شناسهٔ خبر: 66652548 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در گفت و گو با دانشجو

علیزاده برمی : عدالت در پرداخت مالیات بین مشاغل خاص و کارمندان ایجاد شود/ مالیات مراکز صنعتی ۷ درصد کم شد

عضو کمیسیون کشاورزی آب منابع طبیعی گفت: طی دو برنامه بودجه مالیات مراکز صنعتی که ۲۵ درصد بود ۷ درصد کم شد. در واقع از یک طرف جلوی فرار‌های مالیاتی را می‌گیریم و از سوی دیگر به صنعت برای کم شدن مالیاتش کمک می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

علی اکبر علیزاده برمی عضو کمیسیون کشاورزی آب منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو درباره وضعیت فعلی نظام مالیات ستانی در کشور ما و گام‌هایی که برای ایجاد تناسب بین مالیات واقعی مشاغل و مالیات پرداختی آن‌ها برداشته شده است گفت: مجلس با اصلاح نظام مالیاتی میزان مالیات را افزایش نداده است بلکه تلاش کرده فرار‌های مالیاتی را کاهش دهد و جلوی آن‌ها را بگیرد. اگر بتوانیم ۵۰ درصد بودجه عمومی کشور را از محل مالیات تامین کنیم در واقع بدون فشار آوردن به مردم عادی است و به عدالت مالیاتی نزدیک می‌شویم.

علیزاده برمی با بیان اینکه در کشور ما میزان مالیات پرداختی از سوی مشاغل، خصولتی‌ها و شرکت‌های دولتی تا چند سال گذشته خیلی پایین بوده است افزود: این افراد باید به تناسب درآمد خود مالیاتشان را بپردازند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم بیان کرد: نباید به این شکل باشد که فقط مالیات کارمندان را پیش از آنکه حقوقی به حساب آن‌ها واریز شود بردارند. صاحبان مشاغل و صاحبان درآمد‌های بزرگ باید در کنار درآمد گزافی که دارند مالیات به حق خود را هم بپردازند.
این نماینده مجلس گفت: اتفاقی که در حوزه اصلاح سیستم مالیاتی رخ داد این بود که باید به مالیات‌های اخذ شده جهت داد.

وی خاطرنشان کرد: طی دو برنامه بودجه مالیات مراکز صنعتی که ۲۵ درصد بود ۷ درصد کم شد. در واقع از یک طرف جلوی فرار‌های مالیاتی را می‌گیریم و از سوی دیگر به صنعت برای کم شدن مالیاتش کمک می‌کنیم.

وی ادامه داد: مطلب دیگری که در همین رابطه اتفاق افتاد جهش معافیت مالیاتی حقوق بود، در زمان شروع به کار مجلس یازدهم معافیت مالیاتی حقوق ۴ تا ۴ و نیم میلیون بود و هم اکنون تا سقف ۱۴ و نیم میلیون تومان حقوق مالیات ندارد. سقف معافیت مالیاتی تقریبا ۳۵۰ درصد افزایش پیدا کرده که یک جهش بسیار بزرگی در جهت کمک به افراد کم درآمد جامعه است.

علیزاده برمی افزود: اتفاقی که اخیرا افتاد این بود که قانون مالیات بر عایدی سرمایه است. در این مالیات ۴ قلم اصلی طلا، ارز، ملک و خودرو مشمول این قانون می‌شود. به این صورت که کسانی که با این ۴ قلم بورس بازی می‌کنند باید مالیات آن را هم بپردازند.

وی افزود: به عنوان مثال اگر خانمی می‌خواد برای استفاده شخصی طلا بخرد و یا آقایی در تهران یک خانه دارد و می‌خواهد در مشهد هم یک خانه داشته باشد، یا خانواده‌ای می‌خواهد برای تمام اعضای خانواده ماشین خریداری کند، شامل مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شود.

علیزاده برمی تاکید کرد : اما وقتی کسی می‌خواهد بورس بازی کند مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود. به عنوان مثال یک بانک در تهران ۳ هزار و ۲۰۰ خانه با پولی که مردم در آن سپرده گذاری کرده اند خریداری کرده که در زمانمقرر به فروش برساند. این نوع اقدامات است که مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود و باید پرداخت شود.

نظر شما