شناسهٔ خبر: 66651109 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رئیس اداره حفاظت محیط زیست چهارمحال‌وبختیاری:

۳۰۱ گونه پرنده در چهارمحال و بختیاری وجود دارد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست چهارمحال‌وبختیاری گفت: در حالی حدود ۳۰۱ گونه پرنده در این استان شناسایی شده است که آمار گونه‌های پرندگان شناسایی شده در کشور به طور کلی به ۵۶۸ گونه می‌رسد.

صاحب‌خبر -

فهیمه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در چهارمحال‌وبختیاری با بیان این‌که این استان سهم یک درصدی از مساحت کل کشور را دارد، اظهار کرد: در حالی حدود ۳۰۱ گونه پرنده در چهارمحال‌وبختیاری شناسایی شده است که آمار گونه‌های پرندگان شناسایی شده در کشور به طور کلی به ۵۶۸ گونه می‌رسد.

وی افزود: عواملی نظیر تنوع زیستگاهی و آب‌وهوایی، وجود هشت تالاب کوهستانی، ارتفاع بالای برخی از مناطق استان، تنوع پوشش گیاهی و خشک شدن تالاب‌های مرکزی کشور از مهم‌ترین علل تنوع گونه‌های پرندگان استان است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست چهارمحال‌وبختیاری تصریح کرد: سازمان حفاظت از محیط زیست استان با یک عملکرد قابل دفاع در احیای تالاب‌ها و زیستگاه‌های استان نقش مهمی به ویژه در احیای تالاب دهنو، خانمیرزا و سایر تالاب‌های دیگر به عنوان زیستگاه اصلی بسیاری از پرندگان مهاجر داشته است.

اسلامی گفت: در دو مقطع از سال پرندگان مهاجر در چهارمحال‌وبختیاری حضور پیدا می‌کنند، یک مقطع در اوایل پاییز و مقطع دیگر در پایان فصل بهار است، برخی از پرندگان به صورت عبوری و برخی برای گذراندن فصل زمستان زیستگاه‌های استان را انتخاب می‌کنند.

وی با بیان اینکه نکته مهم و قابل تأمل در این میان، مهاجرت برخی از پرندگان در معرض خطر انقراض جهانی به استان است، تاکید کرد: هر ساله دو گونه از پرندگانی که در رده‌بندی حفاظتی سازمان جهانی حفاظت از محیط زیست در معرض خطر انقراض قرار گرفته‌اند، نظیر کرکس مشکی و بالابان به تالاب‌ها یا زیستگاه‌های استان مهاجرت می‌کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست چهارمحال‌وبختیاری اضافه کرد: همچنین شش گونه در رده خطر آسیب‌پذیری، نظیر اردک مرمری، اردک سر حنایی و هفت گونه در شرف تهدید نظیر پلیکان پا خاکستری و اردک بلوطی هر ساله وارد تالاب‌های استان می‌شوند.

اسلامی ادامه داد: در این میان نزدیک به ۲۶ گونه از پرندگان مهاجر نظیر لک لک سفید، اردک ارده‌ای تالاب‌ها و زیستگاه‌های استان را برای زادآوری و بقای نسل خود انتخاب می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: تمام این آمار و اطلاعات در سال‌های اخیر حاکی از ظرفیت بالای زیستگاه‌های استان است و تلاش برای حفظ و بقای این سرمایه‌های طبیعی و ملی از اهمیت بالایی برای سازمان حفاظت از محیط زیست برخوردار است.

نظر شما