شناسهٔ خبر: 66652935 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سیتنا | لینک خبر

رشد ۵۰ پله‌ای رتبه فناوری ایران در مدت ۱۰ سال

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از رشد ۵۰ پله‌ای رتبه فناوری ایران در مدت ۱۰ سال خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سیتنا، سجاد محمدعلی نژاد درباره اختلاف رتبه علمی و فناوری ایران اظهار کرد: رتبه‌بندی‌ فناوری بر اساس ۶۳ پارامتر انجام می‌شود. داده‌های ایران سال گذشته در اختیار GAI قرار نگرفت. امسال معاونت علمی در حال پیگیری است که حتما اطلاعات لازم به دست آن‌ها برسد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز افزود: با این حال ایران در رتبه‌بند فناوری در آسیای مرکزی و جنوب غرب آسیا پس از هند رتبه دوم را دارد. این موضوع نشان می‌دهد که فناوری ایران جایگاه خوبی در منطقه دارد. همچنین رتبه فناوری ایران در مدت ۱۰ سال، ۵۰ پله رشد پیدا کرده است.

محمدعلی نژاد خاطرنشان کرد: فقط برخی از پارامترهایی که در رتبه‌بندی فناوری مورد توجه قرار می‌گیرد، مربوط به دانشگاه‌ها هستند. برخی از پارامترها به قوانین حوزه کسب و کار و موضوعاتی خارج از دانشگاه‌ها برمی‌گردد. اقدامات دانشگاه‌ها در حوزه فناوری مانند برگزاری جشنواره‌ها فقط محدود به کسب و کارهای کوچک می‌شوند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم تصریح کرد: ایران در برخی از ۶۳ پارامتر رتبه فناوری، اول است. برای مثال در شاخص تعداد دانشجویان علوم پایه و مهندسی، ایران رتبه خوبی دارد. لازم به ذکر است که بسیاری از کشورهای پیشرفته و دارای اقتصاد پایدار هم در رتبه‌بندی‌های فناوری اول نیستند. جایگاه کشور در رتبه‌بندی‌ها تنها معیار تصمیم‌گیری نیست.

وی تاکید کرد: لازم است در موارد مانند بهبود فضای کسب و کار انجام شود تا رتبه ایران بهبود پیدا کند. ایران در قوانین مالکیت فکری رتبه خوبی دارد، چرا که بیش از ۵۰ سال است که در این زمینه قانون تصویب شده است. ولی در حوزه گردش اقتصادی سرمایه‌گذاری‌ صنایع بزرگ در تحقیق و توسعه نیاز به پیشرفت داریم.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما