شناسهٔ خبر: 66653441 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

مدیر موسسه انتشاراتی و مطبوعاتی مختومقلی فراغی؛

نماینده ترکمن‌های ایران در نمایشگاه کتاب تهران هستیم

گلستان- مدیر موسسه انتشاراتی و مطبوعاتی مختومقلی فراغی گفت: مختومقلی فراغی تنها متعلق به قوم ترکمن نیست بلکه متعلق به تمام بشریت است و ما در نمایشگاه امسال ضمن معرفی این شخصیت برجسته، نماینده ترکمن‌های ایران در این رویداد بزرگ فرهنگی هستیم.

صاحب‌خبر -

ارازمحمد سارلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گرگان، ضمن دعوت از عموم مردم به بهره‌مندی از سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که به‌صورت حضوری و مجازی در حال برپایی است، گفت: مختومقلی فراغی تنها متعلق به قوم ترکمن نیست بلکه متعلق به تمام بشریت است و ما در نمایشگاه امسال ضمن معرفی این شخصیت برجسته، نماینده ترکمن‌های ایران در این رویداد بزرگ فرهنگی هستیم.

وی افزود: انتشارات مختومقلی فراغی مجوز فعالیتش را در سال ۱۳۷۶ دریافت کرد و تا به امروز بیش از ۲ هزار عنوان کتاب را در موضوع‌های گوناگونی منتشر کرده و در نمایشگاه کتاب سی و پنجم نماینده ترکمن‌های ایران و پذیرای علاقه‌مندان به تاریخ، ادب و فرهنگ و هنر ترکمن در سالن شبستان، راهرو ۲۱ و غرفه ۴۸۷ هستیم.

سارلی که تا به امروز با راه‌اندازی فصلنامه بین‌المللی فراغی و قلم زدن آثار مرتبط و نیز سخنرانی و دبیری همایش‌ها و رویدادهایی درباره مختومقلی فراغی، نام موسسه انتشاراتی خودش را نیز مزین به نام «مختومقلی فراغی» کرده است، ادامه داد: امسال از طرف یونسکو و کشورهای ترک زبان (ترک سوی) سال مختومقلی نامگذاری شده و مراسم‌های متعددی درباره این شاعر گرانقدر ترکمن در سراسر جهان از جمله در کشورما برگزار می‌شود.

وی سپس به برخی فعالیت‌های موسسه مطبوعاتی و انتشارات مختومقلی‌فراغی، درباره این شاعر پرآوازه اشاره کرد و گفت: برپایی دوره آموزش مختومقلی خوانی در ۲ ترم تحصیلی متوالی در کنار تولید محتواهای متنی متعدد از جمله اقدامات ما برای معرفی مختومقلی فراغی بود.

ازارمحمد سارلی در بخش دیگری از سخنانش به نمایشگاه سی و پنجم کتاب اشاره کرد و گفت: پنج سال به‌صورت حضوری در نمایشگاه کتاب حضورداشته‌ایم و امسال دومین تجربه حضور انتشارات مختومقلی فراغی در بخش مجازی (ششمین حضوری) است و ۹۷ عنوان کتابمان بر روی پیشخان مجازی قابل دسترس است و در کنار دیگر آثار ۳۵ عنوان جدید را نیز در بخش حضوری عرضه کرده‌ایم.

نماینده ترکمن‌های ایران در نمایشگاه کتاب تهران هستیم

اراز محمد سارلی ضمن دعوت از علاقه‌مندان به حضور در غرفه مختومقلی فراغی، گفت: از دهه اول اردیبهشت ماه تا به امروز در گوشه و کنار استان گلستان، مراسم و محافل متعددی به نام و یاد مختومقلی فراغی برپا شده و مقرر است برنامه پرشور و متمرکزی در محل آرامگاهش در روستای آق توقای، همزمان با سالروز تولد این شاعر و عارف برپا شود.

به گزارش ایبنا، اراز محمد سارلی، دانش‌آموخته دکترای تاریخ، استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ و ادبیات ترکمن است که از او آثار متعددی همچون ترکمن‌ها و انقلاب مشروطه، استرآباد و ترکمن‌صحرا در اسناد دوره قاجار، تاریخ ترکمنستان، اوغوزها و اقوام ترک و نامه‌هایی برای دخترم سونا منتشر شده است.

همچنین مختومقلی فراغی شاعر و عارف ایرانی ترکمن در سال ۱۷۳۳ میلادی برابر با سال ۱۱۱۲ شمسی در روستای حاجی قوشان از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد و پس از ۵۷ سال زندگی در کنار چشمه عباساری در دامنه رشته کوه سونگی داغی بین ایران و ترکمنستان درگذشت. پیکر این شاعر برای دفن به روستای آق توقای در ۴۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه در منتهی الیه شرق استان گلستان منتقل و در جوار آرامگاه پدرش دولت محمد آزادی به خاک سپرده شد.

وی بزرگترین شاعر ترکمن ها محسوب می شود و هیچیک از شاعران ترکمن نتوانسته‌اند به مرتبه علمی و ادبی او برسند و او به تعبیری فردوسی ترکمن‌ها و به عنوان احیاگر زبان و ادبیات ترکمن شناخته می‌شود.

اشعار این شاعر بزرگ ترکمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان معروف او گنجینه گران‌بهایی بوده و به چندین زبان زنده دنیا تا به امروز ترجمه و چاپ شده است.

نظر شما