شناسهٔ خبر: 66647328 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

بلینکن: اسرائیل باید از غزه خارج شود | حذف حماس شکست خورده است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه تاکتیک‌های ارتش اسرائیل برای حذف حماس شکست خورده‌اند از این رژیم خواست نظامیانش را از غزه خارج کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، بلینکن روز یکشنبه تصریح کرد که حمله تمام‌عیار اسرائیل در رفح در جنوبی‌ترین نقطه غزه تنها باعث تحریک به «هرج و مرج» خواهد شد و باعث حذف حماس نخواهد شد.

طبق گزارش نیویورکر، بلینکن در دو مصاحبه با رسانه‌های آمریکایی که روز یکشنبه انجام شد تأکید کرد که واشنگتن معتقد است که نظامیان اسرائیل «باید از غزه خارج شوند» چرا که تاکتیک‌های آنها در خنثی‌سازی حماس شکست خورده و ممکن است به ایجاد یک «خلآ قدرت» در این باریکه منجر شود.

هنگامی که بلینکن درباره اقدام دولت آمریکا در جلوگیری از ارسال برخی تسلیحات به اسرائیل مورد سوال قرار گرفت گفت: «ما به دو چیز باور داریم. اول اینکه لازم است شما یک برنامه شفاف و معتبر برای محافظت از غیرنظامیان داشته باشید و این چیزی است که ما مشاهده نکرده‌ایم.»

وی اضافه کرد: «دوم، ما باید شاهد برنامه‌ای برای دوران بعد از جنگ در غزه داشته باشیم. چنین چیزی هم ندیده‌ایم. چیزی که الان ما شاهد آن هستیم چیست؟ داریم می‌بینیم که اسرائیل بخش‌هایی از غزه را از حماس پاکسازی کرده، اما حماس به آن مناطق از جمله در شمال و در خان‌یونس برمی‌گردد.»

بلینکن اضافه کرد: «وقتی به رفح نگاه می‌کنیم می‌بینیم که ممکن است به آنجا بروند و موفقیت‌هایی هم در مراحل ابتدایی کسب کنند اما این اتفاق به بهای سنگین برای غیرنظامیان به دست خواهد آمد و اتفاق پایداری که بتوان آن را حفظ کرد هم رخ نخواهد داد.»

دیپلمات ارشد آمریکا اضافه کرد:«بنابراین آنها (اسرائیلی‌ها) خواهند ماند و یک شورش ماندگار؛ چون صرفنظر از اینکه اسرائیل در رفح چه کاری انجام دهد عده زیادی از نیروهای حماس باقی می‌مانند. اگر آنجا را ترک کنند و از غزه خارج شوند- که ما معتقدیم باید همین کار را انجام دهند- [نیز همین اتفاق رخ خواهد داد.]»

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: «بعد در آنجا خلا قدرت به وجود خواهد آمد و آن خلا احتمالا با هرج و مرج با آشوب و در نهایت دوباره با حماس پرخواهد شد.»

بلینکن این اظهارات را در مصاحبه با سی‌بی‌اس مطرح کرد. او در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی نیز نظرات مشابهی مطرح کرد.

نظر شما