شناسهٔ خبر: 66643869 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بیشترین افزایش موالید استان در خور و بیابانک/ تاسیس سه مرکز «نفس» در اصفهان

اصفهان-ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرد: در راستای اقدامات جمعیتی استان، بیشترین افزایش درصد موالید در شهرستان خور و بیابانک رُخ داده و سه مرکز «نفس»(نجات فرزندان سقط) نیز در اصفهان دایر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، حمید گله‌داری روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت آغاز «هفته ملی جمعیت» در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مباحث مرتبط با جمعیت امروزه یکی از اولویت‌هاست زیرا اگر آمار موالید(زاد و ولد) به همین روند ادامه یابد جمعیت ایران در سال ۱۴۲۰ سالمند و نرخ رشد جمعیت کشورمان منفی می شود.

وی بااشاره به قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»افزود: این قانون دارای۷۳ ماده است که ۵۹ درصد آن مربوط به وزارت بهداشت است بر این اساس این وزارتخانه و دانشگاه‌های علوم پزشکی، برنامه‌ریزی و اقدامات لازم را برای اجرایی کردن آن در پیش گرفته‌اند.

گله‌داری با بیان اینکه قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از اسفند ۱۴۰۰ تاکنون ۲۹۴ مصوبه داشته است، خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد این مصوبه‌ها تاکنون اجرایی شده است.

کمتر شدن سرعت کاهش موالید در اصفهان

رییس مرکز بهداشت اصفهان با اشاره به آمار موالید استان گفت: میزان موالید استان از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ به ترتیب ۵۲ هزار و ۶۹۷- ۴۸ هزار و ۴۰۷ و ۴۷ هزار و ۳۵۹ نفر بوده است که بررسی آنها نشان می دهد نرخ کاهش موالید ۸.۸ درصدی در سال ۱۴۰۱ به ۲.۱ درصد در سال گذشته رسیده است.

گله‌داری ادامه داد: کمتر شدن سرعت کاهش موالید نتیجه تصمیم‌ها و اقدامات مختلف در سطح کشور و استان در ۲ سال گذشته است.

بیشترین افزایش موالید در خُور و بیابانک

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: با وجود کمتر شدن میزان موالید استان در سال گذشته، برخی شهرستان های استان با افزایش موالید مواجه بودند که شامل خور و بیابانک با ۲۱ درصد، هرند ۱۷ درصد، فریدن ۸.۵ درصد، لنجان ۴.۵ درصد، خوانسار چهار درصد، خمینی شهر ۳.۸ درصد، فلاورجان سه درصد و نجف‌آباد ۱.۷ درصد است.

گله‌داری به آمار آموزش زوجین هنگام ازدواج نیز اشاره و اضافه کرد: این آمار از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ به ترتیب شامل ۲۷ هزار و ۴۵۰- ۲۳ هزار و ۶۸۶ و ۲۳ هزار و ۳۹۹ نفر بود و درصد کاهش آنها از ۱۱.۵ درصد(سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰) به یک درصد (سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱) رسید.

وی یکی از مشکلات مربوط به موالید را جمعیت نابارور دانست و تصریح کرد: با توجه به اهمیت این موضوع مقرر است ۶ مرکز درمان ناباروری با خدمات سطح ۲ در استان ایجاد شود که تاکنون سه مرکز در بیمارستان‌های شهید بهشتی اصفهان، شهید منتظری نجف‌آباد و امیرالمومنین(ع) شهرضا راه اندازی شده و تاسیس سه مرکز در شاهین شهر، نایین و بیمارستان امین اصفهان نیز در دست اقدام است.

گله‌داری خاطرنشان کرد: بیمارستان هایی که مراکز ناباروری سطح ۲ و سه(درمانی) را با هم دارند شامل شهید بهشتی و امین اصفهان هستند و ۲ مرکز خصوصی نیز در زمینه درمان ناباروری در شهر اصفهان(میلاد و شهرک سلامت) فعال است.

جلوگیری از سقط ۹۱ جنین در اصفهان

رییس مرکز بهداشت اصفهان همچنین از ایجاد مراکز «نفس»(نجات فرزندان سقطی) با همکاری بسیج جامعه پزشکی خبر داد و گفت: این مراکز با هدف ارائه مشاوره و کمک به خانواده هایی که به علل مختلف تصمیم به سقط جنین می کنند، ایجاد می شود.

گله‌داری افزود: مقرر است ۱۰ مرکز نفس در استان راه اندازی شود که تاکنون سه مرکز در اصفهان، مبارکه و نجف آباد، فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه در ۶ ماه گذشته تاکنون از ۶۷ مورد مشاوره در مراکز نفس ۴۷ مورد به انصراف از سقط منجر شده است، ادامه داد: در مراکز بهداشت نیز از ۶۱ مورد مشاوره برای پیشگیری از سقط جنین ۴۴ مورد موفق بوده که این آمار خوبی است.

وی با بیان اینکه فعالیت مراکز نفس ارتباطی با «سقط درمانی» ندارد، توضیح داد: اگر پزشک متخصص تشخیص دهد که جنین در شکم مادر با مشکل مواجه است، سقط درمانی با مجوز پزشکی قانونی انجام می شود.

