هوش مصنوعی (AI)، بهعنوان نیروی دگرگونکننده در چشمانداز کسبوکار ظهور کرده است و به سازمانها قدرت میدهد تا فرآیندها را متحول کنند و بهرهوری را افزایش دهند.
به گزارش ایسنا، مقیاس و دامنه این دگرگونی، بهطور اساسی پارامترها را برای رهبران مشاغل در سال ۲۰۲۴ تغییر خواهد داد و فرصتهای جدیدی برای افزایش رقابت و رشد ارائه میدهد. در کنار این فرصتها، پیچیدگی هوش مصنوعی و بهویژه هوش مصنوعی مولد، تهدیدها و خطرات جدیدی را به همراه داشته است. رهبران کسبوکار در تمام بخشها با نگرانیهای جدیدی در مورد امنیت دادهها، حریم خصوصی، اخلاقیات و مهارتها سروکار دارند که مسئولیتهای بیشتری برای در نظر گرفتن آنها، نشان میدهد.
برای بررسی جزئیات بیشتر در این مورد، شرکت ای بی ام (IBM) پژوهش با عنوان رهبری در عصر هوش مصنوعی را ارائه کرد. در این پژوهش بیش از ۱۶۰۰ مدیر ارشد اروپایی مورد بررسی قرار گرفتند تا اطلاعاتی در موارد ذیل کسب شود. مورد اول این است که چگونه انقلاب هوش مصنوعی نقش رهبران شرکتها را تغییر میدهد، زیرا آنها به دنبال به حداکثر رساندن فرصتها هستند و مورد دوم، تهدیدهای بالقوه آن در چشمانداز مقرراتی و اخلاقی در حال تحول چگونه هدایت میشود.
تقویت رشد هوش مصنوعی در اروپا
با توجه به اینکه هفت کشور از ۱۰ کشور نوآور جهان در اروپا واقع شدهاند، این منطقه از موقعیت خوبی برای سرمایهگذاری برخوردار است زیرا قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا بهزودی تصویب میشود و اولین چارچوب نظارتی جامع جهان را ارائه میدهد. انتظار میرود این اطمینان و وضوح نظارتی، سرمایهگذاریهای اضافی و مشارکتکنندگان جدید را جذب کند و منافع بیشتری در اکوسیستم هوش مصنوعی اروپا ایجاد کند.
در مقابل این پسزمینه امیدوارکننده، تعجبآور نیست که شاهد استقرار هوش مصنوعی مولد در راس اولویتهای مدیرانعامل برای سال ۲۰۲۴ باشیم، بهطوریکه ۸۲ درصد از رهبران کسبوکار مورد بررسی قبلا از هوش مصنوعی مولد استفاده کردهاند یا قصد دارند امسال این کار را انجام دهند. این احساس فزاینده فوریت ناشی از تمایل به بهبود کارایی با خودکار کردن فرآیندهای معمول و آزاد کردن وقت کارمندان برای انجام کارهای با ارزش بالاتر، افزایش تجربه مشتری و بهبود نتایج است.
با وجود این اشتیاق، نگرانیها در مورد امنیت و حفظ حریم خصوصی، نرخ پذیرش را کاهش میدهد، در حالی که ۸۸ درصد از رهبران کسبوکار از پتانسیل هوش مصنوعی در تجارت خود هیجانزده هستند، ۴۴ درصد هنوز احساس نمیکنند که این فناوری را به کار بگیرند. سه چالش اصلی پیش روی رهبران کسبوکار، حفظ حریم خصوصی و امنیت دادهها (۴۳درصد)، تاثیر بر نیروی کار (۳۲درصد) و پیامدهای اخلاقی (۳۰درصد) هستند. به جای تمرکز صرف بر مزایای مالی هوش مصنوعی، رهبران کسبوکار اکنون مجبور هستند که بهطور فعال به هزینههای اجتماعی و خطرات مرتبط با آن رسیدگی کنند.
عصر جدیدی برای رهبری
رهبری در عصر هوش مصنوعی مستلزم آن است که مدیران اجرایی، تعادلی بین پرداختن به پیامدهای اخلاقی و امنیتی فناوری و استفاده از مزایای رقابتی آن ایجاد کنند. این تعادل ظریف، هسته اصلی قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپاست که در ماه مارس توسط پارلمان اروپا تایید شد. هدف آن، ارتقای نوآوری و رقابت در اروپا و در عین حال تضمین شفافیت، پاسخگویی و نظارت انسانی در توسعه و اجرای هوش مصنوعی است.
