شناسهٔ خبر: 66636787 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سرمایه های کوچکی که گره های کور باز می کند

یاسوج- ایرنا- استاندار کهگیلویه و بویراحمد در شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت که با حضور مدیران و متولیان اشتغال و اقتصاد در سالن جلسات اتاق بازرگانی یاسوج برگزار شد، در حالی بر ضرورت «تولید مشارکتی» تاکید کرد که معتقد است «بسیاری از سرمایه‌ها در گاوصندوق‌های منازل و خانواده ها خاک می‌خورند؛ غافل از آنکه با برنامه ریزی درست همین اندک سرمایه ها می تواند گره های کور اقتصادی بسیاری را باز کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، احمدزاده در بین جمع مدیران اقتصادی استان تاکید کرده است که بسیاری از خانواده‌ها اشیای قیمتی (طلا و جواهرات) در اختیار دارند که آنها می‌توانند با تشکیل تعاونی‌های خُرد و گذاشتن این سرمایه‌ها روی‌هم یک کار تولیدی راه بیندازند و علاوه بر رونق تولید، اقتصاد و اشتغال‌زایی سرمایه‌های خود را چندین برابر کنند.»

بنابراین در تمام دنیا این اصل پذیرفته شده است که تشکیل تعاونی‌ها و اقتصاد و تولید مشارکتی نهضتی انسانی، اخلاقی و تربیتی است که بر مبنای آن رفاه و اشتغال در جامعه پی‌ریزی می‌شود. این اصل در کشور ما و به‌ویژه استان کهگیلویه و بویراحمد نادیده گرفته شده و یا کمتر به آن توجه شد.

شوربختانه ادارات و دستگاه‌های متولی اشتغال به جهت اینکه از چشم‌انداز و برنامه‌های مدون برای درمان معضل بیکاری، اشتغال و تولید تهی هستند، قادر نبودند که مردم و جویندگان اشتغال و سرمایه را به این سمت هدایت کنند.

۲۰ روز از این صحبت‌های استاندار کهگیلویه و بویراحمد در شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت که احسان عسکری (معاون امور اقتصادی)، نوذر شبرنگ (مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی) و سایر مدیران دستگاه‌های دولتی و مدیران عامل بانک‌ها حضور داشتند، می‌گذرد و کسی نبود که این سخن راهبردی و گره گشای استاندار کهگیلویه و ویراحمد را بر دارد و جامه عمل بپوشاند.

این در حالی است که استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل زمین‌های حاصل خیز، آب‌های فراوان، نیروی انسانی جوان، معادن، منابع طبیعی منحصر به فرد بیش از هر استانی دیگر بستر تولید و فعالیت اقتصادی را دارد.

از طرفی بر اساس نظریه اقتصاددان و سازمان‌های جهانی، توسعه را بدون مشارکت عمومی مردم فاقد ارزش و اعتبار می‌دانند و تعاونی‌ها را به‌عنوان یکی از ابزارهای مهم و مؤثر در امر توسعه به‌ویژه توسعه اقتصادی و تولید مشارکتی استفاده می‌کنند.

چنانچه رشد و توسعه تعاونی‌ها به‌اندازه‌ای باشد که اکثریت مردم را در بر گیرد، توزیع عادلانه ثروت و ریشه‌کن‌کردن فقر و اختلاف طبقاتی محقق خواهد شد. اگر در مثال ساده‌ای بخواهیم این موضوع را بیان کنیم این‌گونه است که فرض کنید؛ زنان چند محله شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد که نگران اشتغال و بیکاری جوانان خود هستند بر اساس قوانین جاری کشور تعاونی تشکیل می‌دهند و اشیای قیمتی (طلا، جواهرات، پول و موارد دیگر) خود را روی‌هم بگذارند و زمین کشاورزی تهیه و از دولت هم تسهیلاتی دریافت کنند و زعفران و یا دانه روغنی کشت کنند و در بازارهای استان‌های هم‌جوار و دیگر استان‌ها این محصولات مهم را به فروش برسانند.

در چند سال آینده چه سرمایه ای به دست می‌آورند؟ و برای چند نفر زمینه اشتغال ایجاد می‌کنند؟ شما فرض کنید این کشت زعفران با برندهای منحصر به فرد، خاص و بسته بندی‌های ممتاز در بازارهای جهانی به فروش برسد.

فرهنگ تعاونی و تولید مشارکتی اساس دموکراسی و مشارکت مردمی را استحکام می‌بخشد، در این فرهنگ کمترین انحراف مالی وجود دارد بخش تعاونی به‌عنوان یک نظام کارآمد اقتصادی و اجتماعی می‌تواند برای تأمین نیازهای اقشار جامعه گام‌های مفیدی بردارد و آرامش و تحرک را در آنان تقویت کند.

۲۰ روز از این درخواست مدبرانه و اظهارات کلیدی و گره گشای استاندار کهگیلویه و بویراحمد می‌گذرد و هیچ کدام از مدیران استان کهگیلویه و بویراحمد که می‌توانند در این زمینه نقش آفرینی کنند، پا جلو نگذاشته اند که فارغ از آئین نامه‌ها و دستورالعمل‌های پایتخت نشین گامی برای رفع دغدغه‌های مردم مبنی بر اشتغال، رفاه، آرامش و موارد دیگر جوانان بردارند.

خلاصه کلام اینکه تنها مدلی که می‌تواند کشور را به سمت تحقق عدالت اجتماعی و توسعه همه‌جانبه سوق داده و در خیزش عظیم اقتصادی قرار بدهد مدل تعاون و تولید مشارکتی است.

رشد اقتصادی، فقرزدایی، اشتغال مولد، یکپارچگی اجتماعی، تقویت کارآفرینی و مدیریت، تمرکز سرمایه‌های کوچک در قالب سرمایه‌های متوسط و کلان از اهداف مهم تشکیل شرکت‌های تعاونی و این مدل است و این همان دغدغه مقام معظم رهبری مبنی بر جهش تولید و مشارکت است.

مدیران کهگیلویه و بویراحمد در حوزه اشتغال می‌توانستند برای تدوین طرحی ضمن ارائه مشوق‌های لازم و ایجاد بستر و زیرساخت‌های مناسب و فرهنگ‌سازی مردم استان کهگیلویه و بویراحمد را به سمت تولید مشارکتی سوق دهند؛ اما دریغا که کار هر کسی نیست خرمن کوفتن شیر نر می‌خواهد و مرد کهن.

نظر شما