شناسهٔ خبر: 66649325 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

٨٠ درصد رای پرونده‌های شکایت از پزشکان؛ به نفع بیماران

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: در وضعیت رسیدگی به شکایات پزشکی، در پرونده‌هایی که موجب صدور کیفر خواست در سازمان نظام پزشکی شده؛ ۸۰ درصد رای به نفع بیماران اعلام شده است.

صاحب‌خبر -

٨٠ درصد رای پرونده های شکایت از پزشکان؛ به نفع بیماران
 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ محمد رئیس زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی در دیدار با نمایندگان منتخب دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان دستاورد‌های حوزه سلامت و چالش‌های اساسی پیش رو‌حوزه سلامت گفت: در حوزه سلامت از وابستگی مطلق به خودکفایی مطلق رسیدیم و  کشورهای پیشرفته دنیا به پزشکی و سیستم شبکه بهداشت ایران غبطه می خورند.

محمد رئیس زاده با اشاره به برخی دستاورد‌های نظام سلامت کشور گفت: در سال ۱۳۶۲، ۱۳ هزار پزشک داشتیم و اکنون ۱۶۲ هزار پزشک داریم، در سال ۱۳۶۲، ۵ هزار متخصص داشتیم و اکنون ۵۰ هزار متخصص داریم، در سال ۱۳۶۲، ۷۷۴ بانوی متخصص داشتیم و اکنون بیش از ۲۲ هزار بانوی متخصص داریم و بیش از ۳۵ درصد رشد در بانوان متخصص داشته ایم، در سال ۱۳۶۲سه بانوی فوق تخصص در کشور داشتیم اکنون بیش از هزار و ۶٠٠ بانوی فوق تخصص در کشور داریم، اکنون بیش از صدهزار پزشک عمومی در کشور داریم و تعداد دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی  از ٧ به ٧٠ رسیده و ۵۰ هزار عمل پیوند در کشور انجام شده است، ٧ هزار پیوند موفق کبد و بیش از ۲۲۰ پیوند موفق قلب اطفال به عنوان قله علم پزشکی انجام شده است، برخی از کودکانی که پیوند قلب داشته اند، اکنون دانشجوی شریف یا سال پنجم پزشکی هستند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی  افزود: در ۱۵۰ رشته علوم پایه و بالینی در کشور فارغ التحصیل و ۶ هزار و ۵٠٠ دانشجوی خارجی در کشور داریم و به جایی رسیده‌ایم که در هیچ رشته‌ای برای آموزش و تشخیص و درمان نیاز به اعزام به خارج از کشور نداریم و در مخیله هیچ ایرانی نیست که اگر برای جراحی قلب به اروپا برود درمان بهتری می‌گیرد، ممکن است در دسترسی مشکلاتی وجود داشته باشد، اما در سال ۶۸ حدود ۱۱ هزار بیمار به خارج بیمار اعزام می‌کردیم و ۵ هزار پزشک خارحی با حقوقی حدود ۳ هزار دلار در کشور داشتیم و حالا به خودکفایی رسیده‌ایم که در منطقه و دنیا زبانزد هستیم.

وی گفت: دستاورد‌های پزشکی ایران نیاز به مدیریت و حمایت دارد، در حوزه سلامت حمایت‌ها به ویژه در ۶ سال اخیر کمرنگ شده است.

رئیس زاده با تاکید بر اینکه کیفیت در حوزه علوم پزشکی یعنی سلامتی جان مردم، گفت: کیفیت در حوزه سلامت چالش جدی است. بحث اهمیت به رشته‌های تخصصی جدی است، هم اکنون هزار متخصص بیهوشی کمبود داریم و جراح قلب در مراکز استان‌ها کم است. 

وی با اشاره به فضاسازی رسانه‌ای ضد جامعه پزشکی گفت: عمده مسائل در بحث خروج از کشور مرتبط با بحث هجمه به جایگاه جامعه پزشکی است، جامعه پزشکی در دست سیاستگذاران است و رفتار آنها را نمایندگان در مجلس تعیین می‌کنند، دشمن برای ضربه زدن به ظرفیت و بازوی قوی جمهوری اسلامی یعنی حوزه سلامت برنامه ریزی کرده است. این حوزه هم دشمن و هم نفوذی دارد، این حوزه ظرفیت‌های بسیاری دارد و می‌تواند سالانه ۶ میلیارد دلار ارزآوری داشته باشد.

رئیس‌زاده با اشاره به اینکه در دو سال اخیر میزان درخواست مهاجرت پزشکان ۱۵۸ درصد رشد داشته است،گفت: یک مطالعه تطبیقی در دنیا نشان می‌دهد، در سال ۲۰۳۰ مراکز معتبر دنیا ۱۸ میلیون کمبود کادر تخصصی وجود خواهد داشت. در کشوری مانند کانادا در برخی رشته‌های تخصصی فارغ التحصیل ندارند به همین دلیل کشور‌های پیشرفته برنامه‌هایی برای جذب این نیرو‌ها طراحی کردند، قوانین را تسهیل کردند و نیروی تخصصی را از کشور کمتر برخوردار تامین می‌کنند. چنانچه به سیاست تثبیتی نپردازیم؛ این نیرو ها خارج می‌شوند.

 

نظر شما