شناسهٔ خبر: 66636889 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛

انتشارات ندای تاریخ با ۵۶ عنوان کتاب در نمایشگاه ۱۴۰۳/ چاپ ۱۵ کتاب تازه تاریخی

انتشارات ندای تاریخ در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با ۵۶ کتاب در نمایشگاه حضور دارد و ۱۵ عنوان کتاب تازه در حوزه تاریخ و باستان‌شناسی منتشر کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب (ایبنا در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ایران انتشارات ندای تاریخ با ۵۶ عنوان کتاب در حوزه‌های گوناگونی مانند تاریخ ایران و جهان، انسان‌شناسی و باستان‌شناسی در نمایشگاه امسال شرکت کرده است.

انتشارت ندای تاریخ با ۵۶ عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ حضور دارد و ۱۵ کتاب تازه در حوزه تاریخ و باستان‌شناسی عرضه کرده است. همچنین دو کتاب «اهلی‌شدگان؛ ده‌گونه از گیاهان و حیوانات که جهان ما را تغییر دادند» و «تاریخ مختصر میان‌رودان؛ از بین النهرین باستان تا عراق امروز» تجدیدچاپ شده‌اند.

برخی از کتاب‌های تازه و مهم انتشارات ندای تاریخ عبارتند از: «زن و جنسیت در پیش از تاریخ» از حامد وحدتی‌نسب و سمانه نظیف. این کتاب به دنبال پیدایی زنان گمشده در تاریخ است. نویسندگان این کتاب در لابه‌لای مواد و یافته‌های باستان‌شناسی در پی نقش‌های این جنس نامرئی در مسیر دگرگشت انسان هستند. این کتاب به بررسی جایگاه اجتماعی زنان می‌پردازد.

«تاریخ اجتماعی بخارا؛ بر اساس یادداشت‌های صدرالدین عینی» از آزیتا همدانی. صدرالدین عینی منتقد، شاعر، نویسنده، مورخ، زبان‌شناس و پدر ادبیات نوین تاجیکی، یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین چهره‌های ماندگار زبان و ادب فارسی- تاجیکی در ماوراءالنهر است. او با دقت نظری شگفت‌انگیز دریایی از اطلاعات مختلف را در این اثر ارزشمند فراهم آورده و به این جهت این اثر را دائرةالمعارف بخارای صد و بیست سال پیش می‌توان خواند. از سوی دیگر جامعه بخارای یادداشت‌ها از بسیاری جهات به جامعه ایران همان زمان می‌ماند. از این روی شناخت جامعه فارسی- تاجیکی زبان از خلال این کتاب و پی‌بردن به طرز زندگی و تفکر مردمان این خطه و مهم‌تر از همه تلاش در جهت شناخت دغدغه‌های مردمی که هم سرنوشت ما بوده و هستند از جمله مهم‌ترین علل نگارش این کتاب بوده است.

«تاریخ تحول محاکم دادرسی در ایران» از مهشید لطیفی‌نیا، به سیر تحول محاکم و دادرسی در ایران از دوره قاجار تا سال ۱۳۲۰ با بهره‌مندی از اسناد آرشیو ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پرداخته است. در جلد نخست این تحقیق سعی شده نظام دادخواهی و دادرسی دوره قاجار و تحولات انجام شده در روند دگرگونی محاکم شرعی و عرفی و دیوانخانه به تشکیلات عدلیه و محاکم و همچنین ایجاد صندوق‌های عدالت و دستورالعمل قضایی و همچنین نظامنامه قضایی و نخستین آیین‌های دادرسی حقوقی و جزایی بر اساس اسناد آرشیو ملی در این ارتباط بررسی شود.

«باستان‌شناسی؛ نظریه، روش و عمل» از کالین رنفرو و پل‌جی بان با ترجمه جواد حسین‌زاده‌ساداتی به موضوعاتی مانند تاریخ باستان‌شناسی، روش‌های تاریخ‌گذاری و گاه‌نگاری، چگونگی سازمان‌دهی جوامع، چگونگی محیط‌زیست در گذشته، باستان‌شناسی زیست‌محیطی، معیشت و رژیم غذایی، فناوری، تجارت و دادوستد، باستان‌شناسی ادراکی و هنر و دین، زیست‌باستان‌شناسی جوامع انسانی، تبیین در باستان‌شناسی، باستان‌شناسی و مردم، کارآفرینی در باستان‌شناسی پرداخته است.

تازه‌ترین کتاب ندای تاریخ کتاب «بازگشت نئاندرتال‌ها» از حامد وحدتی‌نسب، سمانه نظیف و آذر جوهر است که بزودی نشستی برای رونمایی آن در غرفه انتشارات برگزار خواهد شد.

سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از نوزدهم اردیبهشت ماه آغاز و تا روز بیست و نهم در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

نظر شما