شناسهٔ خبر: 66648987 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

وزیر فرهنگ در پی بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب:

تاکيد امروز رهبر انقلاب بر تقويت عرضه کتاب، ما را در اجراي طرح جامع بازنگري در نظام توزيع محصولات فرهنگي مصمم‌تر کرد

صاحب‌خبر -
تاکيد امروز رهبر انقلاب بر تقويت عرضه کتاب، ما را در اجراي طرح جامع بازنگري در نظام توزيع محصولات فرهنگي مصمم‌تر کرد
خبرگزاری آریا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی بازدید امروز مقام معظم رهبری از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در رشته توئیتی نوشت: تاکید امروز رهبر انقلاب بر تقویت عرضه کتاب، ما را در اجرای طرح جامع بازنگری در نظام توزیع محصولات فرهنگی مصمم‌تر کرد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، متن توئیت محمدمهدی اسماعیلی در صفحه اجتماعی ایکس به شرح زیر است:
"بازدید سه ساعته رهبر فرزانه انقلاب از نمایشگاه بین‌المللی کتاب که خود کتاب‌شناسی زبده هستند، یک ارزیابی محققانه از راه طی شده و یک چشم‌انداز جامع برای آینده را پیش روی همه کتاب‌دوستان ایران می‌گذارد.
چگونگی تولید، شیوه‌های ترویج و نظام توزیع کتاب از مهم‌ترین رهنمودهای ایشان بود.
تاکید امروز رهبر انقلاب بر تقویت عرضه کتاب، ما را در اجرای طرح جامع بازنگری در نظام توزیع محصولات فرهنگی مصمم‌تر کرد.
در سه سال گذشته ما با پیمایش‌های کلان و نیز بررسی‌های نقطه به نقطه، بسیاری از گره‌های نظام توزیع را شناسایی و در مواردی مرتفع کرده‌ایم.
تاکید ایشان سبب شتاب در اجرای این طرح جامع خواهد شد و ما همه سازوکارهای اجرایی را معطوف به تغییر این نظام توزیع خواهیم کرد تا وضع موجود به نفع «دسترسی آسان به کتاب و بهای ارزان آن» دگرگون شود.
دغدغه دیگر رهبری، گسترش فعالیت‌های ترویجی است؛ از جمله به نقش فعالان فضای مجازی در فرهنگ‌سازی برای کتابخوانی و نیز مسئولیت‌های دیگر نهادها مانند وزارت آموزش و پرورش پرداختند.
ما در کنار افزایش کتابخانه‌های عمومی، نیازمند «انجمن‌های ترویج مطالعه» هستیم و آن را دنبال خواهیم کرد.
این انجمن‌ها می‌تواند از سطوح محلی و ملی تا انجمن‌های جهانی را با مشارکت ایرانیان داخل و خارج از کشور را در بر بگیرد و ما با همکاری وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات و… از همه ظرفیت‌ها برای این فعالیت ترویجی بهره خواهیم گرفت.
از دیگر سو، نکات محتوایی مقام معظم رهبری که در گفت‌وگو با ناشران، نویسندگان و… ارائه شد، نباید از نظر دور نگاه داشته شود که نمونه آن ارزیابی موجز ایشان از شیوه‌های معرفی مولوی در روزگار ماست و فرمودند: «این مولوی که حالا دارند معرفی می‌کنند، با مولویِ صاحب مثنوی خیلی فرق دارد.»
رویکرد دقیق ایشان به شیوه‌های معرفی و پاسداشت مفاخر ایرانی در آثار و محصولات فرهنگی و پیامدهای آن، عمق بی‌نظیر خود را در همین گفتگوها مانند همیشه نشان داد.
این رهنمودها نه تنها باید چراغ راه همه ما باشد، بلکه مسئولیت‌های محتواییِ همه صاحبان افکار را سنگین‌تر می‌کند.

نظر شما