شناسهٔ خبر: 66648650 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

افشاگری رسانه عبری از همکاری تل آویو و تشکیلات خودگردان

پایگاه عبری زبان واللا نیوز در گزارشی نوشت که اسرائیل از نمایندگان تشکیلات خودگردان درخواست کرده است تا به شکل غیر رسمی در گذرگاه رفح حضور پیدا کنند. پایگاه عبری زبان واللا نیوز در گزارشی نوشت که اسرائیل از نمایندگان تشکیلات خودگردان درخواست کرده است تا به شکل غیر رسمی در گذرگاه رفح حضور پیدا کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برنا، پایگاه عبری زبان واللا نیوز در گزارشی که شامگاه دوشنبه آن را بر روی خروجی خود قرار داد به نقل از چهار مسئول عالی‌رتبه اعلام کرد، اسرائیل از نمایندگان تشکیلات خودگردان درخواست کرده است تا به شکل غیر رسمی در گذرگاه رفح حضور پیدا کنند.

باراک راوید خبرنگار این رسانه در این رابطه نوشت: این اولین باری است که از زمان آغاز جنگ علیه نوار غزه، اسرائیل آماده دخالت دادن تشکیلات خودگردان در مدیریت نوار غزه می‌شود، این در حالی است که رئیس تشکیلات خودگردان پیش از این اعلام کرده بود حاضر نخواهد بود تحت سلطه اسرائیل فعالیت کند.

در ادامه این گزارش آمده است، چهار مسئول عالی‌رتبه آمریکایی، اسرائیلی و فسطینی اعلام کردند که اسرائیل هفته گذشته به تشکیلات خودگردان پیشنهاد کرده است که نمایندگانی را به گذرگاه رفح اعزام کند تا در راه اندازی آن مشارکت داشته باشد اما از آنها خواسته شد که این حضور آنها رسما به نمایندگی از تشکیلات خودگردان نباشد.

به نوشته واللا نیوز: این پیشنهاد اسرائیل در حالی صورت می‌گیرد که گذرگاه رفح از زمان تسلط ارتش اسرائیل بر بخش فلسطینی آن در روز دوشنبه گذشته تعطیل است و دولت مصر هم عبور کامیون‌های کمک‌های بشر دوستانه از طریق گذرگاه کرم ابو سالم را نیز در اعتراض به این اقدام، متوقف کرده و خواهان عقب نشینی نیروهای ارتش اسرائیل از این گذرگاه است.

همین امر باعث کاهش شدید کمک‌های بشر دوستانه ورودی به نوار غزه و بدتر شدن بحران انسانی در آن به ویژه در جنوب نوار غزه شده است.

در همین رابطه یک منبع آگاه به واللا نیوز خبر داد که رونین بار رئیس شاباک در روزهای اخیر با عباس کامل رئیس سرویس اطلاعات مصر گفتگو و اعلام کرده است که اسرائیل به دنبال فعال کردن گذرگاه رفح در اسرع وقت ممکن است اما گزینه بازگشت تسلط حماس بر آن را نمی‌پذیرد.

مسئولین اسرائیلی به این رسانه خبر دادند طرح اسرائیل بر پایه وارد کردن عناصر فلسطینی دیگری به غیر از حماس در اداره گذرگاه رفح است و از اینرو رونین بار رئیس شاباک از طریق ایالات متحده پیشنهاد الحاق کارمندان تشکیلات خودگردان را به ساختار مدیریتی گذرگاه داده است.

مسئولین عالی‌رتبه اسرائیلی، آمریکایی و فلسطینی تاکید کردند، اسرائیل این کار را مشروط به این امر کرده است که کارمندانی که تشکیلات خودگردان آنها را اعزام می‌کند به شکل رسمی به عنوان کارمند تشکیلات خودگردان در آنجا حضور نداشته باشند بلکه آنها به عنوان کمیته کمک‌های محلی معرفی شوند.

این امر هم به این علت است که این امر با سیاست‌های داخلی اسرائیل در تناقض قرار گرفته و مغایر سخنان قبلی نتانیاهو است که پیش از این علنا بارها اعلام کرده بود حاضر به گنجاندن تشکیلات خودگردان در مدیریت نوار غزه نیست.

مسئولین عالی‌رتبه آمریکایی هم خبر دادند، این پیش شرط اسرائیل باعث خشم محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان و مشاورانش شده و به طرف آمریکایی خبر دادند که حاضر به فعالیت در گذرگاه رفح تحت پوشش‌های دیگر نیستند.

مسئولین آمریکایی و اسرائیلی همچنین فاش کردند، تشکیلات خودگردان شرط دیگری را هم در این زمینه مطرح و اعلام کرده است که باید بتسلئیل سموتریچ وزیر دارایی اسرائیل درآمدهای مالیاتی فلسطینی بلوکه که 10 روز دیگر مجددا دستور به بلوکه کردن آن داد، آزاد شوند.

انتهای پیام/

نظر شما