شناسهٔ خبر: 66649845 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

بررسی تحقیق و توسعه هوش مصنوعی؛

صنعت با ارائه 51 مدل یادگیری ماشینی از دانشگاه پیشی گرفت

ماموریت محققان از پیشبرد این گزارش، ارائه داده‌های بی‌طرفانه و بررسی دقیق براساس منابع گسترده است تا سیاست‌گذاران، محققان، مدیران اجرایی، روزنامه‌نگاران و عموم مردم بتوانند درک دقیق‌تری از حوزه پیچیده هوش مصنوعی ایجاد کنند.

صاحب‌خبر -
صنعت با ارائه 51 مدل یادگیری ماشینی از دانشگاه پیشی گرفت

ندا اظهری، مترجم: در هفتمین گزارش شاخص هوش مصنوعی 2024 که از سوی موسسه «هوش مصنوعی انسان‌محور» دانشگاه استنفورد منتشر شده، شاخص 2024 جامع‌ترین شاخص منتشر‌شده تا امروز است و در آن، تاثیر هوش مصنوعی بر جامعه به طور مبسوط اشاره شده است. امسال، محققان این موسسه در گزارشی که ارائه کرده‌اند دامنه مطالعات خود را گسترش داده‌اند تا روندهای اساسی مانند پیشرفت‌های فنی در هوش مصنوعی، درک عمومی از فناوری و پویایی ژئوپلیتیکی پیرامون توسعه آن را پوشش دهند. این نسخه از گزارش با ارائه داده‌های اصلی‌تر نسبت به سایر گزارش‌ها، برآوردهای جدیدی را در مورد هزینه‌های آموزش هوش مصنوعی، تجزیه و تحلیل دقیق چشم‌انداز هوش مصنوعی مسئول، و فضای کاملا جدیدی را، معرفی می‌کند که به تاثیر هوش مصنوعی بر علم و پزشکی اختصاص دارد. این گزارش، داده‌های مرتبط با هوش مصنوعی را ردیابی، گردآوری، خلاصه و تجسم می‌کند. ماموریت محققان از پیشبرد این گزارش، ارائه داده‌های بی‌طرفانه و بررسی دقیق براساس منابع گسترده است تا سیاست‌گذاران، محققان، مدیران اجرایی، روزنامه‌نگاران و عموم مردم بتوانند درک دقیق‌تری از حوزه پیچیده هوش مصنوعی ایجاد کنند. شاخص هوش مصنوعی در سطح جهانی به عنوان یکی از معتبرترین منابع برای داده‌ها و بینش درمورد هوش مصنوعی شناخته شده است. نسخه‌های پیشین که در روزنامه‌های بزرگ از جمله نیویورک‌تایمز، بلومبرگ و گاردین ذکر شده‌اند، صدها نقل قول دانشگاهی را جمع‌آوری کرده و توسط سیاست‌گذاران سطح بالا در آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا ارجاع داده شده است. نسخه امسال از نظر ابعاد، مقیاس و دامنه از تمام نسخه‌های قبلی پیشی گرفته است که نشان‌دهنده رشد روزافزون و حائز اهمیتی است که هوش مصنوعی در زندگی همه ما دارد. بخش نخست گزارش شاخص هوش مصنوعی 2024 به بررسی تحقیق و توسعه در هوش مصنوعی می‌پردازد که با ارزیابی مقالات و پتنت‌ها در حوزه هوش مصنوعی آغاز و به بررسی سیستم‌های شاخص هوش مصنوعی و مدل‌های پایه در این حوزه می‌رسد.

رشد 3برابری مقالات هوش مصنوعی در بازه 12ساله

طبق آماری که تعداد مقالات انگلیسی و چینی زبان را بین سال‌های 2010 تا 2022 نشان می‌دهد، تعداد کل مقالات در حوزه هوش مصنوعی حدودا سه برابر شده به طوری که تعداد آن از حدود 88 هزار مقاله در سال 2010 به بیش از 240 هزار مقاله در سال 2022 رسید. این افزایش در سال گذشته در حدود 1.1 درصد بوده است. در سال 2022، حدود 230 هزار مقاله ژورنالی در مقایسه با 42 هزار مقاله ارسال کنفرانسی به ثبت رسید. از سال 2015، مقالات ژورنالی و کنفرانسی پیرامون هوش مصنوعی با نرخ‌های قابل مقایسه افزایش یافته است. در سال 2022، تعداد مقالات کنفرانسی حدود 2.6 برابر سال 2015 و تعداد مقالات ژورنالی 2.4 برابر همان سال بوده است. علاوه براین، بررسی‌هایی که روی مقالات هوش مصنوعی براساس رشته تحصیلی از سال 2010 انجام شده، نشان می‌دهد که مقالات در حوزه یادگیری ماشینی بیشترین رشد را طی یک دهه گذشته داشته به طوری که از سال 2015 تاکنون با رشد 7 برابری روبه‌رو بوده است. به دنبال آن، بیشترین مقالات منتشر‌شده پیرامون هوش مصنوعی را مقالات در حوزه دید کامپیوتری با 21309 مقاله به خود اختصاص داده است. پس از آن هم، رشته‌های تشخیص الگو با 19841 مقاله و مدیریت فرآیند با 12052 مقاله در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. بررسی دیگری که در این گزارش به آن پرداخته شده، توزیع مقالات هوش مصنوعی براساس گروه یا بخشی است که مقالات به واسطه آنها منتشر می‌شود و به چند بخش آموزشی، دولتی، صنعتی، غیرانتفاعی و... تقسیم می‌شوند. این مطالعه به بررسی مقالات این بخش‌ها در آمریکا، چین، انگلیس و اتحادیه اروپا اشاره کرده است. طبق این آمار، در سال 2022، بخش دانشگاهی بیشتر مقالات هوش مصنوعی (حدود 81.1 درصد) را به خود اختصاص داد و موقعیت خود را به عنوان منبع جهانی پیشرو در تحقیقات هوش مصنوعی در یک دهه گذشته در تمام مناطق حفظ کرد. مشارکت بخش صنعتی با سهم حدود 8 درصدی، در آمریکا و پس از آن در اتحادیه اروپا به علاوه انگلیس و چین بیشترین اهمیت را دارد.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

نظر شما