شناسهٔ خبر: 66649823 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بررسی کمپین Blockout2024؛

لیستِ سیاهِ سکوت؛ موج بلاک سلبریتی‌ها از کجا آغاز شد؟

در روزهای اخیر برگزاری مراسم پر هزینه و مجلل مت گالا در نیویورک، هم‌زمان با حمله ارتش رژیم صهیونیستی به رفح، خشم بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی را برانگیخته و همین امر سبب به راه افتادن پویشی مجازی برای بایکوت گسترده چهره‌های مشهوری شده است که در مورد فلسطین سکوت کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شاید بتوان مهم‌ترین مؤلفه قدرت یک سلبریتی یا چهره مشهور از جمله بازیگر، خواننده و یا مدل را «در معرض توجه بودن» و «دیده شدن» دانست که به واسطه همین مؤلفه میزان اثرگذاری این افراد بر «دنبال کنندگانشان» در سراسر جهان افزایش پیدا می‌کند و دلیل کسب درآمد بیشتر برای چهره مشهور می‌شود؛ اما چه می‌شود اگر دنبال‌کنندگان در یک اقدام گسترده و همگانی، دست به تحریم و بایکوت این چهره‌های معروف بزنند؟!

این اتفاقی است که پس از برگزاری مراسم «مت گالا» نیویورک در ششم می (هفدهم اردیبهشت) در شبکه‌های اجتماعی به وقوع پیوسته است و در قالب پویش » «Blockout 2024» تا به امروز سبب کاهش میلیونی دنبال‌کنندگان بسیاری از چهره‌های مشهور شرکت‌کننده در این مراسم شده است.

مت‌گالا چیست و چرا کاربران فضای مجازی را خشمگین کرده؟

مت‌گالا (Met Gala) یک مراسم سالانه برای هنرمندان و طراحان دنیای مد است که برای جمع‌آوری کمک‌های مالی برای انستیتو طراحی لباس (Costume Institute) در موزه هنر متروپولیتن نیویورک برگزار می‌شود و به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین رویدادهای اجتماعی جهان، سالانه میزبان بسیاری از چهره‌های شاخص دنیای فیلم و موسیقی است، چهره‌هایی که حضورشان، موجب پوشش گسترده رسانه‌های جهان می‌شود و همواره توجهات بسیاری را به خود جلب می‌کند.

ماجرا از جایی آغاز شد که انتشار تصاویر بازیگران هالیوودی و خوانندگان مشهور جهان در لباس‌های مجلل روی فرش قرمز مراسم سال جاری «مت گالا» خشم کاربران فضای مجازی را برانگیخت، زیرا هم‌زمان با برگزاری این مراسم پر هزینه، اخبار و تصاویر حمله رژیم صهیونیستی به شهر «رفح» به‌عنوان تنها نقطه امن اعلامی نوار غزه دست به دست می‌شد و بسیاری از مردم برگزاری این مراسم را اقدامی در راستای سرپوش گذاشتن و به حاشیه راندن جنایات در حال وقوع غزه تلقی کردند، تا جایی که این مسئله سبب تجمع اعتراضی جمعی از دانشجویان و مردم حامی فلسطین در پشت درب‌های مت‌گالا شد که با برخورد شدید پلیس نیویورک سرکوب شد.

معترضان در توییت‌ها و مطالبی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند، به این نکته اشاره کردند که این مراسم پر هزینه در حالی برگزار می‌شود که طبق گزارش رئیس برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد (WFP) مردم شمال غزه در یک قحطی تمام عیار قرار دارند.

لیستِ سیاهِ سکوت؛ موج بلاک سلبریتی‌ها از کجا آغاز شد؟ ترجمه: ما در حال زندگی در فیلم سینمایی «بازی‌های عطش» هستیم.
(تصویر سمت راست متعلق به کودکی در رفح، تصویر سمت چپ متعلق به یک بازیگر هالیوود در مت‌گالا)

پویش بلاک اوت (Blockout 2024) چیست؟

پس از مت‌گالا، کاربران فضای مجازی در کمپین بلاک اوت ( Blockout 2024) با اشاره به آمار تکان‌دهنده بیش از ۳۵ هزار کشته در غزه که درصد بیشتر آن را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند، تصمیم گرفتند تا بازیگران، خوانندگان، فعالان فضای مجازی و تمام چهره‌های مشهوری را که در هفت ماه گذشته نسبت به جنایت‌های در حال وقوع در غزه سکوت کرده و یا از اسرائیل حمایت کرده‌اند، مسدود کنند.

