شناسهٔ خبر: 66652257 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

سخنگوی شورای نگهبان

قانون‌گذاری خوب از دل یک نظارت خوب بیرون می‌آید

صاحب‌خبر -

سخنگوی شورای نگهبان در اولین جلسه فراکسیون گام دوم مجلس دوازدهم گفت: ما در حوزه حقوق، مجلس را به دو وظیفه خطیر قانون‌گذاری و نظارت می‌شناسیم، لذا قضاوت درباره عملکرد مجالس مختلف از منظر این دو وظیفه مهم و خطیر است.
هادی طحان‌نظیف ادامه داد: انباشت قانون و قانون‌گذاری زیاد نمی‌تواند وجه تمایز و برتری مجلس محسوب شود؛ گاهی نگاهمان به قانون گذاری صحیح و درست نیست.طحان‌نظیف با بیان اینکه اساسا تورم قوانین امر ممدوحی نیست، گفت: گاهی قانون‌گذاری بیشتر به معنای تعارض و ابهام بیشتر است؛ در این شرایط کار جامعه هدف که قصد بهره‌گیری از قانون دارد، بیشتر متوقف می‌شود، چون با ابهام مواجه می‌شود.سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: در جریان بررسی مصوبات مجلس در شورای نگهبان با این موضوع مواجه می‌شویم که قبلا عین همان متن یا شبیه آن را مجلس تصویب کرده بود؛ من به این موارد «قانون گذاری تاکیدی» می‌گویم. اینکه چرا قانون اجرا نمی‌شود باید پیگیری شود، چون تصویب چندباره قانونی به معنای اجرای آن نیست.
وی اضافه کرد: باید درباره چرایی اجرا نشدن قانون آسیب‌شناسی شود؛ اینکه اشکال از متن بوده یا اینکه مشکل از جای دیگری است؟ باید این موارد پیگیری شود.طحان‌نظیف با بیان اینکه گاهی تمرکز بر قانون‌گذاری ما را از نظارت غافل می کند، افزود: البته مجلس یازدهم با اختصاص یک روز به کارهای نظارتی گام خوبی در نظارت برداشت.وی با بیان اینکه گاهی اساسا یک قانون‌گذاری خوب از دل یک نظارت خوب بیرون می‌آید، گفت: وقتی اشکال در مقام عمل درک شود و بعد قانون‌گذاری صورت گیرد، تاثیرگذارتر خواهد بود. سال‌ها از این موارد غفلت شده و یا حداقل به اندازه به آن توجه نشده است.

نظر شما