شناسهٔ خبر: 66647905 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ۱۹دی | لینک خبر

با آمریکا مذاکرات با واسطه داریم/در دکترین هسته‌ای ایران تغییری ایجاد نشده است

19 دی آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه ایران با بیان اینکه گفت‌وگوی دیپلماتیک تهران-واشنگتن از طریق واسطه‌ها و در چارچوب مذاکرات رفع تحریم‌ها انجام می‌شود، گفت در دکترین هسته‌ای ایران تغییری ایجاد نشده است.

صاحب‌خبر -
نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه و در محل نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد. «ناصر کنعانی» در ابتدای نشست از دست اندرکاران برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تقدیر کرد و گفت: برگزاری این نمایشگاه یک رخداد بزرگ علمی و فرهنگی  است.
وی همچنین فرا رسیدن دهه کرامت را گرامی داشت.
کنعانی در بخشی از سخنان خود با بیان این که بیش از هفت ماه از جنایت جنگی رژیم صهیونسیتی علیه مردم غزه می‌گذرد، گفت: ما در راستای دفاع از فلسطین اقدامات مختلفی در ساحت‌های متفاوت انجام دادیم.
سازوکارهای لازم برای گشایش سفارت مجازی ایران در فلسطین انجام شده است
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که یکی از بندهای قانون مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی که در سال ۱۳۹۹ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، افتتاح سفارتخانه مجازی ایران در فلسطین است. وزارت خارجه تاکنون در این ارتباط چه اقدامی انجام داده است؟ گفت:  همان طور که اشاره کردید یکی از مفاد این قانون بحث مربوط به گشایش سفارت مجازی فلسطین بود. در ارتباط با این موضوع بررسی‌های سیاسی حقوقی و فنی انجام شده است و نظر مشورتی سفارت فلسطین در ایران و همچنین گروه‌های فلسطینی در تهران اخذ شده است و در نتیجه مشورت‌های انجام شده ساز و کارهای لازم برای گشایش سفارت مجازی در سامانه داخلی وزارت خارجه یا همان صفحه خانگی وزارت خارجه به عنوان مرحله آزمایشی انجام شده است تا بتوانیم نارسایی‌های فنی و ساز و کارهای اجرایی را با ابعاد بیشتری درک کنیم و بتوانیم گام بعدی را برداریم.
کنعانی افزود: در این ارتباط نیازمند نظر مشورتی تفصیلی مراجع ذی‌ربط در مورد نحوه فعالیت این سفارتخانه هستیم تا بتوانیم گام‌های بعدی اجرایی را برداریم و به سمت اجرایی شدن این مصوبه برویم.
کویت در مورد «آرش» پای میز مذاکره بیاید
سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در مورد بیانیه جدید شورای همکاری خلیج فارس و ادعاهای مطرح شده در آن در ارتباط با میدان گازی آرش و موضع  ایران در ارتباط با این ادعاها گفت: ما مکررا در این زمینه توضیح داده‌ایم و مواضع اصولی خود را اعلام کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه مرزهای دریایی ایران و کویت به صورت دقیق تحدید نشده است و در همین چارچوب نمی‌توان نسبت به سهم کشورها نسبت به مالکیت میدان گازی آرش سخنی به زبان آورد، گفت: تاکنون ۹ دور مذاکرات حقوقی و فنی بین ایران و کویت برای تحدید حدود مرزها انجام شده است و ما در تلاش هستیم که بتوانیم دور دهم این مذاکرات را برگزار کنیم.
کنعانی تصریح کرد: از نظر ایران تنها مسیر در این ارتباط، انجام گفت‌وگوهای صریح، فنی و حقوقی بین تیم‌های کارشناسی دو کشور است؛ بدون توسل به ساز و کارهای رسانه‌ای و جنجال‌های رسانه‌ای.
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: هر اقدام یک جانبه‌ای بدون در نظر داشتن منافع ما در ارتباط با میدان گازی آرش از نظر تهران غیر قابل قبول است و ما از کشور دوست، کویت دعوت می‌کنیم به جای صدور بیانیه‌های غیر سازنده، برای دستیابی به توافقی پایدار که متضمن منافع دو کشور باشد به پای میز مذاکره بیاید.
