شناسهٔ خبر: 66634421 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

الگوی کشت محصولات باغی تدوین و آماده ابلاغ است

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر متنوع‌سازی در حوزه فرآورده‌های گل محمدی و احداث پالایشگاه‌های گیاهان دارویی تاکید کرد و گفت: ما آماده مشارکت و حمایت از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از وزارت جهادکشاورزی، سیدمجتبی خیام‌نکویی امروز یکشنبه در جشنواره و گردهمایی گرامیداشت روز ملی گل محمدی و گلاب در محل باغ گیاه‌شناسی ملی ایران افزود: برای حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه گل محمدی و گیاهان دارویی باید بازار در داخل و خارج ایجاد شود.

وی اظهار داشت: بازار داخل برای فرآورده‌های گل محمدی و گیاهان دارویی فراهم است، اما در زمینه بازارها و نمایشگاه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای باید کار شود و ارزش‌های افزوده حاصل از گیاهان دارویی و گل محمدی به کشور بازگردد.

خیام‌نکویی ادامه داد: در حال حاضر چند پالایشگاه گیاهان دارویی به طور محدود در تعدادی از استان‌های کشور راه‌اندازی شده و اگر بخواهیم ارزش افزوده واقعی را در این حوزه بدست آوریم باید چند پالایشگاه دیگر نیز در استان‌های کشور راه‌اندازی شود.

وی گفت: از طریق پالایشگاه‌ها، ارزش افزوده گیاهان دارویی افزایش و طی فرآیندی هر یک به 40 تا 50 فرآورده تبدیل می‌شوند.

معاون وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: دانش اسانس‌گیری و احداث پالایشگاه را داریم و امروز شرایط برای تنوع‌سازی در فرآورده‌های گیاهان دارویی و به ویژه گل محمدی در کشور مهیا است.

وی در همین حال با تاکید بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای ورود به حوزه متنوع‌سازی فرآورده‌های گیاهان دارویی و گل محمدی اذعان داشت: صندوق نوآوری و شکوفایی قبول کرده با مشارکت سازمان تات از حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه‌های بین‌المللی حمایت کند و بخشی از هزینه‌ها را تامین کند.

خیام‌نکویی اعلام کرد: ما آماده‌ایم تمام دانشی که در طول سال‌ها در حوزه گل محمدی بدست آوردیم به طور رایگان در اختیار هسته‌های فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهیم، مشروط بر این که آن را تجاری‌سازی کنند.

وی با انتقاد از خام‌فروشی در حوزه کشاورزی به ویژه در بخش گیاهان دارویی گفت: انتظار داریم با متنوع‌سازی فرآورده‌های گیاهان دارویی، ثروت ملی افزایش و این محصولات جایگزین نفت شوند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: حداقل 50 فرآورده در حوزه گل محمدی می‌تواند در زندگی مردم به طور مستقیم و غیرمستقیم نقش ایفا کند.

وی با بیان این که رقم گردش مالی گیاهان دارویی سالانه نزدیک به 150 تا 160 میلیارد دلار در جهان است، اذعان داشت: برآورد می‌شود در سال 2050 این رقم به 5 هزار میلیارد دلار برسد.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: گیاهان دارویی باید به اقتصاد ملی تبدیل شوند و برای آن باید برنامه و هدفگذاری مشخصی داشته باشیم.

وی گفت: با اقداماتی که در موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع انجام داده‌ایم در حال حاضر 16 کلکسیون گل محمدی در استان‌های مختلف داریم و ارقام جدید نیز معرفی می‌شود، اما این کافی نیست و باید در حوزه تولید، الگوی کشت رعایت شود.

خیام‌نکویی از تدوین الگوی کشت کل محصولات باغی خبر داد و اظهار داشت: الگوی کشت محصولات باغی تدوین و در اختیار معاونت امور باغی برای ابلاغ به استان‌های کشور قرار گرفته است.

وی افزود: در این الگوی کشت مشخص کرده‌ایم، کدام استان‌ها و شهرستان‌ها قابلیت کشت گل محمدی را دارند و کدام رقم و چه ژنوتیپی در کدام شهرستان و چگونه کشت شود.

رییس سازمان تات در همین حال بر تربیت نیروی انسانی در حوزه گل محمدی و گیاهان دارویی تاکید ورزید و گفت: ضریب نفوذ دانش را در این حوزه باید از طریق تربیت نیروهای انسانی افزایش داد.

نظر شما