شناسهٔ خبر: 66654848 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نیمه نخست سال پایان تحول زمین شناسی و اکتشافات معدنی آذربایجان غربی

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی از اختتامیه طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی استان آذربایجان غربی در نیمه نخست امسال خبر داد.

صاحب‌خبر -

رضا جدیدی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار تحریریه معدن و صنایع معدنی خبرگزاری صدا و سیما، گفت: طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی استان کردستان پایان یافته است و ما طرح تحول در استان آذربایجان غربی را در دست اجرا داریم.

<div id="video-display-embed-code_11110718"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4233572/11110718?width=600&height=350"></script></div>

وی با بیان اینکه استان کردستان دومین مقصد ما در راستای اجرای طرح تحول زمین شناسی در کشور بود که بعد از خراسان جنوبی به مرحله اجرا گذاشته شد، افزود: در اجرای طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی، نتایج بسیار خوبی را در استان خراسان جنوبی داشتیم.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی گفت: فرایند طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی در استان کردستان نیز بهمن سال گذشته پایان یافت.
وی گفت: اجرای این طرح منجر به شناسایی ذخایر معدنی قابل توجهی مانند آهن، طلا و مس در استان کردستان شده است که امیدواریم با ورود بخش خصوصی، اطلاعات طرح تحول در اختیار بخش‌های توسعه‌ای و بخش خصوصی کشور قرار گیرد و با تکمیل اکتشاف، این ذخایر شناسایی شده به بهره برداری برسد و به معدن کاری تبدیل شود.
جدیدی با بیان اینکه البته در نیمه نخست امسال بعد از استان کردستان شاهد اختتامیه طرح تحول در استان آذربایجان غربی خواهیم بودافزود: اختتامیه طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی استان آذربایجان غربی نیز طبق پیش بینی‌ها در شهریور ماه خواهد بود.
وی گفت: اکنون تکمیل طرح‌های تحول در بلوک قم، مرکزی، اصفهان و یزد را در دستور کار داریم.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با بیان اینکه اجرای طرح تحول جدید زمین شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی برای استان خراسان رضوی نیز در برنامه ما قرار گرفته است افزود: در خراسان رضوی در منطقه سبزوار، برداکسن و کاشمر نیز سال گذشته بحث ژئوفیزیک هوایی انجام شد.

امسال نیز از نیمه نخست خرداد، طرح تحول و تولید اطلاعات پایه سه گانه زمین شناسی، ژئوشیمی و زمین شناسی اقتصادی انجام می‌شود.

<div id="video-display-embed-code_11110720"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4233572/11110720?width=600&height=350"></script></div>

 وی گفت: همچنین طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی را برای بلوک شرق خراسان جنوبی اجرایی می‌کنیم.
جدیدی افزود: میزان ذخایر افزایش خواهد یافت، چرا که با تولید اطلاعات و تکمیل اطلاعات اکتشافی و بخش‌های توسعه‌ای و خصوصی کشور، میزان ذخایر افزاش و بحران تامین مواد اولیه مورد نیاز کشور نیز کاهش پیدا می‌کند.
جدیدی با بیان اینکه در فرایند تکمیل اطلاعات عمقی مثل ژئوفیزیک هوایی، ذخایر جدیدی را شناسایی کردیم، بویژه در استان کردستان گفت: البته ژئوفیزیک هوایی جدید و اکتشافات جدید در راه است.
وی گفت:  در اکتشافات عمقی نیاز به فناوری و نگاه جدید داریم، مرحله ازمایشی زمین شناسی فراطیفی در دهه نود انجام شد که فرایند جدیدی در حوزه اکتشافات است و امیدواریم توانیم امسال بحث برداشت آن را عملیاتی کنیم.
گفتنی است: زمین‌شناسی اقتصادی شاخه‌ای از علم زمین‌شناسی است که پیرامون تشکیل و تمرکز و پراکندگی ذخایر معدنی، توجیه فنی و اقتصادی آنها و در نهایت راهکار‌های اکتشاف مواد معدنی بحث می‌کند.
ژئوشیمی نیز به طور کلی به مطالعه توزیع و چرخه عناصر در پوسته زمین می‌پردازد.

نظر شما