در دکترین هسته‌ای ایران هیچ تغییری ایجاد نشده است
وی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با برخی از اظهار نظرها طی روزهای اخیر مبنی بر احتمال تغییر دکترین هسته‌ای ایران در صورت تهدید بیشتر و جدی دشمنان گفت: ایران بارها مواضع اصولی خود در ارتباط با مخالفت در تولید، نگهداری و انباشت و اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی بر اساس دکترین هسته‌ای خود که مبتنی بر رویکرد اصولی جمهوری اسلامی ایران و فتوای مقام معظم رهبری است را اعلام کرده است و بر همین اساس ایران، معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی ممنوعیت سلاح‌های کشتار جمعی از جمله معاهده منع اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی و ... را امضا کرده است و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر مخالفت ایران در استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکید و فتوای خود مبنی بر حرام بودن استفاده از این سلاح‌ها را مبتنی بر دین اسلام اعلام کرده‌اند.
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ما وجود سلاح‌های هسته‌ای را تهدیدی برای صلح و امنیت می‌دانیم و بر موضوع جهان شمول بودن منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای به ویژه در غرب آسیا تاکید داریم، افزود: متاسفانه در منطقه غرب آسیا، فقط رژیم صهیونیستی به معاهده عدم انتشار و اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی نپیوسته است و خطر واقعی، تاسیسات رژیم صهیونیستی است.
کنعانی در بخش پایانی صحبت‌های خود در این ارتباط اظهار کرد: مواضع رسمی کشور در موضوعات مختلف از جمله بحث سلاح‌های کشتار جمعی به صورت شفاف از طریق مقامات عالی ایران بارها اعلام شده است و در دکترین هسته‌ای ایران هیچ تغییری ایجاد نشده است.
گفت‌وگوی دیپلماتیک بین ایران و آمریکا از طریق واسطه‌ها و در چارچوب مذاکرات رفع تحریم‌ها انجام می‌شود
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با برخی از اخبار منتشر شده در مورد مذاکرات بین ایران و آمریکا خاطرنشان کرد: گفت‌وگوی دیپلماتیک بین ما و طرف آمریکایی از طریق واسطه‌ها و در چارچوب مذاکرات رفع تحریم‌ها انجام می‌شود و این گفت‌وگوها و مذاکرات یک روند مستمر را طی کرده است و تا این مرحله مذاکرات به فواصل از طریق واسطه‌ها انجام شده است.
کنعانی ادامه داد: ایران بارها اعلام کرده است که به رویکرد سیاسی و مذاکره به منظور تحقق حقوق ملت ایران و رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان تا زمانی که این رویکرد حقوق و منافع ملت ایران را تضمین کند، پایبند است.
وی همچنین در مورد برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها از ایران خواستند که میزان غنی‌سازی خود را کاهش دهد؟ گفت: اگر به درخواست آمریکایی‌ها باشد آن‌ها می‌خواستند هیچ غنی‌سازی در ایران صورت نگیرد و اگر یادتان باشد آنها می‌خواستند تمام پیچ و مهره‌های تاسیسات هسته‌ای ایران را باز کنند.
کنعانی تصریح کرد: ایران تاکنون در چارچوب حقوق قانونی خود در این حوزه عمل کرده و به این روند ادامه می‌دهد.
مقامات اقلیم تاکید کردند اجازه نمی‌دهند خاک عراق و اقلیم منبع صدور ناامنی برای ایران و مرزهای مشترک دو کشور باشد
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در ارتباط با سفر اخیر نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق به ایران و دستاورد این سفر در ارتباط با اجرای کامل توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق گفت: همانطور که می‌دانید از جمله سیاست‌های اصولی دولت سیزدهم، توسعه مناسبات با همسایگان است و در این ارتباط کشور عراق به واسطه گستردگی اشتراکات متعدد و متنوع با ایران، از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
وی با بیان اینکه از گذشته‌ پیوند عمیقی بین ایران و منطقه اقلیم کردستان برقرار بوده است، خاطرنشان کرد: در این سفر گفت‌وگوهای صریحی بین مقامات اقلیم کردستان عراق و ایران در ابعاد مختلف انجام شد، این گفت‌وگوها مثبت و سازنده بود و امیدواریم آثار مثبت آن را در آینده نزدیک در تقویت همکاری ها در حوزه‌های تجاری اقتصادی و امنیتی و ... شاهد باشیم.
