شناسهٔ خبر: 66652686 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

۳۸ درصد آموزش عالی در دست دانشگاه آزاد است / تحصیل ۸ درصد دانشجویان در دانشگاه‌های غیردولتی

طبق اظهارات دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، هشت درصد از کل دانشجویان کشور در دانشگاه‌های غیرانتفاعی، غیردولتی درس می‌خوانند و ۳۸ درصد آموزش عالی کشور در دست دانشگاه آزاد است.

صاحب‌خبر -

عبدالحسین خسروپناه در نوزدهمین مجمع عمومی اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی غیردولتی، غیرانتفاعی کشور، اظهار کرد: وقتی آموزش عالی دولتی و غیردولتی را با هم مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم ۴۹ درصد رشته‌های دانشگاه دولتی در حوزه علوم انسانی و ۵۹ درصد رشته‌های دانشگاه غیردولتی در حوزه علوم انسانی است.

وی ادامه داد: همچنین ۲۳ درصد رشته‌ها در دانشگاه دولتی در حوزه فنی و مهندسی و ۲۴ درصد رشته‌های دانشگاه غیردولتی فنی مهندسی است. در دانشگاه دولتی ۱۱ درصد رشته‌ها پزشکی است. گویا در دانشگاه غیرانتفاعی رشته پزشکی نداریم یا یک دانشگاه این رشته را دارد. پیگیر این هستیم بتوانیم امتیازات و مجوزی برای دانشگاه‌علوم پزشکی غیرانتفاعی به ویژه مراکز دانش بنیان صادر کنیم.

دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه هفت درصد رشته‌های دانشگاه دولتی مربوط به علوم پایه و چهار درصد رشته‌های دانشگاه‌های غیردولتی مربوط به رشته‌های علوم پایه می‌شود، افزود: هفت درصد رشته‌های دانشگاه دولتی در حوزه هنر و ۱۲ درصد رشته‌های دانشگاه غیردولتی در حوزه هنر است. آمار رشته‌های کشاورزی در دانشگاه دولتی تقریبا سه درصد و در دانشگاه‌های عیردولتی کمتر از یک درصد است.

طبق اظهارات خسروپناه، ۶۲ درصد مقاطع تحصیلی در دانشگاه‌های دولتی و ۶۳ درصد مقاطع تحصیلی در دانشگاه‌های غیردولتی مربوط به کارشناسی، ۱۳ درصد مقاطع تحصیلی در دانشگاه دولتی و پنج درصد در دانشگاه غیردولتی مربوط به کاردانی، ۱۷ درصد مقاطع تحصیلی در دانشگاه دولتی و ۳۱ درصد در دانشگاه غیردولتی مربوط به مقطع کارشناسی ارشد و سه درصد مقاطع تحصیلی در دانشگاه دولتی و کمتر از یک درصد در دانشگاه غیردولتی مربوط به مقطع دکتری حرفه‌ای است.

وی با بیان اینکه موسسات غیرانتفاعی و غیردولتی هشت درصد از سهم کل دانشجویان کشور را به خود اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: ۳۸ درصد آموزش عالی کشور در دست دانشگاه آزاد است.

نظر شما