شناسهٔ خبر: 66654014 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در سرای اهل قلم کودک و نوجوان؛

نشست «بررسی کتاب‌های تربیت جنسی برای کودکان زیر ۷ سال» برگزار شد

نشست «نقد و بررسی کتاب‌های تربیت جنسی برای کودکان زیر ۷ سال» با حضور زهرا محسنی‌فرد، مروج کتاب کودک در سرای اهل قلم کودک و نوجوان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا نشست «نقد و بررسی کتاب‌های تربیت جنسی برای کودکان زیر ۷ سال» با حضور زهرا محسنی‌فرد، مروج کتاب کودک دوشنبه (۲۴ اردیبهشت‌ماه) در غرفه سرای اهل قلم کودک و نوجوان برگزار شد.

در این نشست، زهرا محسنی‌فرد درباره پررنگ‌شدن مسئله آموزش مراقبت‌های جنسی در کتاب‌های کودک و نوجوان گفت: این آمار صعودی، نازل از تقاضاست نه نیاز کودک. آمار و مشاهدات تجربی نشان داده که آزار جنسی در مواجهه با کسانی که زورشان از کودک بیشتر بوده اتفاق افتاده است؛ حتی اگر آگاهی داشته باشد. پس به جای اینکه کودک را در یک موجی از ناامنی ذهنی که خودش یک آسیب جدی است، قرار دهیم، باید از او که تا زیر ۷ سال قدرتمند نیست، مراقبت جنسی کنیم.

او افزود: همچنین اگر کودک تا به حال مواجهه‌ای با این موضوع نداشته است نیاز به پرداخت مستقیم به این موضوع به وسیله کتاب‌ها نیست؛ زیرا بالعکس باعث کنجکاوی جنسی کودک می‌شود. گروه سنی مهم‌ترین مؤلفه در انتخاب و تولید این‌دست کتاب‌ها است. برای کودکان گروه سنی پایین‌تر این کتاب‌ها باید برای والد و درباره کودک باشد نه برای کودک. همچنین این نوع کتاب‌ها باید تألیفی باشند، نه ترجمه؛ زیرا بستر پرداخت به مسائل جنسی در ایران با کشورهای آمریکایی و اروپایی کاملاً متفاوت است.

زهرا محسنی‌فرد در پایان صحبت‌های خود توصیه کرد که اگر نیاز به استفاده از این کتاب‌ها برای کودک بود کتاب‌هایی را انتخاب کنید که میزان ترس و تشویش کمتری برای کودک ایجاد می‌کنند و با پرداخت غیرمستقیم و بدون تصاویر جنسی به او آگاهی می‌دهد. او در این‌باره به معرفی مجموعه کتاب‌های طیبه شامانی با موضوع تربیت جنسی در انتشارات غنچه با تصویرگری غزاله بیگدلو پرداخت.

به گزارش ایبنا، نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

نظر شما