این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اهمیت امنیت مرزهای مشترک و با بیان اینکه ما اجازه هیچگونه ناامنی در این مناطق را از ناحیه گروه‌های تجزیه طلب و همچنین رژیم صهیونیستی نمی‌دهیم و در برابر مظاهر ناامنی ایستادگی می‌کنیم، خاطرنشان کرد: در این سفر مقامات کردستان از جمله آقای نیچروان گفتند که ما امنیت ایران را، امنیت عراق و خودمان می‌دانیم و به مفاد توافقنامه امنیتی ایران و عراق پایبند و ملتزم هستیم.
کنعانی تصریح کرد: مقامات اقلیم تاکید کردند که اجازه نمی‌دهند خاک عراق و اقلیم منبع صدور ناامنی برای ایران و مرزهای مشترک دو کشور ایران و عراق  باشد.
خبرهای خوب در ارتباط با توسعه بندر چابهار
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در ارتباط با توافق اخیر ایران و هند در ارتباط با توسعه بندر چابهار و ایفای نقش بیشتر هند در این بندر گفت: همکاری ایران و کشور هند برای توسعه بندر چابهار در چارچوب توافق بین دو کشور روند اجرایی خوبی را طی می‌کند.
این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه توسعه بندر چابهار و ارتقای جایگاه این بندر به عنوان مرکز ترانزیتی برای تامین منافع تجاری کشورهای علاقه‌مند به استفاده از ظرفیت‌های این بندر، از اولویت‌های ما است، تصریح کرد: هند علاقه‌مند به استفاده از ظرفیت‌های تجاری این بندر است و همان طور که گفتم ظرفیت‌های تجاری این بندر در خدمت کشورهایی است که علاقه‌مند به استفاده از ظرفیت‌های ایران در این حوزه هستند.
کنعانی گفت: در این ارتباط خبرهای خوبی داریم که در آینده نزدیک به اطلاع شما می‌رسانیم‌. 
هند بدون توجه به تحریم‌های یک جانبه در مسیر گسترش همکاری‌ها با ایران در حال تلاش و پیگیری است
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اینکه چقدر تضمین وجود دارد که در قرارداد جدید اتخاذ شده بین ایران و هند با توجه به تحریم‌های آمریکا، هندی‌ها به مفاد این توافق پایبند باشند در واقع تحریم‌های یک جانبه آمریکا مانع اجرای این توافق از سوی هند نشود؟، گفت: تجربه نشان داده است که کشورهایی مایل هستند که با نادیده گرفتن تحریم‌های آمریکا علیه کشورهای مستقل در چارچوب منافع مشترک همکاری خود را با این کشورها از جمله ایران در ابعاد تجاری، اقتصادی و ... گسترش دهند و توافق ایران و هند در توسعه بندر چابهار با درک کشور هند از ماهیت تحریم‌های غیرقانونی آمریکا انجام شده است و این موضوع محدود به هند نیست.
کنعانی ادامه داد: گسترش همکاری‌های ما با کشورهای مختلف در جهان نشان می‌دهد تحریم‌های آمریکا به رغم محدودیت‌هایی که ایجاد می‌کند در مسیر همکاری‌های سازنده، امر بازدارنده‌ای برای کشورهایی که با حفظ استقلال سیاسی خود مسیر همکاری‌ها  را با ایران دنبال می‌کنند، نیست.
وی تصریح کرد: هند یکی از شرکای تجاری ما است که در چارچوب منافع مشترک بدون توجه به این تحریم‌های یک جانبه در مسیر گسترش همکاری‌ها با ایران در حال تلاش و پیگیری است.
