شناسهٔ خبر: 66637674 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

چهار سد جدید در استان بوشهر ساخته خواهد شد

استاندار بوشهر با بیان این‌که امروز کارگاه‌های سدسازی در استان بوشهر به‌طور فعال هستند، گفت: علاوه بر سد‌های در حال ساخت، ۴ طرح سدسازی جدید نیز در این استان آغاز به‌کار خواهند کرد.

صاحب‌خبر -

چهار سد جدید در استان بوشهر ساخته خواهد شد

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، احمد محمدی‌زاده در گفتگوی تلویزیونی با شبکه استانی، بیان کرد: استان بوشهر در انتهای حوضه آبریز واقع شده است و رواناب‌های زاگرس جنوبی بیشتر از جلگه بوشهر به دریا سرازیر می‌شوند، که استفاده از این منبع آبی بزرگ و ارزشمند در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: در ابتدای دولت کنونی با مطالعات انجام شده چندین سد دارای ظرفیت آبگیری یا بهره‌برداری در استان بوشهر انتخاب و با پیگیری و انجام اقدامات لازم، عملیات اجرایی این طرح‌ها آغاز شد.

استاندار بوشهر با اشاره به سد‌های آبگیری شده عنوان کرد: یکی از این سد‌ها سد باغان در شهرستان جم است که خوشبختانه پس بارندگی‌های اخیر، مجموع ذخایر مخزن این سد به بیش از ۶ میلیون مترمکعب رسید که انتفاع آن هم به شهرستان جم و صنایع مستقر در آن و هم به شهرستان دشتی خواهد رسید.

وی افزود: اگرچه عملیات اجرایی سد باغان همچنان ادامه دارد، اما ظرفیت خوبی برای ذخیره آب در این سد ایجاد شده است.

محمدی‌زاده ادامه داد: این شرایط در سد اخند در شهرستان عسلویه نیز وجود دارد و مراحل ذخیره‌سازی آب نیز همزمان با تکمیل عملیات اجرایی سد مذکور در حال انجام است.

وی سد‌های دالکی و دشت پلنگ را از طرح‌های مهم تامین آب استان بوشهر عنوان کرد که در دشتستان و دشتی در حال اجراست و با بهره‌برداری از آن‌ها بخش کشاورزی این شهرستان‌ها تحول بزرگی خواهد یافت.

استاندار بوشهر گفت: سد دالکی در ابتدای دولت سیزدهم ۲۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، اما در حال حاضر این طرح بیش از ۵۵ درصد پیشرفت دارد.

وی افزود: این طرح به‌دلیل تامین آب بخشی از نخلستان‌های شهرستان دشتستان اهمیت بالایی دارد و خوشبختانه با پیگیری‌های مستمر، پیشرفت قابل توجهی در عملیات اجرایی این سد ایجاد شده است.

محمدی‌زاده اضافه کرد: سد دشت پلنگ نیز با حجم مخزن ۱۵۰ میلیون مترمکعب یکی از سد‌های بزرگ استان بوشهر و از طرح‌های مهم تامین آب در این استان است که با توجه به استقرار پیمانکاری توانمند و تامین منابع مالی از طریق فاینانس خارجی، سرعت پیشرفت مطلوبی دارد.

وی با اشاره به نقش مهم سد باهوش تنگستان در تامین آب زمین‌های پایین دست، بیان کرد: عملیات اجرایی این سد در دولت سیزدهم آغاز شد و امروز کارگاه این سد کاملا فعال و پویا مشغول به کار است و تکمیل این سد، تامین آب نخلستان‌های اهرم را تضمین خواهد کرد.

استاندار بوشهر ادامه داد: سد دهرود نیز یکی از سد‌هایی است که در این دولت آغاز به کار کرده و در مدت سه ماه، به کارگاهی کاملا فعال تبدیل شده است.

وی با معرفی دیگر سد‌های آماده ساخت در استان بوشهر، گفت: پیگیری آغاز عملیات اجرایی ۴ سد به‌طور جدی در دستورکار قرار گرفته که شامل سد دره عنبری، سد چهارروستایی، سد دره گپ و سد دره رجدون است.

محمدی‌زاده اضافه کرد: این سد‌ها در مراحل مختلف مطالعات قرار دارند و در تلاشیم تا حداقل دو طرح آن‌ها تا پیش از پایان دولت سیزدهم آغاز به‌کار کنند.

وی تاکید کرد: طرح‌های سدسازی یکی از موضوعات مهم و جدی در استان بوشهر هستند که در تامین آب شرب و کشاورزی و همچنین در جلوگیری از بروز آسیب‌های سیلاب و تخلیه رواناب‌ها به دریا نقش مهمی دارند.

نظر شما