شناسهٔ خبر: 66639992 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کره جنوبی نسبت به چالش‌های افزایش رقابت اقتصادی با چین هشدار داد

تهران- ایرنا- وزیر امورخارجه کره‌جنوبی امروز (دوشنبه) پیش از گفت‌وگو با همتای چینی خود، نسبت به خطرات و چالش‌های افزایش رقابت اقتصادی با پکن هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، چو تائه‌یول وزیر امورخارجه کره‌جنوبی امروز (دوشنبه/ ۲۴ اردیبهشت) پیش از گفت‌وگو با وانگ یی همتای چینی خود، اظهار داشت: روابط اقتصادی بین سئول و پکن به دلیل رقابت شدیدتر بر سر فناوری‌های نوین با خطرات و چالش هایی روبرو است.

چو امروز وارد پکن شد تا اولین سفر خود به چین از زمان تصدی پست ریاست جمهوری در ژانویه و نخستین سفر وزیر خارجه کره جنوبی به این کشور در بیش از شش سال گذشته را رقم بزند.

چو در نشستی با نمایندگان تجاری کره‌جنوبی گفت: مشکلات و چالش‌های پیش روی روابط چین و کره جنوبی به وضوح افزایش یافته است، که این امر به سود منافع مشترک دو کشور نیست.

وی قول داد که از تاجرانی که به دنبال استفاده از فرصت‌های بازار در چین هستند و در عین حال خطرات رقابت را به حداقل می‌رسانند، حمایت کند.

این دیپلمات ارشدکره‌جنوبی با بیان اینکه وابستگی متقابل شدید بین سئول و پکن نیروی محرکه رشد اقتصادی و شکوفایی متقابل است، افزود: این امر خطرات و چالش‌هایی نیز به همراه دارد.

چو تاکید کرد که اقتصاد چین در حال تغییر به سمت یک ساختار صنعتی فن‌آورانه و منطقه‌ای است و روابط اقتصادی دوجانبه از شراکتی که زمانی مکمل یکدیگر بود به یک مشارکت رقابتی تغییر می‌کند که فکر می‌کنم چالشی جدی برای ما ایجاد می‌کند.

به گزارش رویترز، یون سوک یول رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در بحبوحه تشدید رقابت میان چین و آمریکا تلاش کرده است رویکرد محتاطانه‌ای را در روابط کشورش با پکن، بزرگترین شریک تجاری سئول در پیش گیرد. اما به عنوان یک متحد سرسخت واشنگتن، دولت او در موارد مورد مناقشه با پکن از جمله در مورد تنش در تنگه تایوان موضع‌گیری کرده است.

کره جنوبی و چین همچنین تلاش کرده‌اند تا در زمینه‌هایی مانند نیمه‌هادی‌ها و هوش‌مصنوعی همکاری بیشتری داشته باشند.

قرار است چو اواخر روز دوشنبه با وانگ یی وزیر امور خارجه چین در راستای نشست سه‌جانبه آتی «چین،ژاپن و کره‌جنوبی» در مورد روابط ۲ جانبه و مسائل مرتبط با کره‌شمالی دیدار و گفت‌وگو کند.

نظر شما