رفتار غربی‌ها دوگانه و متناقض است
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از رسانه‌ها و مقامات  غربی در عین حال که در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه سکوت کرده‌اند و خیزش‌های دانشجویی در کشورهای خود علیه رژیم صهیونیستی را سرکوب کرده‌اند، در امور داخلی ایران از جمله احکام صادره در مورد برخی از افراد اقدام به اخذ موضع کرده‌اند، نگاه جمهوری اسلامی ایران به این رفتار دوگانه مقامات غربی چیست، گفت: همان‌طور که شما اشاره کردید، رفتار آن‌ها دوگانه و متناقض است، آن‌ها شعارهای رنگی در ارتباط با موضوع حقوق‌بشر سر می‌دهند ولی بدترین عملکرد را دارند. 
وی همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران هرگونه اظهارنظر مداخله جویانه این دست کشورها در امور داخلی خودش به ویژه در مورد مسائل قضایی و فرایندهای قضایی را مردود می‌شمارد و این‌گونه اظهارات را رد می‌کند.
مقامات افغانستان به حقوق حقابه ایران پایبند باشند
این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران همچنین در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر اقدام طالبان بر ایجاد سطح بر روی رودخانه هریرود و  اینکه این موضوع مشکلاتی را برای تامین حقابه ایران فراهم می‌کند، گفت: مبنای دریافت حقابه ایران از افغانستان بر اساس معاهده پایدار و قانونی است که بین ۲ کشور پیش از این امضا شده است و دارای صلاحیت است.
وی ادامه داد: انتظار ما از مقامات سرپرستی افغانستان این است که علاوه بر گفتار در عمل نیز به حقوق حقابه ایران از منابع آبی بالا دست پایبند باشند و هیچ اقدامی در حوزه‌های بالادستی که مانع از دستیابی ایران به حقوق خود شود انجام ندهند.
سازمان ملل به دیدگاه‌های کشورهای همسایه افغانستان توجه کند
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی در مورد سفر اخیر نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل به افغانستان و نحوه همکاری ایران و سازمان ملل در ارتباط با موضوع افغانستان تصریح کرد: موضوع افغانستان و کمک به تحقق صلح، ثبات و امنیت در این کشور و همچنین تحقق توسعه پایدار در آن اکنون یک وظیفه و مسئولیت بین‌المللی است. 
وی با بیان اینکه سازمان ملل باید در این زمینه به مسئولیت خود عمل کند، خاطرنشان کرد: آنچه که اکنون در افغانستان شاهد آن هستیم، نتیجه ۲۰ سال اشغالگری آمریکا و عملکرد متحدان آن است.
کنعانی در بخشی دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال با تاکید بر اینکه سازمان ملل باید در ارتباط با رویکردهای خود در افغانستان به دیدگاه‌های کشورهای همسایه افغانستان توجه کند، گفت: همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم بی‌ثباتی در افغانستان ،کشورهای همسایه آن را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. 
این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: رویکرد ایران، کمک به ماموریت سازمان ملل و نماینده ویژه این سازمان در جهت تقویت و کمک به تحقق روند سیاسی در این کشور و همچنین ایجاد ثبات و شکوفایی اقتصادی در افغانستان است.
کنعانی تصریح کرد: ایران در کنار این موضوع در سازوکارهای چند جانبه منطقه‌ای نیز بازیگری مهم و دارای نقش در راستای کمک به ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان است و ما با توجه به این رویکرد با نماینده سازمان ملل در امور افغانستان ایزنی و گفتگو می‌کنیم.
سفر گروسی به ایران، مثبت بود
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سفر اخیر رافائل گروسی به ایران و این که به نظر می‌رسد این سفر بی نتیجه بوده است، گفت: سفر گروسی به ایران به منظور مشارکت در اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای انجام شد و براساس هماهنگی انجام شده در چارچوب این سفر مذاکرات دوجانبه  او با آقایان اسلامی امیر عبداللهیان و باقری در اصفهان و تهران انجام شد.