در روزهای اخیر این پویش به‌سرعت تبدیل به یک موج بین‌المللی شده که در آن کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار لیستی از افراد مشهور، از مردم جهان دعوت می‌کنند تا سلبریتی‌هایی را که در مورد نسل‌کشی مردم غزه سکوت کرده‌اند در پلتفرم‌هایی همچون اینستاگرام، تیک‌تاک و ایکس (توئیتر) بلاک کنند. هدف از این حرکت کاهش درآمد افراد مشهور از طریق تبلیغات در بستر شبکه‌های اجتماعی است، نکته جالب توجه این است که در اثر این کمپین، برخی از این چهره‌ها همچون «کیم کارداشیان» و «تیلور سوییفت» در دو روز تا چهار میلیون دنبال‌کننده خود را از دست داده‌اند و این روند ادامه دارد، همچنین در ادامه این موج، بسیاری از کاربران، رسانه‌های حامی صهیونیسم همچون CNN ، Sky News را در لیست سیاه خود قرار داده‌اند.

یکی از کاربران فضای مجازی در رابطه با این موضوع در حساب کاربری خود نوشت: «سلبریتی‌ها با توجه ما زنده‌اند، پس اگر به آن‌ها توجه نکنیم، نفوذشان را از دست می‌دهند.»

مسدود کردن یک سلبریتی چه تأثیری بر آن‌ها دارد؟

از افراد مشهور در فهرست بلاک‌ها می‌توان به بازیگر و سرباز سابق اسرائیلی گال گدوت اشاره کرد، همچنین افرادی همچون کیم کارداشیان، بازیگران آمریکایی زندا و نوآ اشنپ، تیلور سویفت خواننده آمریکایی و هری استایلز خواننده بریتانیایی در این لیست قرار دارند.

در حالی که در گذشته جنبش‌های آنلاین برای آنفالو کردن برخی از سلبریتی‌ها وجود داشته است، کارشناسان می‌گویند که مسدود کردن به‌عنوان یک استراتژی اعتراضی، مؤثرتر از آنفالو کردن (لغو دنبال کردن) است، زیرا بررسی شبکه‌های اجتماعی و الگوریتم‌ها نشان می‌دهد که افراد مشهور رسانه‌های اجتماعی برای جذب و حفظ معاملات تبلیغاتی، به شدت به دیده شدن و مشارکت بالا متکی هستند،. محتوای این افراد می‌تواند به‌طور غیرمستقیم از طریق صفحات جستجو یا فیدهای مبتنی بر الگوریتم همچون صفحه کاوش اینستاگرام یا صفحات «برای شما» در TikTok و X به دیگران نشان داده شود، بنابراین حتی افرادی که دنبال کننده یک چهره مشهور نیستند، اگر او را مسدود نکرده باشند، محتوای فرد مشهور را مشاهده می‌کنند، بر این اساس دلیل آنفالو کردن یک چهره مشهور، آسیب زیادی به بازدید او نمی‌زند، اما اگر کسی یک چهره مشهور را مسدود کند، تمام تعاملات خود را با محتوای مربوط به او می‌بندد.

این اقدام موجب کاهش حجم مخاطب افراد مشهور می‌شود و الگوریتم‌های رسانه‌های اجتماعی را به سمت بی اولویتی محتوای مرتبط با او سوق می‌دهد. هرچه افراد بیشتری اقدام به مسدود کردن یک چهره کنند، محتوای مرتبط با آن شخص در شبکه‌های اجتماعی کمتر بازنشر داده می‌شود و این کاهش بازدید، ضرر مالی قابل توجهی به این افراد که از طریق تبلیغات، مبالغ قابل توجهی دریافت می‌کنند، وارد می‌کند.

لیستِ سیاهِ سکوت؛ موج بلاک سلبریتی‌ها از کجا آغاز شد؟ یک معترض طرفدار فلسطین حین راهپیمایی در اطراف مراسم مت‌گالا، غزه را روی نمای نزدیک پارک مرکزی نیویورک می‌نویسد.

نکته جالب توجه در مورد سلبریتی‌ها و چهره‌های مشهور آمریکایی و غربی این است که بسیاری از این افراد امروز در حالی در مورد کشته شدن بیش از ۳۵ هزار انسان بی‌گناه سکوت کرده‌اند که در جریان آشوب‌های «زن، زندگی، آزادی» در ایران مواضع بسیار تندی علیه حکومت ایران اتخاد کرده بودند و از همان روزهای اول با ژست‌های انسان دوستانه به شیوه‌های گوناگون حمایت خود از اغتشاشات داخل ایران را اعلام کردند، در حال حاضر با گذشت بیش از هفت ماه از آغاز جنگ غزه، با مشاهده سکوت این چهره‌ها در مورد جنایت‌های واضح رژیم صهیونیستی می‌توان به حقیقت پشت پرده کنشگری این افراد پی برد، چهره‌هایی که به واسطه سیاست گذاری‌های ایالات متحده و کشورهای اروپایی موظف به اظهار نظر و اعلام موضع در مورد مرگ غیرعمد یک دختر در کشوری خارج از قاره خود هستند، اما صدای مردم معترض خود در پشت درب‌های مت‌گالا را نمی‌شوند و چشم خود را روی خون هزاران زن و کودک بی‌پناه می‌بندد.

غزه امروز، اگرچه داغ سنگینی بر دل آزادگان جهان است، اما به نمونه برجسته‌ای برای تشخیص حقیقت و نشان دادن چهره حقیقی انسان‌ها تبدیل شده است.

نظر شما