شناسهٔ خبر: 66649417 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

روزنامه‌های امروز در یک نگاه؛

کتاب یار بی‌همتا

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه بیست‌وپنجم اردیبهشت ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «توافق ۱۰ ساله ایران و هند» نوشت: امضای توافق ۱۰ ساله ایران و هند درباره توسعه بندر چابهار نشان از ورود دو کشور به مرحله جدیدی از رابطه دارد. این توافق در حالی روز گذشته به امضای مقام‌های دو کشور رسید که «اس. جایشانکار»، وزیر خارجه هند دستیابی به آن را هموار کننده راه سرمایه‌گذاری‌های بزرگ‌تر دهلی نو در بندر چابهار و سواحل جنوب شرقی کشور خوانده و بر این مهم، مهر تأیید زده که تهران و دهلی نو در آغاز راهی هستند که می‌تواند تأثیراتی حتی فراتر از روابط دوجانبه‌شان داشته باشد.

رابطه ایران با هند که پیش‌تر به دلیل جبر ناشی از فقدان انتخاب‌های متعدد از سوی دولت یازدهم و دوازدهم به واردات کالاهای نه چندان ضروری از هند در مقابل فروش نفت به شرکت‌های نفتی این کشور منحصر شده بود، حالا در موقعیت متفاوتی قرار گرفته است. چه باز شدن دست ایران در برقراری روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای مختلف جهان از قبال تحول در رویکرد سیاست خارجی ایران در دولت سیزدهم و برخورداری از حق انتخاب بیشتر سبب شده است که تهران در فصل تازه روابط خود با کشورهایی همچون هند از موضعی برابر و مبتنی بر برآورده شدن منافع اقتصادی میان مدت و بلندمدت خود وارد شود.

کتاب یار بی‌همتا

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود و در بخش اخبار ویژه با تیتر «آقای روحانی! این شما و این صلاحیت شما به روایت حامیان‌تان!» نوشت: رئیس دولت یازدهم و دوازدهم در نامه‌ای بیش از پنج هزار کلمه‌ای و حاوی استدلال‌های تکراری، درباره رد صلاحیتش در انتخابات مجلس خبرگان نوشت: آنچه در نامه دبیر شورای نگهبان به عنوان ادله عدم احراز صلاحیت بنده در انتخابات خبرگان آمده است، نه تنها جرم و حتی تخلفی نیست بلکه در برخی از موارد مایه افتخار من است.

درباره نامه آقای روحانی گفتنی است: ۱) آقای روحانی می‌داند در متن اسلامی و همچنین در همه نظام‌های حقوقی، میزان حال فعلی افراد است. بنابراین تأیید صلاحیت او در گذشته - صرف نظر از درستی یا نادرستی آن- دلیلی بر تداوم آن صلاحیت به عنوان چک سفید امضا نیست که فرد خود را خارج از قانون و دارای مصونیت ویژه برای ارتکاب هر رفتار غیر قانونی و مخالف منافع ملی یا احکام شرع بداند.

۲) آقای روحانی به میزان آرای خود در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ استناد می‌کند اما نمی‌گوید که طبق نظرسنجی‌های دولتی در چند سال پایانی دولت وی، مقبولیت او به زیر شش درصد رسیده بود و حتی برخی حامیان سیاسی‌اش هم به خاطر کارنامه فاجعه بار دولت «برجام و دیگر هیچ»، از او برائت می‌جستند. این کارنامه فاجعه‌بار، از واگذاری ۹۵ درصد برنامه هسته‌ای در ازای دو برابر شدن تحریم‌ها و سقوط شدید صادرات نفت، تا تورم ۶۰ درصدی و خزانه خالی و حذف بی‌سر و صدای یارانه ۲۰ قلم کالا و سه برابر کردن یک شبه قیمت بنزین و هفت تا ده برابر شدن قیمت مسکن و ارز و طلا و خودرو، و رسیدن معدل رشد اقتصادی هشت‌ساله به شش دهم درصد و تعطیلی چند هزار کارخانه و واگذاری توأم با فساد ده‌ها شرکت دولتی و… را شامل می‌شد.

۳) بسیاری از متحدان و همکاران آقای روحانی در انتخابات اخیر مجلس تأیید صلاحیت شدند، از جمله آقای نوبخت سخنگوی دولت، همسر رئیس دفتر روحانی و شماری از استانداران و وزیران و معاونان دولت گذشته. مفهوم این اتفاق، رویکرد قانونی شورای نگهبان به انتخابات فراتر از جناح‌بندی‌های سیاسی است.