این قانون، رویکردی مبتنی بر ریسک را اتخاذ و سطح مقررات مورد نیاز بر اساس سطح خطری که هر مورد استفاده ایجاد میکند را تعیین خواهد کرد و شامل موارد منعکننده مانند امتیازدهی اجتماعی، خطر بالا در حوزههایی مانند زیرساخت ها و امتیازدهی اعتباری، خطر متوسط شامل چت باتها و موارد جعلی و بخش کم خطر، حاوی بازیهای دارای هوش مصنوعی و فیلترهای هرزنامه است.
با وجود این پارامترها، رهبران کسبوکار باید انطباق با مقررات را درک و عملیات و نیروی کار خود را برای تغییر آینده آماده کنند. آنان باید خطر و شهرت را مدیریت و شرکتهای خود را برای نوآوری و مقررات بیشتر که به ناچار در سالهای آینده با آن روبرو میشوند، اثبات کنند.
برای رهبران کسبوکار در دستیابی به این امر ۲ اولویت عمده وجود دارد؛ اولین مورد، ایجاد استراتژیهای مدیریتی موثر هوش مصنوعی است که بر پنج ستون بنا شده و شامل توضیحپذیری، عدالت، استحکام، شفافیت و حریم خصوصی است. هدف از این کار ارتقای شفافیت در استفاده از داده، رفتار عادلانه، دفاع در برابر حملات، شفافیت سیستم و حفاظت از حریم خصوصی است.
تحت نظارتهای انسانی، آنها به کاهش خطرات و اطمینان از قابل اعتماد بودن سیستمهای هوش مصنوعی کمک خواهند کرد. این رویکرد جامع حاکمیتی، پذیرش مسئولانه هوش مصنوعی، ایجاد اعتماد در میان کاربران و ذینفعان را تقویت و در عین حال استفاده اخلاقی و مسئولانه از فناوریهای هوش مصنوعی را تضمین میکند.
اقدام دوم و به همان اندازه مهم، ایجاد هیئت اخلاق هوش مصنوعی است. در حالی که این قانون به سطح معینی از انطباق اخلاقی نیاز دارد، مشاغل باید از این فرصت برای ایجاد چارچوب های اخلاقی خود استفاده کنند.
این موارد در حالی که حفاظ روشنی را برای نوآوریهای آینده ترسیم میکند، اجرا را هدایت خواهد کرد. برای مثال، در ای بی ام، چارچوب اخلاقی تعیین میکند که چه مواردی را دنبال، با چه مشتریانی کار کنیم و رویکرد قابل اعتماد ما در مورد حق تکثیر را تعیین میکند. ایجاد زودهنگام این مبانی به جلوگیری از خطرات اعتباری یا نقض قوانین بیشتر کمک میکند.
مسئولیت مهارتها
همچنین مسئولیت روشنی برای تجهیز نیروی کار به مهارتهای لازم برای هدایت موفقیتآمیز تحول هوش مصنوعی وجود دارد. یکی دیگر از پژوهشهای اخیر ای بی ام در مورد هوش مصنوعی در محل کار نشان داد که ۸۷ درصد از رهبران کسبوکار انتظار دارند حداقل یک چهارم نیروی کارشان در پاسخ به هوش مصنوعی و اتوماسیون مولد نیاز به مهارت مجدد داشته باشند.
کسانی که خود را به مهارتهای هوش مصنوعی مجهز میکنند، در اقتصاد دیجیتال و بازار کار نسبت به کسانی که این مهارت را ندارند، مزیت قابل توجهی خواهند داشت. سازمانها مسئول کمک به کارکنان خود برای ارتقاء مهارت یا مهارت مجدد برای سازگاری با این اکوسیستم در حال تغییر هستند.
کسبوکارها این وظیفه را جدی میگیرند، بهطوریکه ۹۵ درصد از مدیران اعلام کردهاند که در حال انجام اقداماتی برای اطمینان از برخورداری از مهارتهای هوش مصنوعی مناسب در سازمانهای خود هستند و ۴۴ درصد بهطور فعال در این فناوری مهارتهای خود را ارتقا میدهند. این انگیزه از دیدگاه رقابتی و اجتماعی ناشی میشود و تضمین میکند که بخش بزرگی از نیروی کار از مشارکت و بهرهمندی از اقتصاد دیجیتال پررونق مستثنی نمیشوند.
با وجود چارچوبهای قانونی در حال حاضر، مدیران اجرایی اروپایی و رهبران ارشد کسبوکار باید با اعتماد و شفافیت در چشمانداز در حال تحول هوش مصنوعی حرکت کنند، اصول حکمرانی خوب را در توسعه و پذیرش آن ادغام، حفاظهای اخلاقی را تقویت و انعطافپذیری را در سراسر نیروی کار ایجاد کنند. این دوره جدید رهبری نیازمند اعتماد و شفافیت از بالا به پایین است و جزء حیاتی برای رشد و بازگشت سرمایه خواهد بود.