شناسهٔ خبر: 66649257 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

طهرانچی:

رسالت دانشگاه، افزایش دانایی و مأموریت آن افزایش توانایی است

رئیس دانشگاه آزاد با تبیین موضوع هنر و رسانه - انسان و دانشگاه از سبک زندگی تا حکمرانی، گفت: رسالت دانشگاه، افزایش دانایی و مأموریت آن افزایش توانایی است.

صاحب‌خبر -

چهارمین اجلاسیه سراسری مدیران گروه‌های آموزشی رشته‌های فرهنگ، ارتباطات و هنر (افق تحول دانشگاه ۲)، با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واحد شیراز برگزار شد.

طهرانچی در ابتدا ضمن تبریک دهه کرامت و تشکر از مهمان نوازی واحد شیراز گفت: خرسندم که در اردیبهشت شیراز شهر شعر و هنر و شهر حافظ و سعدی و صاحب تمدن کهن پارسی، میزبان این اجلاسیه هستیم.

او در ابتدای ارائه سخنرانی خود با موضوع هنر و رسانه - انسان و دانشگاه از سبک زندگی تا حکمرانی، به بررسی تغییرات درونی دانشگاه و آمار جمعیت ورودی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ پرداخت و آرایش جمعیت دانشجویی، اعضای هیات علمی و پراکندگی رشته محور و نا متناسب بودن تعداد هیات علمی به دانشجو را ناراضی کننده عنوان کرد و اظهار کرد: فناوری قرن ۲۱ شرایطی را رقم زده و مفهومی را خلق کرده به نام تغییر ذائقه‌ها که در حوزه هنر و علوم پایه با تعلیل نیروی انسانی مواجه هستیم و نظام آموزش عالی موزون بودن خود را از دست داده است که این اتفاق خوبی برای سیستم آموزشی کشور نیست و می‌بایست ما دانشگاهیان نسبت به این رویه واکنش نشان دهیم و برای این مسأله چاره‌ای بیندیشیم.

طهرانچی تصریح کرد: رسانه یکی از بحث‌های جدی ما و بخشی از زندگی مردم است، هنر و رسانه یکی از موضوعات جدی کشور، دنیا و تربیت نسل فردا است، بنابراین باید به آن توجه ویژه شود.

او با بیان اینکه جامعه جوان، دانایی محور فکر نمی‌کند، بلکه توانایی محور فکر می‌کند، گفت: الان بین توانایی و دانایی یک رابطه ترجمانی غیرخطی پیچیده وجود دارد، در واقع هر دانایی دیگر توانایی نمی‌دهد، نکته مهم این است که ما باید در این زمینه به اقبال اجتماعی، توجه کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: بحث جدی دعوا دعوای انسان و ماشین است و دعوای دانایی و توانایی است، واقعیت این است که در گذشته انسان به دنبال دانایی بود و ماشین را مظهر توانایی می‌دانست، اما امروز ماشین مظهر دانایی شده و ما به دنبال کسب توانایی هستیم. 

طهرانچی ادامه داد: در قرن قبل انسان به دنبال دانایی و ماشین مظهر توانایی بود، اما در قرن حاضر ماشین مظهر دانایی است و این مسیر به شکل گیری استعمار نوین منجر می‌شود و این یعنی حاکمیت ماشین و تسخیر ذهن مبتنی بر تصویر سازی دیجیتال.

او باور را بینش ساز، علم را معرفت ساز، فناوری را توانمندساز و هنر را گرایش ساز عنوان کرد و به اهمیت نقش هنر در شکل گیری گرایش اشاره کرد و افزود: هنر و رسانه نقش بسیار موثری در تنظیم و شکل گیری گرایش دارد و رسانه در آمیخته با هنر ابزار تعمیر پارادایم نسل جوان محسوب می‌شود، پس با هنر باید با مردم سخن گفت.

 طهرانچی با تاکید بر رسالت و ماموریت دانشگاه گفت: رسالت در درون نظام آموزشی است، اما ماموریت بیرون از نظام آموزشی است، رسالت دانشگاه، افزایش دانایی و مأموریت آن افزایش توانایی است.

او در پایان تأکید کرد: اتفاقی که در دانشگاه آزاد اسلامی طراحی کردیم، تبدیل این دانشگاه به یک دانشگاه جامعه پرداز است که به جامعه متصل باشد و از این طریق می‌خواهیم جامعه را دانش و حکمت بنیان اداره کنیم نه تقلیدی و برای این کار باید پلی بین دانشگاه و جامعه داشته باشیم و دانشگاهی که خلاق و نوآور باشد، می‌تواند جامعه خلاق و نوآور خلق کند.

طهرانچی با تأکید بر اینکه دانشگاه در حفظ سرزمین نقش دارد، گفت: این سؤالی است که جامعه از ما خواهد پرسید، ما باید در این زمینه جوابگو باشیم و سهم خود را پیدا کرده و در این زمینه تلاش کنیم و این موضوع بسیار حائز اهمیت است، چرا که تربیت آیندگان به دست دانشگاه است.

نظر شما