شناسهٔ خبر: 66647193 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

رئیس صندوق توسعه ملی:

گفتیم میادین نفتی دست نخورده را به ما بدهید، درآمد ارزی به شما می‌دهیم؛ قبول نکردند!

مدیرعامل صندوق توسعه ملی گفت: آقای آملی لاریجانی شفاف باشد و بگوید چرا مخالف این موضوع هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش بولتن نیوز به نقل از تجارت گردان، مهدی غضنفری با بیان اینکه صندوق ١٠٠ میلیارد دلار وام به دولت‌ها داده که برنگشته است، افزود: برای وصول این مطالبات موضوع سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بالادست نفت و گاز را مطرح کردیم و گفتیم میادین نفت ‌گاز کشور که به آنها دست نزدید را به صندوق توسعه بدهید تا به بخشی خصوصی واگذار کند تا بدهی صندوق به این شیوه پرداخت شود.

او افزود: ما اعلام کردیم با ورود صندوق به پروژه‌های بالا دست نفت و گاز به ویژه میادین نفت و گاز و میادین مشترک از طریق بخش خصوصی، یک میلیون بشکه بیشتر تولید می‌کنیم که این افزایش تولید سالانه ١٢ میلیارد دلار درآمد ارزی خالص برای کشور خواهد داشت. این را بگذارید در مقابل طلب از کره جنوبی که هر بار بیشتر آب می‌رود. 

مدیرعامل صندوق توسعه ملی ادامه داد: رئیس‌جمهور، معاون اول، سازمان برنامه، معاون اقتصادی، مجلس با این طرح موافق بودند. پس از آن که مصوبه مجلس را گرفتیم شورای نگهبان به آن ایراد گرفت و گفت ابهام دارد. مصوبه به صحن مجمع تشخیص مصلحت رفت که تا اسفند ۱۴۰۲ از ۲۸ رای ۲۶ رای مثبت داشت اما اواخر فروردین این رای به ۱۶ عدد رسید و ما علت این مخالفت را در نظام حکمرانی نفهمیدیم. آقای آملی لاریجانی شفاف باشد و بگوید چرا مخالف این موضوع هستند.

غضنفری اظهار کرد: به این طرح ایراد گرفتند که می‌خواهید شرکت ملی نفت را حذف کنید. درحالی که ما چنین قصدی نداریم و نفس وزارت نفت و شرکت ملی نفت را پذیرفتم و گفتیم که این طرح بدون حاکمیت و مالکیت است. گفتند درآمدهای دولت را تضعیف می‌کنید. گفتیم هرجا چاه‌های دولتی درآمد دارد را به ما واگذار نکنید. گفتند صندوق بزرگ می‌شود. گفتیم صندوق بیشتر از ۲۰۰ نفر نمی‌شود و ترکیب شرکت ملی نفت با ۲۰۰ هزار کارمند باقی بماند. گفتند صندوق از ماموریت‌های اصلی خود دور می‌شود، گفتیم هر سه ماه این موضوع کنترل می‌شود. ما از منظر حکمرانی نمی‌دانیم چطور این موضوع را توجیه کنیم. صدها مسئول در دولت و مجلس این طرح را پذیرفته‌اند اما با مخالفت دو نفر، کنار رفت.

او ادامه داد: صندوق موفق شده از نظر عاملیت ارزی و سپرده‌گذاری از ۳۶۰ طرح ارزی پشتیبانی کند و ۳۶ میلیارد دلار در این بخش سرمایه‌گذاری کرده است. همچنین طبق قانون ۱۰ درصد از درآمد صندوق باید به ریال تبدیل می‌شد که سرمایه‌گذاری‌های مرتبط صورت گرفت.  

مدیرعامل صندوق توسعه ملی افزود: فارغ از عاملیت یا سپرده‌گذاری ارزی، از مجموع ۳۶ میلیارد و 500 میلیون دلار تسهیلات و سپرده‌گذاری صندوق توسعه، بیش از ۲۶ میلیارد سررسید شده، هشت میلیارد و 370 میلیون دلار وصول شده و ۱۷ میلیارد و 760 میلیون دلار در مسیر مانده است؛ این یعنی حدود ۴۸ درصد عدم کارآمدی در تسهیلات ما مشاهده می‌شود. اگر همین‌طور پیش برویم ثروت ماندگاری نخواهد ماند.

غضنفری با بیان اینکه بیشترین وصول مطالبات صندوق توسعه ملی در دولت سیزدهم بوده است، افزود: تا پیش از دولت سیزدهم ۱.۱ میلیارد دلار از بدهی‌های صندوق وصول شده بود و در این دولت ۴.۴ میلیارد دلار وصول شد که در مجموع ۵.۵ میلیارد دلار وصول مطالبات از محل عاملیت بوده است. از طریق سود سپرده نیز دو میلیارد و 700 میلیون دلار و از طریق تهاتر ۱۲ صدم میلیارد دلار وصول شده است.

او ادامه داد: برخی اعتراض می‌کنند که چرا صندوق توسعه ۳۳ درصد از بانک سینا را خریده است؟ می‌گویند صندوق برای این کار ارز را به ریال تبدیل کرده است در حالی که نه آن کسی که تسهیلات گرفت و نه بانک نتوانستند اقساط خود را بپردازند و به همین دلیل 120 میلیون دلار را از این طریق وصول کردیم. این عدد ابتکاری است که به خرج دادیم اما به ما نامه می‌دهند و اعتراض می‌کنند. ما به‌عنوان امانت‌دار نسل آتی مجبور شدیم از این طریق پولمان را وصول کنیم.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی با بیان اینکه اگر بازگشت پول را در برنامه قرار دهیم، فرهنگ امهال و اهمال از بین خواهد رفت، افزود: یکی ‌از بزرگ‌ترین بدهکاران به صندوق، شرکت ملی نفت ایران است و پس از آن طرح‌های نیروگاهی؛ این یعنی طرح‌هایی که به نظر می‌رسد باید سودده باشند، در بازگشت تسهیلات به صندوق موفق نبودند. باید به کسانی که مطالبات خود را به صندوق پرداخت نمی‌کنند بگوییم ما علاقه‌مندیم با شما هم همان برخورد را داشته باشیم که با کسانی که پولمان را ندادند انجام دادیم.

گفتنی است، نزدیک به ۹ میلیارد دلار طرح دیروز بین صندوق توسعه ملی و برخی شرکت‌ها امضا شد؛ از جمله دو طرح آب‌رسانی از دریای عمان به سیستان و بلوچستان و از خلیج‌فارس به استان‌های فارس و اصفهان. همچنین 

چهار میلیارد و 700 میلیون دلار طرح هم در دست بررسی نزد بانک‌های عامل است.

غضنفری با بیان اینکه تسهیلات‌دهی صندوق تعطیل نشده است، اظهار کرد: وقتی به شرکت‌های نفتی پول می‌دهیم اما پول ما را پس نمی‌دهند، این به معنای ضرر است. وقتی پول صندوق توسط بانک‌ها بازگردانده نمی‌شود باید با یک مدل اقتصادی باقی بماند و باید سودآور باشد. 

مدیر صندوق توسعه ملی با اشاره به طرح سرمایه‌گذاری غیرمداخله‌ای آی‌هوپ (I-HOPE)  افزود: این مدل تامین مالی به این صورت است که یعنی ما در ساخت و ساز یک کارخانه و عملیات آن مشارکتی نداریم، از پیامدها منتفع شده و سپس خارج می‌شویم که به معنای این است که بنای بنگاه‌داری نداریم.

نظر شما