شناسهٔ خبر: 66645632 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در یک کارگاه عنوان شد

جهاد تبیین و امیدآفرینی دو رسالت مهم اصحاب رسانه

مجید کیان

کارگاه آموزشی اخلاق حرفه‌ای در فضای رسانه‌ای با حضور عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، رییس دانشگاه ایلام، معاون فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و جمعی از اصحاب رسانه، در دانشگاه ایلام برگزار شد. 

صاحب‌خبر -

«طاهر علی‌محمدی» رئیس دانشگاه ایلام در جریان برگزاری این کارگاه با اشاره به نقش موثر رسانه‌ها در تبیین حقایق موجود در جامعه اظهار کرد: نباید از ظرفیت رسانه‌ها در بیان واقعیات موجود در جامعه غافل شد و برنامه‎‌ریزی در این حوزه حائز اهمیت است. 

وی افزود: رسانه‌ها بازوی موثر و همراه با دولت سیزدهم و دستگاه‌های اجرایی هستند و می‌توانند در امیدآفرینی و مقابله با موج گسترش ناامیدی و یاس در جامعه موثر باشند. 

رئیس دانشگاه ایلام با اشاره  به رسالت دانشگاه درحوزه آموزش، برگزاری چنین کارگاه‌هایی را با هدف تقویت بیشتر علم رسانه‌ای و افزایش سطح کیفی تولیدات رسانه‌ مثبت ارزیابی کرد. 

علی‌محمدی تصریح کرد: با توجه به بیانات رهبرانقلاب در رابطه با وظایف دانشگاه در رابطه با تولید علم و عالم، در مجموعه آموزشی دانشگاه ایلام تمام تلاش خود را جهت تحقق این مهم به کار بستیم. 
وی با بیان اینکه وجود ارتباط میان رسانه و دانشگاه یک اصل است که با پیشرفت تکنولوژی و افزایش سرعت اطلاع رسانی رسانه ها می توانند نقش تأثیرگذاری در ثبت به موقع وقایع و آگاهی رسانی صحیح داشته باشند،  بر لزوم شناسایی و مقابله با اتاق فکر دشمن توسط رسانه ها گفت: خبرنگاران با جهت دهی به علم و با توجه به ظرفیتی که دارند می‌توانند نقش مهمی در این زمینه ایفا کنند. 

رئیس دانشگاه ایلام جهاد تبیین و امیدآفرینی را دو رسالت مهم اصحاب رسانه دانست و بیان کرد: رسانه پایه و اساس یک جامعه است و رسالت آن جهت دهی، مراقبت و امید آفرینی است. 

علی‌محمدی تصریح کرد: امروز که دشمنان به دنبال تغییر ساختارها و واقعیت هستند، نقش رسانه‌ها در بیان و صیانت از حقیقت بسیار مهم است‌. 

 «شاهو صبار» عضو هیات علمی دانشگاه تهران و مدرس این کارگاه آموزشی گفت: بی‌شک رسانه‌ها جزو لاینفک زندگی افرادی شده است که در عصر ارتباطات زندگی می‌کنند. 

وی افزود: گستردگی و نفوذ روزافزون رسانه‌های جمعی مدرن و محصولات آن به عنوان برجسته‏ ترین دستاوردهای جهان صنعتی و فناوری های فرهنگی و ارتباطی پرنفوذ، همه پدیده‌‏ها و عناصر فرهنگی را به گونه‏‌های مختلف پوشش داده است. 

این استادیار  دانشگاه تهران اظهار کرد: رسانه‌ها می‌توانند در ارائه تفکر و تشویق مردم به سبک زندگی خاصی تاثیرگذار باشند و می‌توان از آن ها برای تقویت ایدئولوژی و فرهنگ ایرانی و اسلامی بهره ببریم. 

وی هدف از برگزاری این کارگاه را افزایش سطح کیفی تولیدات رسانه‌ای در قالب‌های چون وظایف خبری و آموزشی وظایف راهنمایی و رهبری، وظایف تفریحی و تبلیغی و نیز وظایف سازمان یافته سیاسی عنوان کرد. 

منصورمحبی، معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام نیز با اشاره به اینکه رسانه‌ها نقش بالقوه معناداری در شکل گیری ادراک و افکار افراد و آحاد جامعه بازی می‌کند، گفت: در سیاست گذاری‌های کشور می‌توان با اتخاذ استراتژی‌های مناسب از ظرفیت رسانه‌ها به نحو احسن استفاده کرد. 

وی گفت: برگزاری چنین کارگاه‌هایی می‌تواند به افزایش سواد رسانه‌ای و بالابردن سطح کیفی تولیدات رسانه‌ای منجر شود. 

سجاد صیدی، رییس خانه مطبوعات استان ایلام نیز با اشاره به اهمیت رسانه‌ها در هدایت افکار عمومی گفت: رسانه‌ها از یکسو خود متأثر از بافت اجتماعی و بستر فرهنگی جامعه هستند و از سوی دیگر، در عصر اطلاعات، به عنوان بازیگری فعال و روشنگر می‌توانند از فرهنگ در شکل دهی راهبردهای کنشی بهره‌ای وافر ببرند و تأثیری شگرف بر افکار عمومی داشته باشند. 

وی با تاکید بر نقش روشنگری اصحاب رسانه در جامعه امروز خاطرنشان کرد: رسانه ها می توانند در ایــجاد فضاهای مناسب برای گفتگو و برخورد سالم و سازنده نظرات بسیار موثر باشند و با تبیین علایق و منافع اجتماعی، به فرهنگ سازی مبادرت ورزند چرا که در جامعه آزاد حق انتقاد وجود دارد و در این راستا آگاهسازی مردم باید توسط خبرنگاران و اصحاب رسانه در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام 

نظر شما