شناسهٔ خبر: 66654178 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

پیوند مجدد دو کشور آسیایی معروف پس از ۱۲ هزار سال

هند و سریلانکا از طریق یک پل جاده‌ای و ریلی ۱۴ مایلی به ارز ۲.۸ میلیارد پوندی به هم متصل خواهند شد که زمان سفر چهار ساعته با کشتی بین این دو کشور را به ۱۵ دقیقه با ماشین کاهش می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، شواهد زمین‌شناسی با زنجیره‌ای از تپه‌های آهکی طبیعی به طول حدود ۳۰ مایل نشان می‌دهد ۱۱ هزار و ۷۰۰ سال پیش، زمانی که سطح دریاها پایین‌تر از امروز بود، دو کشور معروف هند و سریلانکا به‌کمک یک راه زمینی به هم متصل بودند.

امروزه این دو کشور توسط خلیج منار از هم جدا شده‌اند که بعضی از مناطق آن به سختی یک متر عمق دارد و عبور قایق‌های بزرگ را دشوار می‌کند. بنابراین قایق‌ها باید تمام مسیر سریلانکا را طی کنند تا به سواحل شرقی هند برسند. اکنون این دو کشور آسیای جنوبی قصد دارند با بنای یک پل جاده‌ای و ریلی ۱۴ مایلی دوباره به هم وصل شوند که زمان سفر را از حدود چهار ساعت از طریق کشتی، به حدود ۱۵ دقیقه با ماشین کاهش می‌دهد.

اولین اشاره به چنین سازه‌ای در قرن نهم در کتاب راه‌ها و پادشاهی‌های ابن‌خردادبه صورت گرفت که آن را پل دریا نامید. از اوایل دهه ۲۰۰۰ مذاکرات پر سر و صدایی بر سر پیشنهاد احداث این پل جاده‌ای و ریلی شکل گرفت و نخست‌وزیر سریلانکا از پروژه پل هانومان رونمایی کرد که از نام لرد هانومان در رامایانا الهام گرفته بود.

پیوند مجدد دو کشور آسیایی معروف پس از ۱۲ هزار سال

در حماسه باستانی سانسکریت رامایانا، پلی توسط الهه راما ساخته شده است تا به جزیره لانکا برسد و همسرش سیتا را نجات دهد که به عنوان «راما ستو» توصیف شده است. با این حال به دنبال انتقاد شدید ملی‌گرایان سریلانکا از ورود گسترده هندی‌ها به کشور خود، پروژه به سرعت رد شد. در آن زمان هزینه ساخت پل حدود ۵۲۳ میلیون پوند بود.

وزیر حمل‌ونقل جاده‌ای و بزرگراه‌های هند در ژوئن ۲۰۱۵ این ایده را با پیشنهاد پروژه ۲.۸ میلیارد پوندی دوباره مطرح کرد و یک مطالعه امکان‌سنجی در سال ۲۰۱۸ انجام گرفت که در طول آن تصمیم گرفته شد این پل علاوه بر صرفه اقتصادی به افزایش تجارت، گردشگری و اشتغال نیز منجر شود.

در جولای ۲۰۲۳ هر دو کشور در پی مذاکراتی گسترده بر سر انجام یک مطالعه امکان‌سنجی دیگر به توافق رسیدند و جهش‌های بزرگی انجام شد که انتظار می‌رود به‌دنبال آن روابط دو کشور نزدیک‌تر و همکاری بین آن‌ها تقویت شود. این مطالعه جنبه‌های فنی، اقتصادی و زیست‌محیطی را برای تعیین دوام پروژه ارزیابی خواهد کرد.

پل پیشنهادی که بر سر ساخت آن توافقات لازم انجام گرفته است، پل آدم نام‌گذاری شد و قرار است بین دانوشکودی در جنوب هند و طلایمنار در سریلانکا واقع شود. نام این پل از این باور اسلامی گرفته شده است که قله آدم یعنی جایی که حضرت آدم پس از خروج از باغ عدن به زمین آمد، در سریلانکا واقع شده است و وی در جست‌وجوی همسرش حوا از طریق یک پل به هند رفت.

پیوند مجدد دو کشور آسیایی معروف پس از ۱۲ هزار سال

نظر شما