وی افزود: سفر گروسی به ایران را من حیث المجموع سفری مثبت ارزیابی می‌کنیم. ایران همواره تلاش کرده براساس اصول حرفه‌ای ناظر بر رفتار آژانس از جمله اصل بی طرفی و عدم سیاسی کاری و ضرورت دیدگاه فنی بر مواضع سیاسی، تعامل سازنده‌ای را با آژانس داشته باشد. 
کنعانی با بیان این که امور جاری با آژانس در چارچوب مذاکرات فنی برای یافتن راه‌حل‌های مرضی الطرفین همچنان در دستورکار قرار دارد، افزود: طرفین در جریان  این سفر توافق کردند به رایزنی‌های خود در این خصوص ادامه دهند. 
کنعانی بار دیگر با تاکید بر این که که سفر گروسی به تهران را سفری مثبتی ارزیابی می‌کنیم، ادامه داد: هر زمان مدیرکل آژانس در مسیر فنی عمل کرده است، مسائل فیمابین دو طرف به خوبی پیش رفته ولی هر زمان رویکردهای سیاسی در پیش گرفته شده و موضوعات فنی تحت تاثیر فشارهای سیاسی برخی طرف‌ها قرار گرفته است، موضوعات فنی از مسیر درست خود منحرف و یا در پاره ای موارد متوقف شده است. ما این سفر را فرصت خوبی برای گفت‌وگوهای مشترک تلقی می‌کنیم و توافق برای ادامه گفت‌وگوها برای حل و فصل موضوعات مورد اختلاف صورت گرفت.
ایران از  اقدامات دولت‌ها در مسیر اقامه دعوا علیه رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند
این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران درباره ورود ایران به پرونده شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به دادگاه لاهه به عنوان طرف جدید این شکایت گفت: از اقدام آفریقای جنوبی در اقامه دعوا علیه این رژیم در دیوان بین‌المللی دادگستری حمایت سیاسی کردیم و همچنین دیگر کشورها را ترغیب کردیم که از اقدام شرفتمندانه دولت آفریقای جنوبی حمایت کنند. خوشبختانه هر روز که می‌گذرد شاهد افزایش کشورهای جدیدی در اعلام حمایت سیاسی از اقدام دولت آفریقای جنوبی در اقامه دعوا علیه این رژیم هستیم و کشورهای جدید گفتند به عنوان طرف جدید به این دعوا خواهیم پیوست.
وی در بخشی دیگر از  صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال خاطرنشان کرد: ایران از منظر سیاسی از این شکایت‌ها حمایت می‌کند ولی درباره ورود تهران برای اقامه دعوا با توجه به اصول شناخته شده ایران در مبحث عدم شناسایی رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم مشروع در اقامه دعوای رسمی به عنوان ایران یا پیوستن به دعوا از منظر حقوقی ملاحظه و رویکرد حقوقی خاص خود را داریم.
کنعانی تاکید کرد: ایران از همه اقدامات شرافتمندانه دولت‌ها در مسیر اقامه دعوا علیه این رژیم حمایت سیاسی کرده و می‌کند.
در مرحله گفت‌وگو برای ایجاد سازوکارهای مناسب برای همکاری‌های جمعی در منطقه هستیم
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات شب گذشته وزیر امور خارجه ایران درباره همکاری‌های منطقه‌ای و جزییات این موضوع اظهار کرد: توسعه مناسبات دوجانبه با کشورهای همسایه و عربی منطقه و ایجاد فضای مثبت و سازنده در گفت‌وگوهای ۲ و چندجانبه با کشورهای همسایه به ویژه در حوزه خلیج فارس، زمینه ساز برداشتن گام‌های تکمیلی در راستای ارتقای همکاری‌ها علاوه بر حوزه دوجانبه به حوزه همکاری‌های چندجانبه است.
وی تاکید کرد: همکاری‌های چندجانبه با کشورهای منطقه دارای ابعاد مختلف اقتصادی و تجاری و دارای رویکرد امنیت آفرینی و امنیت‌ساز در چارچوب تامین امنیت مشترک برای کشورهای منطقه با هدف ایجاد زمینه مناسب برای توسعه متوازن همگون و پایدار در منطقه است.
