شناسهٔ خبر: 66649583 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

امام‌جمعه موقت اصفهان:

سرنوشت بیت‌المقدس به بیت‌الله گره خورده!

امام جمعه موقت اصفهان گفت: باتوجه به فجایایی که هرروزه در غزه صورت می‌گیرد و صهیونیست‌ها علیه بشریت ظلم و جنایت می‌کنند، حاجیان در این اجتماع جهانی ولایت‌پذیری و نفی طواغیت و شرک و ظلم را تمرین کرده و از ستمگران عالم برائت می‌جویند و به همین طریق خداوند سرنوشت بیت‌المقدس را به بیت‌الله گره زده است.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام سید احمد محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به دیدار اخیر رهبر انقلاب که در آستانه برگزاری کنگره عظیم حج ابراهیمی، با مسئولان و کارگزاران حج، اظهار کرد: مکتب توحیدی اسلام مبتنی بر اصل ولایت خداوند و نفی شرک و بت‌پرستی و ولایت غیرالهی است که در روح حج و اعمال آن برائت خیلی پررنگ است و در واقع هر حاجی به سوی خدا و ولایت الهی هجرت می‌کند و ولایت غیرخدا را مردود می‌شمارد.

وی افزود: اصل برائت در نظام توحیدی ابراهیمی بسیار متجلی بوده و اگر در اعمال حج نیز نگاه کنیم، می‌بینیم که این مسئله وجود دارد؛ از طرفی تزکیه و عباداتی در این اعمال وجود دارد که در حالات احرام و بعد از احرام قرار دارد مانند رمی جمرات و سنگ‌زدن به شیطان. برهمین اساس رهبر انقلاب فرمودند امسال این برائت باید پررنگ‌تر باشد.

امام جمعه موقت اصفهان بیان کرد: نسبت تاریخی که کعبه و مسجدالحرام با قدس شریف دارد به‌گونه‌ای است که در معراج پیامبر اکرم (ص) صراحتاً بیان شده: «أَسْرَیٰ بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی» این آیه نشانگر این است که خداوند سرنوشت بیت‌المقدس را به بیت‌الله گره زده.

محمودی اشاره کرد: باتوجه به فجایایی که هرروزه در غزه صورت می‌گیرد و صهیونیست‌ها علیه بشریت ظلم و جنایت می‌کنند، حاجیان نیز در این مراسم بزرگ، دائماً ولایت‌پذیری و نفی طواغیت و شرک و ظلم را تمرین می‌کنند و از آنچه انسان را از مسیر حق جدا کرده و به باطل می‌کشاند، تبری می‌جویند. حج یک اجتماع جهانی و یک قیام عظیم است همانطور که در قرآن هم آمده: «جَعَلَ اللَّهُ الْکَعْبَةَ الْبَیْتَ الْحَرَامَ قِیَامًا لِلنَّاسِ»؛ یعنی جایی که حضور همه توده‌های مردم را شاهد هستیم و فقط مخصوص پیروان یک مکتب نیست. باتوجه به بیداری اسلامی که بعد از عملیات طوفان‌الاقصی در جوامع مختلف شکل گرفته و همه دنیا به جنایات صهیونیست‌ها آگاه شدند، می‌توان گفت حج یک برنامه دینی در ادیان ابراهیمی و مربوط به همه انسان‌ها و جامعه بشری است.

وی بیان داشت: مسلمانان هرساله در مراسم حج، از همه ملل اسلامی حضور پیدا می‌کنند و چند روزی که در منا هستند و اعمال مبارزه با شیطان را انجام می‌دهند و بیتوته‌ای می‌کنند، باعث حضور و تجمع و فرصت و فراغتی می‌شود که می‌تواند منجر به تبادل افکار و عقاید و همفکری در جهت مقابله با ظالمان شود؛ این حج و جلوه همبستگی مسلمانان عالم درکنار اعلام برائت آن‌ها، نمادی برای اعلام محکومیت جنایتکاران خواهد بود.

امام جمعه موقت اصفهان خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های پراسرار در مناسک دینی حج است که در مرور و گذر زمان این اسرار بیشتر و بهتر آشکار می‌شود؛ درصورتی‌که حاجیان جدای از اعمال فقهی و شرعی که باید انجام دهند، به اسرار و رموز حج بیندیشند، به یک الگوی فکری و معنوی دست پیدا می‌کنند که در عقاید و اعمال آنها تأثیرگذاشته و این حج به معنای حقیقی کلمه انسان‌ساز خواهد بود و به تعبیری تبدیل به یک دوره فشرده اخلاق عملی می‌شود.

محمودی تأکید کرد: وحدت و برابری و برادری که در مراسم کنگره عظیم ابراهیمی شکل می‌گیرد، مثال‌زدنی است؛ چنانکه می‌بینید مستکبرین عالم باوجود شعارهایی که درمورد حقوق‌بشر می‌دادند، با نسل‌کشی‌ها و جنایاتشان این دورغ روزبه‌روز آشکارتر شده و این ستمگری‌ها در اجتماع حج نفی می‌شود.

نظر شما