شناسهٔ خبر: 66651723 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

رئیس سازمان فضایی ایران در دانشگاه صنعتی شریف:

برای اولین بار یک شرکت ایرانی عملکرد ماهواره در فضا را بیمه کرد/ پرتاب ماهواره‌های بخش خصوصی در راه است

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: در تلاشیم با صندوق‌های خطرپذیر و بیمه‌ها ارتباط برقرار کنیم و برای اولین بار یک شرکت ایرانی عملکرد ماهواره در فضا را بیمه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از خبرگزاری دانشجو، روز اول مراسم اولین دوره رویداد ملی فضایی سهیل با حضور حسن سالاریه رئیس سازمان فضایی ایران در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

رویداد فضایی سهیل به همت بسیج دانشجویی در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. در این رویداد علاوه بر برپایی نمایشگاه پیرامون دستاوردهای فضایی، سخنرانان و مسئولین کشوری و لشکری نیز حضور داشتند. این مراسم در دو روز برگزار شد.

حسن سالاریه در مراسم اولین دوره رویداد ملی فضایی سهیل گفت: در قدرت ماهواره‌ها، رسیدن به دقت ۱ تا ۲ متر برای ما در دسترس است و تا دقت چند سانتی‌متر هم می‌توانیم دست پیدا کنیم. تعداد ماهواره‌ها دارد زیاد می‌شود و داریم برای کشور بازارسازی می‌کنیم تا تصاویر ماهواره خرید و فروش شود.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: در سال جاری پرتاب ماهواره‌هایی که ساخت بخش خصوصی است را داریم. بخش خصوصی باید خیلی توان داشته باشد تا وارد صنعت فضایی شود چون یک بازار چند میلیون دلاری است. پیچیدگی‌های بسیار زیادی وجود دارد که باعث می‌شود هر کشوری نتواند یک ماهواره از خودش داشته باشد.

رئیس سازمان فضایی ایران بیان کرد: امکان خریدن و استفاده از تصاویر ماهواره خیام برای شهروندان وجود دارد.

وی افزود: گام اول ما تثبیت مدارهای پایین است. در سال گذشته پرتاب‌های منحصر به فردی داشتیم و امسال هم این اتفاق باید تکرار شود.

سالاریه گفت: با تکرار پذیری بالا باید به پرتابگری برسیم که اجرام با ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم را به فضا برساند.

وی افزود: در مدار ۳۶ هزار کیلومتر، ماهواره‌های سنگین را داریم برای ماهواره مخابراتی که از این جهت بسیار مهم است و هزینه را نیز کاهش می‌دهد. در کشور ساخت راکت‌های سنگین را آغاز کردیم تا بتوانیم مثل اتوبوس ماهواره ها را در جاهای مختلف پیاده کنیم.

نظر شما