وی همچنین تاکید کرد: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت زمانی بطورکامل تحقق می‌یابد که همه دستگاه‌های اجرایی پای کار بیایند و فقط وزارت بهداشت در نوک پیکان نباشد.

رییس مرکز بهداشت اصفهان با بیان اینکه در ۲ دهه گذشته گفتمان حاکم بر جامعه مبنی بر کنترل جمعیت بود، افزود: تغییر این گفتمان و تبدیل آن به دیدگاه «افزایش جمعیت» زمانبَر است و زمانی محقق می شود که به «تغییر در رفتار» منجر شود.

گله‌داری با اشاره به افزایش موالید در زنان بالای ۳۵ سال اصفهان در سال گذشته، تصریح کرد: این موضوع نشان می‌دهد که این گروه های سنی زودتر به تغییر رفتار در این زمینه رسیده‌اند.

وی ادامه داد: بدون شک مباحث اقتصادی و فرهنگی نیز در فرزندآوری نقش دارند که دستگاه‌های اجرایی مختلف در حال کار کردن بر روی آنها هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین در پاسخ به خبرنگار ایرنا توضیح داد که آمار جمعیت و موالید فقط مربوط به ایرانیان و بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه «سیب»(سامانه یکپارچه بهداشت) است.

گله‌داری با بیان اینکه آمار جمعیت و موالید اتباع خارجی جداگانه رصد می‌شود، افزود: حدود ۵۰۰ هزار نفر از اتباع خارجی زیر پوشش خدمات بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هستند.

به گفته وی، میزان موالید اتباع خارجی در اصفهان در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ افزایش داشته است.

معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان نیز در این نشست با اشاره به مجموعه اقدامات این مرکز در اجرایی کردن مفاد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، گفت: برنامه‌ریزی و اقدامات لازم برای پیشگیری از سقط خودبخودی و عمدی صورت گرفته و آموزش‌ لازم به کارشناسان بهداشت و ماماها ارائه شده است.

علی پارسا با اشاره به راه اندازی مراکز نفس(مشاوره پیشگیری از سقط عمدی) در استان افزود: شهروندان برای دریافت خدمات این مرکز در شهر اصفهان می‌توانند با شماره تلفن ۰۹۳۶۱۲۱۱۸۳۷(مرکز مُعتمد) تماس بگیرند.

افزایش موالید در مادران اصفهانی بالای ۳۵ سال

معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان یکی از نکات قابل توجه در زمینه موالید را افزایش میزان آن در برخی گروه‌های سنی دانست و تصریح کرد: مادران بالای ۳۵ سال در استان در سال گذشته نسبت به ۱۴۰۱ افزایش موالید داشتند.

مدیر گروه سلامت و جوانی جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این جلسه با اشاره به چگونگی اجرای مفاد قانون جوانی جمعیت و بهره‌مندی مردم از امتیازهای آن اظهار کرد: اگر مردم شکایتی درباره این موضوع دارند می توانند با شماره تلفن ۱۹۰ (خط ۶) تماس بگیرند.

مرجان مشکوتی با بیان اینکه پارسال ۴۹ شکایت در این زمینه در استان ثبت و رسیدگی شد، خاطرنشان کرد: مهمترین برنامه های مرکز بهداشت اصفهان در سال جاری در زمینه جوانی جمعیت، آموزش مردم، بازآموزی کارکنان بهداشت، ادغام برنامه پیشگیری و تشخیص بهنگام ناباروری و پیشگیری از سقط عمدی و خودبخودی جنین است.

پلمب ۲ مرکز غیرمجاز سقط جنین

وی با اشاره به تشدید نظارت‌ها برای پیشگیری از سقط عمدی خاطرنشان کرد: ۲ مرکز(دفتر کار) غیر مجاز که در زمینه سقط جنین فعالیت می کردند، پارسال در اصفهان شناسایی و پلمب شدند.

هفته ملی جمعیت (۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت) در سال ۱۴۰۳ با شعار «سهم من در جوانی ایران» گرامی داشته می شود.

نخستین روز این هفته به «رسانه و جوانی جمعیت» نامگذاری شده است.

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که در مهر سال ۱۴۰۰ در کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید در آبان همان سال توسط رییس جمهور ابلاغ شد.

در این قانون سرفصل‌های مختلفی با موضوع‌های جوانان در آستانه ازدواج یا زوج‌های جوان، حمایت‌های دوران بارداری و شیردهی، تسهیلات یا حمایت‌های قانونی برای تولد هر فرزند بویژه فرزند دوم به بعد، حمایت از خانواده‌های دارای فرزند، حمایت از مادران شاغل و غیرشاغل، تسهیلات مسکن و مُشوق‌های اقتصادی دیده شده است.

استان اصفهان حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۸ شهرستان دارد که امور بهداشتی و درمانی حدود پنج میلیون نفر در ۲۶ شهرستان بر عهده دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.

شهرستان کویری خور و بیابانک در ۳۹۰ کیلومتری شرق استان پهناور اصفهان واقع شده است.

نظر شما