کتاب یار بی‌همتا

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نشانه‌های شکست تل‌آویو در روز ۲۲۰ جنگ» نوشت: دیروز اسرائیلی‌ها در نقاط مختلف برای سربازانی که آن‌ها را قربانی جنگ می‌خوانند «یادبود» گرفتند، جایی که مقام‌های آن بار دیگر دیدگاه‌های خود را درباره جنگ بیان کردند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مراسم روز یادبود گفت: «ربوده‌شدگان را چه زنده و چه مرده و به هر قیمتی که باشد، از غزه بر می‌گردانیم.» وی در پاسخ به انتقادهایی که درباره فقدان استراتژی برای شرایط غزه پس از جنگ مطرح شده، نیز تأکید کرد: «قبل از صحبت کردن در مورد روز بعد از پایان جنگ [در نوار غزه]، ابتدا حماس باید از بین برود.» او گفت که «ما با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم که یک ارتش مدرن قبلاً هرگز با آن‌ها روبه‌رو نشده بود» و در عین حال تأکید کرد: «ما باید از خود دفاع کنیم و از امریکایی‌ها یا دیگران درخواست کمک نمی‌کنیم.» او بار دیگر از مصمم بودن به کسب «پیروزی مطلق» صحبت و تأکید کرد: «حماس را نابود می‌کنیم، با تمام توان ضربه می‌زنیم و از هیچ تلاشی برای بازگرداندن افراد ربوده شده دریغ نمی‌کنیم.» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم در سخنانی جداگانه گفت که «این جنگ به ما تحمیل شد» جنگی که به گفته او «وضعیت دهه‌های آینده را شکل می‌دهد.» او نیز مانند نتانیاهو تأکید کرد: «تا زمانی که اسرا را آزاد نکنیم و توان نظامی حماس را از بین نبریم به جنگیدن ادامه خواهیم داد.» در ورای این اصرار و ابرام‌ها، در روز دویست و بیستم جنگ، واقعیت‌ها دارند خود را به رژیم صهیونیستی تحمیل می‌کنند.

در حالی که نتانیاهو همچنان بر حمله به رفح مصر است، شمال غزه، به خصوص جبالیا، جایی که اسرائیلی‌ها ماه‌ها قبل گفتند که آن را پاکسازی کرده‌اند، شاهد احیای مجدد قدرت جنگی حماس است. فایننشال‌تایمز در گزارشی نوشته که نیروهای اسرائیلی درگیر نبردی نزدیک با جنگجویان حماس در شمال ویران شده غزه هستند، منطقه‌ای که قبلاً ادعا می‌کردند تا حد زیادی آن را پاکسازی کرده‌اند.

کتاب یار بی‌همتا

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «‌کتاب یار بی‌همتا» را برگزید و به بازدید روز گذشته رهبر انقلاب از نمایشگاه کتاب تهران پرداخت و نوشت: حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی صبح دیروز با حضور در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به مدت ۳ ساعت از غرفه‌های مختلف کتاب بازدید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب در این بازدید ضمن گفت‌وگو با ناشران، نویسندگان و صاحبان غرفه‌های کتاب، از نزدیک در جریان تازه‌های نشر و وضعیت بازار کتاب، همچنین میزان استقبال از نمایشگاه قرار گرفتند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از بازدید از نمایشگاه کتاب در مصاحبه‌ای، انگیزه خود از چنین بازدیدی را در درجه اول میل شخصی و علاقه به کتاب برشمردند و افزودند: یکی دیگر از دلایل بازدید از نمایشگاه کتاب، زمینه‌سازی برای ترویج کتاب و کتابخوانی است.

ایشان گفتند: اعتقاد من این است که همه مردم در طبقات مختلف سنی و علمی نیازمند کتاب هستند و هیچ چیزی نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تأثیر فضای مجازی بر موضوع کتابخوانی خاطرنشان کردند: نباید فضای مجازی جای کتابخوانی را بگیرد و کتاب باید همواره در سبد خرید و در مجموعه اوقات مردم جای خاص خود را داشته باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر اینکه مسؤولان وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی باید به کسانی که در کار نشر و تولید کتاب فعال هستند کمک کنند، افزودند: البته در این بخش کمک‌هایی می‌شود و این روند باید ادامه یابد اما کار مهم دیگر این است که فعالان فضای مجازی، ترویج کتاب و کتابخوانی را از جمله وظایف خود بدانند.

