شناسهٔ خبر: 66647265 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

نشانه‌های شکست تل‌آویو در روز ۲۲۰ جنگ

روزنامه جوان

در حالی که نتانیاهو همچنان بر حمله به رفح مصر است، شمال غزه، به خصوص جبالیا، جایی که اسرائیلی‌ها ماه‌ها قبل گفتند که آن را پاکسازی کرده‌اند، شاهد احیای مجدد قدرت جنگی حماس است. فایننشال‌تایمز در گزارشی نوشته که نیرو‌های اسرائیلی درگیر نبردی نزدیک با جنگجویان حماس در شمال ویران شده غزه هستند، منطقه‌ای که قبلاً ادعا می‌کردند تا حد زیادی آن را پاکسازی کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: روز قبل از روز تأسیس رژیم صهیونیستی که اسرائیلی‌ها آن را «روز یادبود» می‌نامند، امسال با دویست‌وبیستمین روز جنگ غزه و از آن مهم‌تر، اعتراف دست‌کم دو مقام بلندپایه کابینه نتانیاهو به شکست در تأمین امنیت برای اسرائیلی‌ها مصادف شد. بزالل اسموتریچ، وزیر تندرو کابینه در یک مراسم محلی گفت که رهبری سیاسی و نهاد‌های امنیتی در مأموریت خود برای حفاظت از اسرائیلی‌ها شکست خوردند و رونین بار، رئیس سرویس‌های امنیت داخلی رژیم صهیونیستی هم گفت که ما از ابتدای جنگ ۱۰ نفر از اعضای سرویس خود را از دست دادیم و در ۷ اکتبر نتوانستیم پوشش امنیتی برای مردم خود فراهم کنیم. در حالی که تنها ۳۸درصد اسرائیلی‌ها معتقدند که اسرائیل پیروز جنگ خواهد بود، احیای مجدد حماس در شمال غزه، یک نشانه جدی از وضعیت وخیم تل‌آویو در جنگ است. 

به گزارش «جوان»، دیروز اسرائیلی‌ها در نقاط مختلف برای سربازانی که آن‌ها را قربانی جنگ می‌خوانند «یادبود» گرفتند، جایی که مقام‌های آن بار دیگر دیدگاه‌های خود را درباره جنگ بیان کردند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مراسم روز یادبود گفت: «ربوده‌شدگان را چه زنده و چه مرده و به هر قیمتی که باشد، از غزه برمی گردانیم.» وی در پاسخ به انتقاد‌هایی که درباره فقدان استراتژی برای شرایط غزه پس از جنگ مطرح شده، نیز تأکید کرد: «قبل از صحبت کردن در مورد روز بعد از پایان جنگ [در نوار غزه]، ابتدا حماس باید از بین برود.» او گفت که «ما با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم که یک ارتش مدرن قبلاً هرگز با آن‌ها روبه‌رو نشده بود» و در عین حال تأکید کرد: «ما باید از خود دفاع کنیم و از امریکایی‌ها یا دیگران درخواست کمک نمی‌کنیم.» او بار دیگر از مصمم بودن به کسب «پیروزی مطلق» صحبت و تأکید کرد: «حماس را نابود می‌کنیم، با تمام توان ضربه می‌زنیم و از هیچ تلاشی برای بازگرداندن افراد ربوده شده دریغ نمی‌کنیم.» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم در سخنانی جداگانه گفت که «این جنگ به ما تحمیل شد» جنگی که به گفته او «وضعیت دهه‌های آینده را شکل می‌دهد.» او نیز مانند نتانیاهو تأکید کرد: «تا زمانی که اسرا را آزاد نکنیم و توان نظامی حماس را از بین نبریم به جنگیدن ادامه خواهیم داد.» در ورای این اصرار و ابرام‌ها، در روز دویست و بیستم جنگ، واقعیت‌ها دارند خود را به رژیم صهیونیستی تحمیل می‌کنند. 

