شناسهٔ خبر: 66640107 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

نقش هوش مصنوعی در کتاب های هنری - ۵

هوش مصنوعی تنها راهنمایی می‌کند

کارشناس تصویرسازی و طراحی کارکتر گفت: هوش مصنوعی مثل یک آدم است، چون با کابلی به تمام دیتاهای دنیا، از ابتدای خلقت تا همین امروز متصل است. هوش مصنوعی برای ما کاری انجام نمی‌دهد؛ بلکه تنها راهنمایی می‌کند.

صاحب‌خبر -

سجاد قلی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) بیان کرد: هوش مصنوعی بهتر از یک آدم، همه چیز می‌داند. چون به کابلی وصل است که به تمام دیتاهای دنیا از اول خلقت تا همین امروز متصل است. هوش مصنوعی برای ما کاری انجام نمی‌دهد؛ بلکه تنها راهنمایی می‌کند. برای مثال باهوش مصنوعی کوپایلت شما می‌توانید صحبت کنید و بگویید می‌خواهم یک داستان کودک دررابطه با موضوع و ایده‌ای بنویسم که با این چنین ساختار شروع و تمام بشود. هوش مصنوعی در این مرحله پیشنهاد می‌دهد و با هر نوع تغییراتی که بخواهیم متن را تغییر می‌دهد، در این مرحله شما حتی ممکن است از هوش مصنوعی بخواهید برای هر نوع پاراگراف انتخابی و با کل متن تصویر بدهد و هوش مصنوعی متناسب با خواستهٔ شما تصویر را ارائه می‌دهد. در نهایت شما با روتوش و تلفیق متن‌ها و تصاویر از منابع مختلف و آنچه هوش مصنوعی راهنمایی کرده، می‌توانید در طول یک روز یک کتاب بنویسید و به مرحله چاپ برسانید.

وی در ادامه گفت: در آمریکا به تازگی پویشی با عنوان «مرگ بر اِی آی» شکل گرفته است، آرتیست‌ها کلمه «اِی آی» با دست خط خودشان طراحی می‌کردند و یک علامت ورود ممنوع روی آن می‌کشیدند. در این پویش دو نکته وجود دارد، اول اینکه کپی‌رایت را به اِی آی اضافه کنید. افراد حاضر در این پویش از آرتیست‌های فوق‌العاده حرفه‌ای بودند که از کارهایشان سوءاستفاده می‌شد برای مثال فردی استایل خودش را دارد و بقیه رفتن از استایل آن استفاده کردند و کاور موسیقی زدند و در نهایت فروخته‌اند و این فرد هیچ‌چیزی در دست ندارد و تنها بر این منوال بوده که باید به ما کپی‌رایت بدهد، اِی آی حق ندارد بدون کپی‌رایت و اجازهٔ کتبی و پرداخت هزینه، کارهای ما را به قصد آموزش خوانش کند و از روی آن دوباره‌سازی کند. دستهٔ دوم افرادی کمتر حرفه‌ای و اپراتورها بودند. برای مثال در حال حاضر برخی از ارگان‌ها از این مقوله بیشترین استفاده را می‌برند. این اپراتورهای بعدها شغلشان را از دست می‌دهند چرا که در این مقوله حرفه‌ای نیستند.

قلی‌زاده تأکید کرد: سال‌های گذشته و زمانی که دیجیتال پینت آمد بسیاری نسبت به ورود این مقوله مقاومت کردند و معتقد بودند طراحی دستی بهتر است و روح دارد که رفته‌رفته با راحتی و روند کارایی دیجیتال پینت آشنا شدند.

وی افزود: امروز اِی آی را به‌عنوان ابزار و یا همانند یک اسب وحشی است که اگر بتوانیم آن را رام کنیم، می‌توانیم سوار آن شویم و از آن لذت ببریم؛ ولی فقط یک طراحی حرفه‌ای از پسش بر می‌آید و آماتورها در نهایت سقوط می‌کنند و دقیقاً از جایی که باید خلاقیت خرج طرح شود به مشکل خواهد خورد. اِی آی خلاقیت ندارد و اثر تکراری ارائه می‌دهد.

سجاد قلی‌زاده افزود: خلاقیت یعنی یک هنرمند یک چیزی را ایجاد کند و تأثیری بر روی محیط بگذارد که تا امروز نبوده و تکراری نباشد و این بخش بسیار عمده‌ای از خلاقیت محسوب می‌شود؛ اما ای آی از هیچ نمی‌تواند خلق کند و تنها هرچه هست را مطالعه می‌کند. برای مثال تمام دیتاهایی که از فنجان در اینترنت هست را دسته‌بندی می‌کند و با کاربر ارائه می‌دهد و فاقد خلاقیت است. خلاقیت را هنرمند باید طراحی کند. برای هنرمند حرفه‌ای کامپیوتر، مدادرنگی و یا رنگ‌روغن فرقی نمی‌کند و تنها با یک زغال می‌تواند کار خود را انجام بدهد. اتفاقاً این افراد در این دو سال حقوقشان افزایش پیدا کرده است و آن‌هایی که در آمریکا این کارها را انجام می‌دهند اکثرشان اپراتور هستند.

قلی‌زاده در بحث پژوهش هنر و جعل تاریخ و اسناد از طریق هوش مصنوعی اظهار داشت: هوش مصنوعی نمی‌تواند در پژوهش هنر و جعل تاریخ و اسناد دست ببرد چرا که در طول یک سال اخیر قاعده‌های زیادی شکل‌گرفته که هوش مصنوعی قانونمند عمل کند. یکی از بدی‌های اِی آی این است که فرد را معتاد می‌کند و خلاقیت فرد له می‌کند. اِی آی همچون فست‌فود، صبر یک فرد را برای شکل گیری یک طرح را به کمترین زمان کاهش می‌دهد.

نظر شما