شناسهٔ خبر: 66642873 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

مدیر هنری انتشارات خط مقدم در گفت‌وگو با ایبنا؛

فریب شعارها را نخوریم؛ سلحشوری گرایش فطری کودکان و نوجوانان است/ «نامه‌ای به جنوب» از خط مقدم

مدیر هنری انتشارات خط مقدم گفت: بستر مقاومت به معنای جنگیدن، بستری است که روایت آن برای کودک و نوجوان بسیار حساس است؛ اما کودک و نوجوان خودش فطری به قهرمانی و سلحشوری کشش و گرایش دارد. بنابراین نباید فریب شعارهای بعضی‌ها را بخوریم که می‌گویند نباید برای قشر کودک و نوجوان به این جور مسائل پرداخت.

صاحب‌خبر -

سیدهادی قادری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره چرایی پرداختن به موضوع فلسطین برای قشر کودک و نوجوان گفت: از زوایای مختلفی می‌توان به این مسئله پرداخت. یکی از آن‌ها این است که گاه تاریخ به فراموشی سپرده می‌شود یا تحریف می‌شود یا تغییر داده می‌شود و ما اگر به تاریخ نپردازیم و حقیقت را بازگو یا به اصطلاح روایت نکنیم، قطعاً توسط افراد دیگری روایت خواهد شد. آن وقت معلوم نیست روایت آن‌ها چقدر به حقیقت نزدیک باشد، حتی اگر واقعیت‌هایی را نمایش بدهد. می‌دانید که ما بعضی وقت‌ها واقعیت را نمایش می‌دهیم اما معنایی که از واقعیت برداشت می‌کنیم چیزی غیر از معنای حقیقی آن است. یک فاصله‌ای است بین واقعیت و حقیقت.

او با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت قهرمانان ادامه داد: رهبری بارها فرموده‌اند کشورهایی هستند که تاریخ‌شان فاقد قهرمان است ولی شروع می‌کنند به ساختن قهرمانان صوری برای خودشان. ما در مسیر مقاومت و ایثار و فداکاری قهرمانانی داشته‌ایم که بعضاً در مسیر مبارزه با صهیونیسم و آرمان آزادسازی قدس و فلسطین به شهادت رسیده و بالنده شده‌اند و ما اگر بخواهیم از جنبه معرفی این قهرمانان به موضوع نگاه کنیم لازم است که به قضیه قدس و غزه بپردازیم.

مدیر هنری انتشارات خط مقدم در خصوص لزوم درک تفاوت کار برای مخاطب کودک و نوجوان در مقایسه با کار برای مخاطب بزرگسال، بیان کرد: اکنون بحث آن‌قدر تخصصی شده که خود مخاطب کودک و نوجوان هم به چندین گروه سنی تقسیم می‌شوند. بستر مقاومت به معنای جنگیدن، بستری است که روایت آن برای کودک و نوجوان بسیار حساس است؛ اما موضوع این است که مثلاً در قشر نوجوان، بخش قابل توجهی از جامعه نوجوان ما الان مشغول اموری هستند که آن امور بر پایه قهرمان‌محوری شکل گرفته‌اند. مثل بازی‌های کامپیوتری یا ورزش‌های قهرمانی که در هر کدام از این ورزش‌ها می‌بینید بحث مقاومت کردن و حتی بعضاً فداکاری کردن به نفع هم‌تیمی و کار گروهی در این‌ها پررنگ می‌شود.

قادری در این‌باره افزود: کودک و نوجوان خودش فطری به قهرمانی و سلحشوری کشش و گرایش دارد و اگر او را رها کنی خودبه‌خود به دنبال بازی‌ها و عرصه‌های بروز این روحیه می‌رود. بنابراین نباید فریب شعارهای بعضی‌ها را بخوریم که می‌گویند نباید برای قشر کودک و نوجوان به این جور مسائل پرداخت؛ اما باید توجه کرد که وقتی می‌خواهیم برای مخاطب کودک و نوجوان از جنگ صحبت کنیم باید توجه کنیم که بعضی‌وقت‌ها نمی‌توانیم به حوادث مستقیم اشاره کنیم و باید راهکارهایی پیدا کنیم که مفهوم قهرمانی را به کودک منتقل کنیم؛ کما اینکه در کشور ما برخی نشرها به این موفقیت دست پیدا کرده‌اند.

او درباره فعالیت نشر خط مقدم و چاپ و انتشار آثار جدید در حوزه مقاومت فلسطین برای کودک و نوجوان توضیح داد: انتشارات خط مقدم اگرچه یک نشر جوان است؛ اما موفقیت‌های زیادی داشته است. سال گذشته خانواده‌ها می‌آمدند و می‌گفتند شما که نشر تخصصی حوزه مقاومت هستید برای کودک یا نوجوان ما کتابی دارید؟ ما نداشتیم و خیلی هم غصه می‌خوردیم؛ درحالی‌که نویسندگان ما در حال نوشتن بودند. اما امسال در نمایشگاه کتاب ما با پنج عنوان کتاب نوجوان در حوزه مقاومت حاضر شده‌ایم. از جمله اختصاصاً در حوزه مقاومت فلسطین، کتاب «نامه‌ای به جنوب» را داریم که درباره زندگی سمیر قنطار است که از قدیمی‌ترین زندانیان رژیم صهیونیستی است. نویسنده این کتاب عزت‌الله الوندی در زمینه زندگی سمیر قنطار تخصص دارد. او در کتاب «نامه‌ای به جنوب» ابتکاری به کار برده و یک شخصیت خیالی هم به این کتاب اضافه کرده است که دوست سمیر است. بین این شخصیت خیالی و سمیر نامه‌نگاری می‌شود و طی این نامه‌نگاری‌ها شما متوجه افکار سمیر می‌شوید؛ اینکه سمیر چگونه فکر می‌کرده که در سن بسیار کم آن عملیات بزرگ را انجام داده است که در آن عملیات یکی از دانشمندان هسته‌ای اسرائیل هم کشته شده.

سیدهادی قادری در پایان صحبت خود درباره وجه هنری تصویرگری و طراحی کتاب نیز بیان کرد: جلد تمام این کتاب‌ها کار اصطلاحاً «نقاش عاشورایی»، حسن روح‌الامین است و طراحی گرافیک آن هم کار برادر او، محمد روح‌الامین است. داخل این کتاب‌ها هم تصویرسازی دارد که اثر کمیل کریمی است و بنا به نظر اهل فن، گفته می‌شود از بهترین تصویرسازی‌های حوزه مقاومت برای مخاطب نوجوان است. تصویرسازی‌ها با زاویه دوربین‌ها و میزانسن‌های سینمایی اجرا شده تا آن شور و هیجان در کتاب جریان داشته باشد و به مخاطب نوجوان منتقل شود.

به گزارش ایبنا،  نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

نظر شما