای اشخاص حقیقی را به فرآیند تولید سوق دهد، علاوه‌بر این لازم است تا در استان‌های محروم و کم برخوردار نگاه ویژه و متمایزی به مقوله درآمدهای مالیاتی داشته باشیم، چرا که بدون شک اخذ مالیات‌های مضاعف و مشابه استان‌های عمقی و برخوردار، فرآیند تولید را از صرفه اقتصادی تهی می‌کند و سرمایه‌های افراد به‌جای اقتصاد مولد، به سفته بازی و سوداگری هدایت می‌شود.

نجفی ادامه داد: حسب قانون، در صورت راه‌اندازی شرکت‌های حقوقی در مناطق کم‌تر توسعه‌یافته، این موسسات تا ۱۰ سال از معافیت مالیات مأخوذه در حوزه تولید برخوردار می‌باشند و اگر این مجموعه‌ها در شهرک‌های صنعتی مستقر شود این معافیت تا ۱۲ سال نیز قابلیت اعمال را دارد. علاوه‌بر این برخلاف تمامی هجمه‌های عناصر معاند، تلاش اساسی دولت در سال ۱۴۰۳، کاهش مالیات بر تولید در حوزه اقتصاد مولد و پویا و اخذ مالیات از اقتصادهای مبتنی بر سوداگری و دلالی می‌باشد. به‌نحوی که میزان ۲۵ درصد مالیات بر تولید منتهی به سال مالی ۱۴۰۱، به ۲۰ درصد مالیات بر تولید در سال مالی سال 1۴۰۲ کاهش یافته و علاوه‌بر این شرکت‌های تعاونی از مشوق های بیشتری نیز در این حوزه برخوردار می‌باشند.

 این مسئول افزود: درخصوص مالیات بر تولید بر اشخاص حقیقی نیز نرخ مالیات از ۱۵ درصد آغاز و تا سقف ۲۵ درصد قابلیت اعمال دارد. لیکن اشخاص حقیقی با سود خالص کم‌تر از یکصد میلیون در سال معاف از مالیات می‌باشند. همچنین اگر گزارشات مرتبط با تولید و اظهارنامه‌های مالیاتی و صورتحساب های مالی در سامانه مودیان توسط اشخاص حقیقی ثبت و بارگذاری شود، این رقم تا ۱۴۴ میلیون تومان قابلیت معافیت مالی دارد. 

معاون رئیس‌کل دادگستری استان با اشاره به این امر که در حوزه مالیات بر ارزش افزوده، نیز باید به ترازنامه‌ها و صورت‌حساب‌های مالیاتی ازسوی سر ممیزین اداره کل امور مالیاتی اهتمام ویژه شود، گفت: هر تراکنش مالیاتی در یک واحد صنفی لزوماً مترادف با درآمد واحد صنفی نیست و درنتیجه باید مستندات تراکنش‌ها ازسوی فعالین صنفی به اداره کل امور مالیاتی در اظهارنامه‌ها ارائه شود تا در این خصوص از تنظیم ارقام مالیاتی غیرمتعارف برای مودیان به‌ویژه در حوزه ارزش افزوده پیشگیری شود.

 نجفی در انتها با اشاره به انعطاف اداره‌کل امور مالیاتی استان در راستای حمایت از تولید و استمرار فعالیت واحدهای صنفی ابراز داشت: خوشبختانه در شش ماهه اخیر برای ۴۰۸۵ مورد گزارش مالیاتی، ۶۵۱ میلیارد تومان بخشودگی مالیاتی اعمال شده و این امر بیانگر راهبرد ساختار مالیات‌ستانی و حمایت از تولید در این چارچوب در استان سیستان و بلوچستان می باشد.

انتهای پیام/

نظر شما