 احیای حماس در شمال
در حالی که نتانیاهو همچنان بر حمله به رفح مصر است، شمال غزه، به خصوص جبالیا، جایی که اسرائیلی‌ها ماه‌ها قبل گفتند که آن را پاکسازی کرده‌اند، شاهد احیای مجدد قدرت جنگی حماس است. فایننشال‌تایمز در گزارشی نوشته که نیرو‌های اسرائیلی درگیر نبردی نزدیک با جنگجویان حماس در شمال ویران شده غزه هستند، منطقه‌ای که قبلاً ادعا می‌کردند تا حد زیادی آن را پاکسازی کرده‌اند. پنج سرباز اسرائیلی در آخر هفته‌ای که گذشت در این منطقه کشته شدند و حماس نیز اعلام کرد که صبح روز دوشنبه به نیرو‌های اسرائیلی در حداقل ۱۲ نقطه در شمال غزه حمله کرده است. به نوشته فایننشال‌تایمز، حماس در روز‌های اخیر بار‌ها به سمت جنوب اسرائیل راکت شلیک کرده، کاری که موجب به صدا در آمدن آژیر‌های حمله هوایی در فاصله ۴۰ کیلومتری غزه شده و فایننشال‌تایمز آن را نشان‌دهنده قدرت تجدید حماس می‌داند. «ایتسک زواریتس»، خبرنگار شبکه عبری زبان کان با اشاره به این حملات گفته که حملات موشکی روز یک‌شنبه از غزه به اراضی اشغالی بی‌سابقه بوده و در مجموع هفت مرتبه حمله موشکی انجام شد. مؤسسه موسوم به «سیاست مردم یهودی» به تازگی یک نظرسنجی انجام داده که نشان می‌دهد درصد صهیونیست‌هایی که معتقدند اسرائیل پیروز جنگ خواهد بود از۷۴ به ۳۸ درصد رسیده است. نتایج نظرسنجی شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی هم نشان می‌دهد که ۵۲ درصد شرکت‌کنندگان در آن معتقدند حمله گسترده در رفح پیروزی را برای رژیم اشغالگر به همراه نخواهد داشت و ۴۴درصد نیز می‌گویند نتانیاهو توجهی به دستیابی به توافق تبادل اسرا ندارد و ۶۵درصد نیز معتقدند که برای نتانیاهو ماندن در قدرت بسیار مهم‌تر از توافق است. 

 ۱۰ عضو شاباک کشته شده‌اند
تحت چنین شرایطی، در حالی که اختلافات درباره نحوه اداره جنگ میان مقام‌های اسرائیلی تشدید شده، «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی نتانیاهو در یک مراسم محلی در روز یادبود به ناتوانی ارتش رژیم اسرائیل در تأمین امنیت شهرک‌های صهیونیست‌نشین اشاره کرده و می‌گوید: «رهبری سیاسی و نهاد‌های امنیتی در مأموریت خود برای حفاظت از اسرائیلی‌ها شکست خوردند.» رونین بار، رئیس سرویس‌های امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز گفت: «ما از ابتدای جنگ ۱۰ نفر از اعضای سرویس خود را از دست دادیم و در ۷ اکتبر نتوانستیم پوشش امنیتی برای مردم خود فراهم کنیم.» براساس گزارش شبکه خبری الجزیره، رئیس شاباک اضافه کرد: «ما در حال بررسی عمیق نقش سرویس شاباک در مقابله با حمله حماس در ۷ اکتبر هستیم که تحقیقات دردناک و مهمی است.» در تحولی جداگانه، خانواده‌های نظامیان کشته شده این رژیم به «ایتامار بن‌گویر» وزیر امنیت داخلی اسرائیل در گورستان نظامی در منطقه اشدود در سرزمین‌های اشغالی حمله کردند و با سردادن شعارهایی، بن‌گویر را «جنایتکار» خواندند. «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای در روزنامه عبری زبان «هاآرتص» نوشت، ارتش می‌گوید ۲۶ تیپ جنبش حماس را از بین برده و به معنای این است که جنگ پایان یافته است. اولمرت با اشاره به اهمیت عقب‌نشینی ارتش رژیم صهیونیستی از غزه و تحویل دادن آن به یک قدرت نظامی چندتابعیتی شامل فلسطینی‌های حامی تشکیلات خودگردان تأکید کرد: برای اینکه ارتش از غزه عقب‌نشینی کند در ابتدا باید به یک قرارداد برای تبادل اسرا برسیم، چرا که بازگرداندن آن‌ها تنها با توقف جنگ میسر می‌شود و هر کسی که برخلاف این تصور می‌کند، دچار توهم شده است.

نظر شما