کنعانی با بیان این که منطقه‌ای که در آن به سر می‌بریم صحنه مداخلات خارجی و بازیگران فرامنطقه‌ای برای ایجاد ناآرامی و پیگیری منافع خود است، افزود: ما خوشبختانه از این مرحله عبور کرده‌ایم و در مرحله گفت‌وگو برای کلید زدن ایجاد سازوکارهای مناسب برای همکاری‌های دسته جمعی در کنار یکدیگر هستیم. موضوع تقویت فضای امن در منطقه اولویت مشترکی است که می‌تواند زمینه‌ساز ارتقای همکاری‌های پایدار در حوزه اقتصادی و تجاری باشد. این موضوعات جزو موضوعات اولویت‌دار ایران است. فضای گفتمانی مثبت با کشورهای این منطقه ما را در آستانه برداشتن گام‌ها در راستای تامین منافع مشترک قرار داده است. امیدواریم در پرتو این فضای مثبت در این مسیر به اهداف لازم دست یابیم.
ایران قائل به تشکیل دولت مستقل فلسطینی است
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در مورد رای مثبت ایران به عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل‌ و اینکه با توجه به این رای، ایران چه چارچوب جغرافیایی را برای تشکیل دولت مستقل فلسطینی مورد توجه دارد، گفت: ما قائل به تشکیل دولت مستقل فلسطینی و عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل هستیم و در همین چهارچوب به قطعنامه سازمان ملل در همگرایی با رویکرد جهانی برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل رای مثبت دادیم و در عین حال دیدگاه اصولی ایران در مورد تشکیل دولت مستقل فلسطین در تمام جغرافیای تاریخی فلسطین روشن است.
وی افزود: ما در قطعنامه‌های بین‌المللی عین همراهی با سازوکارهای دسته‌جمعی در جهت حمایت از حقوق فلسطین، ملاحظات سیاسی خود را در قالب ارائه حق تحفظ اعلام می‌کنیم و در مورد این قطعنامه نیز این کار را انجام داده‌ایم.
سیاست ایران کمک به ایجاد سازوکارهای سیاسی برای تقویت توسعه سیاسی و اقتصادی پایدار در افغانستان است
کنعانی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره تعداد حضور قانونی و غیرقانونی اتباع افغانستانی در ایران گفت: من مرجع ذیربط اعلام حضور اتباع کشور افغانستان در ایران نیستم.
وی با بیان این که سازوکار سفر اتباع کشور افغانستان به ایران از منظر وزارت خارجه تابع قوانین و مقررات کنسولی ایران است که شهروندان این کشور برای سفر به ایران نیازمند مراجعه به سفارتخانه‌ ایران در کابل و نمایندگی‌های کنسولی ایران برای اخذ روادید و سفر به ایران بر مبنای شرایط روادیدی اخذ شده خودشان هستند، افزود: در این رویکرد ایران تغییری ایجاد نشده است و همان سازوکار ادامه دارد.
وی خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: اگر منظور شما تردد غیرمجاز اتباع افغانستان است از اسمش پیدا است، چنین ترددهایی غیرمجاز محسوب می‌شود و مراجع ذیربط در ایران با ترددهای غیرمجاز به صورت قانونی برخورد می‌کنند.
این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان این که متاسفانه شاهد روند مهاجرت‌های بی‌رویه از افغانستان به سمت مرزهای کشورهای همسایه این کشور از جمله ایران هستیم، اظهار کرد: همانطور که پیش از این اعلام کرده‌ایم، سیاست اصولی ایران کمک به ایجاد سازوکارهای سیاسی برای تقویت توسعه سیاسی و اقتصادی پایدار در افغانستان به منظور شکل‌گیری شرایط بهتری است که شهروندان افغانستانی با وضعیت بهتری در کشور خود زندگی و اقامت کنند و پدیده نادرست مهاجرت را کمتر در آینده شاهد باشیم.

نظر شما