کتاب یار بی‌همتا

روزنامه شرق در یادداشت سرمقاله امروز خود به قلم کوروش احمدی، حقوقدان، با تیتر «ملاحظاتی درباره دکترین هسته‌ای» نوشت: «دکترین هسته‌ای» را اگر زیرمجموعه دکترین یا استراتژی نظامی به شمار آوریم، تمرکز آن بر اهداف و مأموریت‌های مدنظر درباره ساخت و استفاده از سلاح هسته‌ای و امور مربوط به آن مانند بازدارندگی هسته‌ای و دیپلماسی و چانه‌زنی‌های مربوطه است. در این زمینه ملاحظاتی با حداکثر اختصار قابل طرح است:

۱- ارزیابی یا درک یک کشور از تهدید و این تصور که برای مقابله با آن تهدید تنها راه چاره دستیابی به سلاح هسته‌ای است، مهم‌ترین فاکتور در «دکترین هسته‌ای» است. در اینجا منظور از تهدید باید تهدید عینی و ماهیتی باشد، نه تهدید مترتب بر سیاست‌های دوره‌ای و تغییریافتنی. به دیگر سخن، تهدید باید برآمده از فاکتورهای ژئوپلیتیک و ژئو استراتژیک و دائمی باشد و نمی‌تواند بر «اگرها» و احتمال‌ها استوار باشد و بالقوه یا بالفعل‌بودن تهدیدات نیز در اینجا موضوعیت ندارد. این تهدیدات صرف‌نظر از اینکه چه حزبی یا چه نظام سیاسی خاصی در یک کشور در قدرت است، مطرح است و در صورت دوام منشأ خارجی آن همیشگی است چراکه تهدیدات امنیتی ناشی از اتخاذ سیاست‌های خاص می‌توانند در صورت تغییر آن سیاست‌ها منتفی شوند. به‌عنوان مثال تهدیدی که پاکستان همیشه متوجه خود می‌دانسته و به دلیل آن مصمم به ساخت بمب اتمی شد، همیشگی و فوق احزاب و تصمیمات سیاستی و حتی نظام‌های سیاسی بوده است. البته برخی فاکتورهای ذهنی نیز مانند میل به قدرتمندبودن، پرستیژ، میراث سیاسی و معادلات سیاست داخلی نیز در موارد معدودی در میل به هسته‌ای‌شدن مؤثر بوده اما به دلیل هزینه فوق‌العاده سنگین ساخت بمب هیچ‌گاه به طور جدی مبنای کار نبوده‌اند.

۲- باور پذیر بودن ارزیابی تهدیدات برای جامعه بین‌المللی و جامعه ملی حائز کمال اهمیت است. اگر جامعه بین‌المللی به طور تلویحی وجود تهدید اعلامی را پذیرفته باشد، ممکن است مقاومت کمتری در برابر دستیابی یک کشور به سلاح هسته‌ای نشان دهد. برعکس، این تصور که بمب اتمی ممکن است به‌عنوان پوشش برای پیشبرد برخی سیاست‌ها در دستور کار یک کشور باشد، می‌تواند موجب بیشترین تقابل شود.

کتاب یار بی‌همتا

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بورس در گردنه مالیات» نوشت: امروز در صحن علنی مجلس در خصوص یکی از مهم‌ترین ابهامات بازار سهام تصمیم‏گیری خواهد شد که شاید حل و فصل این موضوع، در حکم پایانی بر مسیر نزولی یازده روزه نماگر اصلی بازار سهام باشد. بند «س» تبصره ۶ قانون بودجه که یکی از داغ‌ترین اخبار محافل و رسانه‌های اقتصادی بوده در جلسه امروز تعیین تکلیف خواهد شد. بر اساس نظر کارشناسان این بند مالیاتی، مشارکت مردم را هدف قرار داده است و این تبصره می‌تواند در حکم مانعی برای تحقق شعار سال عمل کند. مطابق این تبصره، شرکت‌های کوچک از مالیات معاف می‌شوند، اما شرکت‌های بزرگ سهم بیشتری از محل این مالیات خواهند داشت. فعالان بورسی و اقتصادی در خصوص اصلاح این بند اتفاق نظر دارند و معتقدند که در صورت تصویب این بند، بازار سهام متضرر خواهد شد. در روزهای گذشته، کلیات این بند مورد تأیید قرار گرفته، اما هنوز توافقی بر سر جزئیات آن نشده است.

کتاب یار بی‌همتا

نظر شما