شناسهٔ خبر: 66649289 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

«صهیونیست» چطور به یک توهین تبدیل شد؟

از نظر دانشجویان آمریکایی صهیونیست یعنی کسی که حامی سیاست‌های خشونت‎طلبانه و جنگ است.

صاحب‌خبر -

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، برای چند دهه با افتخار اعلام می‌کرد که یک صهیونیست است و این ادعا را از هفتم اکتبر سال 2023 و حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه هم تکرار کرده است. اما برای دانشجویان معترض ضد جنگ در آمریکا، واژه‌هایی چون «صهیونیست» و «صهیونیسم»" به شعارهای نمادینی تبدیل شده‌اند که به صورت تحقیرآمیزی برای سیاست‌های خشونت ‎طلبانه‌ای که جنگ علیه غزه را هدایت می‎کنند، استفاده می‎شود.

روزنامه گاردین می‌نویسد: در رسانه‌های اجتماعی و در خیابان‌ها، منتقدان دیگر طرفداران دولت اسرائیل را «طرفدار اسرائیل» نمی‌نامند بلکه آنها را صهیونیست خطاب می‌کنند که بار معنایی کاملا منفی دارد؛ به‌طوری که در برخی از محوطه‌های دانشگاهی تابلوهایی نصب شده با این عبارت که «صهیونیست‎ها اجازه ورود ندارند.»

معترضان دانشجویی می‌گویند که انتقادات آنها از صهیونیسم در آوارگی و پاکسازی قومی فلسطینیان توسط دولت فعلی رژیم اشغالگر ریشه دارد. در این میان شمار زیادی از یهودیان هم وجود دارند که صهیونیسم و ایده صهیونیسم را رد می‌کنند. بر همین اساس است که امروزه دانشجویان یهودی ضدصهیونیستی بیشتر دیده می‌شوند که در اعتراض‌ها علیه جنگ غزه نقش مهمی ایفا کرده‌اند.

این روزها بسیاری از یهودیان آمریکایی احساس می‌کنند که با واژه صهیونیسم تهدید می‌شوند به‌ویژه اینکه این واژه طیف‌های گسترده‌ای هم پیدا کرده است: صهیونیسم سکولار، صهیونیسم مذهبی، صهیونیسم کارگری، صهیونیسم لیبرال یا سایر اشکال ناسیونالیسم یهودی که اکنون تا حد یک عبارت استهزاء آمیز سقوط کرده است.

دانشمندان فلسطینی بر این باورند که عبارت صهیونیسم که در مرکز توجه جنبش اعتراضی قرار گرفته مفهوم آشکار و روشنی دارد: ایدئولوژی آشکار دولت رژیم اشغالگر که بر حاکمیت یهودیان بر زمین تأکید می‌کند. گاردین با اشاره به اینکه نسل جدیدی در آمریکا وجود دارد که ایده استعمارگر بودن صهیونیسم را باور دارد، به نقل از یک کارشناس فلسطینی می‌نویسد: صهیونیسم امری انتزاعی نیست بلکه واقعیتی که در سرزمین فلسطین اتفاق افتاده است. این اتفاق به قیمت زندگی مردم فلسطین رخ داده و در حال رخ دادن است.

ویولت بارون دانشجوی سال دوم دانشگاه هاروارد با اشاره به رنج مردم فلسطین به گاردین می‌گوید: «برای اینکه درک کنیم اعتقاد راسخ به صهیونیسم چطور توجیه می‌شود کافی است تا به مقیاس ویرانی گسترده در غزه نگاهی بیندازیم.»‌

نظر شما