شناسهٔ خبر: 66637191 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

به همت محققان در مشهد

تولید دستگاه قابل حمل سنجش هموگولوبین و بیلی روبین خون

محققان مشهدی دستگاه پرتابل و قابل حمل برای سنجش و اندازه‌گیری هموگولوبین و بیلی روبین خون را تولید کردند.

صاحب‌خبر -

تولید دستگاه قابل حمل سنجش هموگولوبین و بیلی روبین خون

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،  پژوهشگران جوان عضو شرکت دانش بنیان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به تولید دستگاه قابل حمل سنجش هموگولوبین و بیلی روبین خون شدند که برای انتقال خون، آزمایشگاه‌ها و بخش نوزادان بیمارستان‌ها بسیار پرکاربرد است و در نظر است خط تولید این دستگاه تمام ایرانی در نیمه دوم امسال فعال شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت فرداد پیشرو رامان لیزر گفت: تست‌های صورت گرفته بر روی این دستگاه با یک قطره پاسخ مثبت دریافت کرده است  و همانند دستگاه‌های قند خون کیت‌های یک بار مصرف دارد.

مهندس فاطمه غلامی افزود:  ویژگی‌های متمایز کننده این دستگاه در سنجش دقیق با یک قطره در کمتر از ۱۰ ثانیه و بدون معرف جانبی بوده، به خصوص در نوزادان که پیداکردن رگ آنها سخت‌تر از دیگر سنین است.

وی گفت: نمونه مشابه این دستگاه در داخل کشور نبوده و نمونه خارجی‌اش هم فقط در ایتالیا موجود است که کارش با معرف جانبی و مدت زمان بیشتر در مقایسه با نمونه ایرانی آن انجام می‌شود.

این محقق با  اعلام  این که تاکنون چند نمونه آزمایشی این دستگاه  تولید شده است  افزود: با دریافت مجوز برای تولید گسترده این محصول پیش بینی می‌شود که در صورت تأمین بودجه مورد نیاز  دست کم ۵ دستگاه در ماه و در صورت درخواست بیشتر و حمایت لازم تا ۵۰ دستگاه تولید شود و ۱۰ برابر این عدد هم پیش بینی شده است.

خانم غلامی گفت: مهمترین مشکل در زمینه تولید این دستگاه در بحث تخصیص اعتبارات موردنیاز است، از این رو: از بانک‌ها تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومانی بلند مدت و کم بهره را درخواست کرده ایم تا که تلاش ۴ ساله تیم محقق محصول به سرانجام برسد.

وی گفت: طرف ایتالیایی خواستار همکاری مشترک در زمینه تولید دستگاه قابل حمل سنجش و اندازه‌گیری هموگولوبین و بیلی روبین خون بود، اما به  علت آنکه نام ایران در این همکاری مطرح نمی‌شد، حاضر به انجام این همکاری نشدیم، زیرا اعتلای نام ایران به مراتب بالاتر از پول است.

رئیس هیئت مدیره  این شرکت دانش بنیان گفت:  در این شرکت از سال تاسیس در سال ۱۴۰۰ مستقر در پژوهشکده بوعلی،  ۷ عضو هیئت مدیره و ۵ نیروی فنی فعال بوده  و در کنار این تعداد ۱۰ کارآموز  در مدت ۳ سال جذب شده اند که  اگر فعالیت‌ها گسترده شود و تولید محصول افزایش یابد تا ۲۰ اشتغال مستقیم و ۶۰  اشتغال غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.

خانم غلامی برنامه با اشاره به دانش و توانمندی نیرو‌های مستقر در این مجموعه از مسئولان  خواست از  جوانان دهه هفتادی دارای تحصیلات عالیه دانشگاهی حمایت لازم  کنند تا تلاش‌های چند ساله آنها به نتیجه مطلوب منجر شود.

نظر شما