شناسهٔ خبر: 66636877 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان | لینک خبر

به یاد نویسنده‌ای که امسال به نمایشگاه کتاب نرسید؛

جهانی که «علومی» در داستان‌هایش ساخت، جهانی نامیراست

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را بهار کتاب ایران می‌نامند، محفلی که در آن کتاب‌خوانان، غرفه به غرفه به دنبال خواندنی‌های مورد علاقه‌شان هستند و از آن سو نویسندگان و شاعران و هنرمندان و ناشران کتاب حاصل یک سال تلاش و قلم‌زدن را به مخاطبان عرضه می‌کنند.

صاحب‌خبر -

 به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، رفت‌وآمد نویسندگان و خالقان آثار در نمایشگاه کتاب تهران به این رویداد ادبی و فرهنگی جلوه‌ای ویژه بخشیده و دیدار با این صاحبان قلم به یکی از جذابیت‌های نمایشگاه تبدیل شده است اما امسال هم از جمع نویسندگان، چهره‌های شاخصی بهار کتاب را به چشم ندیدند و جامعه ادبی را به سوگ خود نشاندند که از آن جمله باید به محمدعلی علومی نویسنده، اسطوره‌شناس، پژوهشگر و طنزپرداز معاصر ایرانی اشاره کرد که روز ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ و تنها سه روز پیش از آغاز سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه درگذشت تا عرصه فرهنگ در سوگ چهره‌ای ارزشمند بنشیند.

حبیب نظاری نویسنده و شاعر به بهانه درگذشت این نویسنده در یادداشت کوتاهی از محمدعلی علومی نوشته که پیشتر، از او رمان نوجوان «گذر از کوه کبود» نیز از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است:

«محمدعلومی از جهان ما رفت. اما جهانی که در داستان‌هایش برای ما ساخت، جهانی نامیراست که تا زندگی زندگی‌ست، با قهرمانان به‌یادماندنی در ذهن و ضمیر ما خواهد زیست؛ دنیایی ساده و بی‌آلایش که رنگ‌ها در آن شنیده می‌شوند و صداها دیده.

تماشای دنیای داستان‌های محمدعلی علومی تماشای اساطیری جهانی ساخته و پرداخته از کلمات است که شیوا و روان «عزت» و «غیرت» ایرانیان را روایت می‌کنند.

بی‌شک نوجوانان ایران‌زمین، مخصوصاً مخاطبان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، داستان «گذر از کوه کبود» او را که داستان عدالت‌خواهی و آزادی است، هرگز فراموش نخواهند کرد.

علومی رمان‌های معروف دیگری همچون سوگ مغان، آذرستان، ظلمات، اندوهگرد، پریباد، داستان‌های غریب مردمان عادی، هزار و یک شب نو، خانه کوچک و عطای پهلوان را در پرونده کاری خود دارد.»

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درگذشت این نویسنده، اسطوره‌شناس، پژوهش‌گر و طنزپرداز معاصر را به همه‌ی کسانی که دل در گرو ادبیات داستانی دارند، تسلیت می‌گوید.

نظر شما