شناسهٔ خبر: 66647261 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

هادی محمدی

جای خالی مصری‌های غیور در رفح 

روزنامه جوان

بهترین توصیفی که برخی رسانه‌های مهم امریکایی از اقدام رژیم صهیونیستی در آغاز عملیات نظامی در معبر رفح انجام دادند، این است که «اسرائیل در سایه انزوای بین‌المللی و اختلافات شدید داخلی» دست به این عملیات زده است. اگرچه رئیس ستاد ارتش صهیونیستی اعلام کرده عملیات در گذرگاه رفح فاقد هرگونه دستاورد راهبردی برای تحقق اهداف اعلام شده است و به نابودی حماس منتهی نمی‌شود

صاحب‌خبر -

بهترین توصیفی که برخی رسانه‌های مهم امریکایی از اقدام رژیم صهیونیستی در آغاز عملیات نظامی در معبر رفح انجام دادند، این است که «اسرائیل در سایه انزوای بین‌المللی و اختلافات شدید داخلی» دست به این عملیات زده است. اگرچه رئیس ستاد ارتش صهیونیستی اعلام کرده عملیات در گذرگاه رفح فاقد هرگونه دستاورد راهبردی برای تحقق اهداف اعلام شده است و به نابودی حماس منتهی نمی‌شود، ولی نتانیاهو با این عملیات نمایشی، به دنبال تسلط بر این گذرگاه است تا به زعم او حماس را از این منطقه دور کند! خط و نشان‌های نتانیاهو و افراطی‌های کابینه وی موجب شد تهدیدات کاخ سفید برای توقف ارسال سلاح و بمب‌های ۲ هزار پوندی کمرنگ شده و امریکا هم با شرط اجرای «عملیات سنجیده» در رفح موافقت کند. واقعیت این است که شکاف‌های داخلی در داخل این رژیم از فضای حزب و گروه‌های معارض فراتر رفته و اکنون انسجام بین نظامیان و مقامات امنیتی نیز از بین رفته و تأکید می‌کنند، عملیات در رفح از نابودی حماس و مقاومت جداست و معلوم شد که هدف اصلی نتانیاهو از این عملیات فقط سیطره بر گذرگاه رفح است. 
این در حالی است که در فضای جهانی افکار عمومی و حتی بسیاری از کشورها، رژیم صهیونیستی در شرایط انزوا و فشار قرار گرفته و گام عملیاتی در گذرگاه رفح نیز اکنون مصری‌ها را هم دچار چالش جدی کرده است. مقامات مصری اعلام کردند که این عملیات، نقض توافق کمپ‌دیوید است که بر منطقه عاری از سلاح در این منطقه تأکید دارد، ولی به جز اعلام حمایت از شکایت آفریقای جنوبی در دادگاه لاهه، اقدام مؤثری از سوی مصری‌ها شاهد نیستیم. 
در حقیقت عملیات گذرگاه رفح که برای کنترل تمامی ورودی‌های کمک‌های بشردوستانه است به جز شاخص امنیتی و نقض کمپ دیوید، نقش و جایگاه مصر را هم زیر سؤال برده است. به همین دلیل اسرائیلی‌ها که قصد داشتند همه کمک‌های بشردوستانه از گذرگاه کرم ابوسالم در فاصله کمی از گذرگاه رفح و تحت سیطره خودشان عبور کند، ناچار شدند اعلام کنند گذرگاه رفح را به یک گروه امریکایی خواهند سپرد و پاسخ حماس و مقاومت نیز این شد که به این حضور به عنوان تجاوز خارجی نگاه کرده و علیه آن‌ها اقدام کنند. ولی در این بین ارتش قدرتمند مصر و نظامیان غیور مصری که باید از حریم امنیتی و قواعد ناشی از توافقات در کمپ دیوید دفاع کنند، جای‌شان خالی است، چرا که همواره غیرت ملی و اسلامی در بدنه ارتش مصر، از گذشته و تاریخ این کشور، عنصری برجسته بوده است. دفاع از حریم امنیت و منافع ملی مصر وظیفه ارتش مصر است، خصوصاً اینکه در شاخص دفاع از جایگاه و نقش مصر در تحولات منطقه‌ای و به ویژه غزه باید از خود واکنش نشان دهند. شاید مقامات مصری، تحت شرایط و ملاحظات ویژه‌ای که با امریکا و غرب دارند، حوزه مانور و موضع‌گیری کمتری داشته باشند، ولی نظامیان مسلمان و غیور مصری نباید این تحقیر و توهین و تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی را تحمل کنند. 
آنچه از بسیاری از پارامتر‌های مرتبط به محاسبات و رویکرد کاخ سفید قابل درک است اینکه امریکا حاضر نیست خود را وارد یک چالش پرهزینه کرده و نیرو‌های خود را بدون هرگونه وجاهت و مهم‌تر از آن، قرار گرفتن در محلی که جز خسارت و هزینه برایشان سودی ندارد، وارد کنند و این دام اسرائیل و نتانیاهو برای بایدن در ماه‌های ریاستی‌اش می‌باشد. آنچه تعیین‌کننده است اینکه نظامیان غیور مصری، واکنش شرافتمندانه ملی و اسلامی خود را به تجاوز صهیونیست‌ها نشان دهند و از کرامت و بزرگی و احترام ارتش مصر دفاع کنند.

نظر شما