شناسهٔ خبر: 66632897 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

فعالیت رسانه های الکترونیکی تنها با اخذ مجوز مجاز است

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: براساس قانون مطبوعات و آیین نامه اجرایی آن، برای ساماندهی و صدور مجوز فعالیت رسانه های الکترونیکی تکالیفی برعهده هیات نظارت بر مطبوعات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نهاده شده است.

صاحب‌خبر -

مسعود میرزاپور معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: براساس قانون مطبوعات و آیین نامه اجرایی آن، برای ساماندهی و صدور مجوز فعالیت رسانه های الکترونیکی تکالیفی برعهده هیات نظارت بر مطبوعات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نهاده شده است.

میرزاپور افزود: در مصوبات اخیر شورای عالی فضای مجازی، ساماندهی و صدور مجوز رسانه های الکترونیکی تکالیف هیات نظارت بر مطبوعات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تاکید قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در این راستا برای ساماندهی وضعیت پیام رسان ها و کانال های خبری از اواخر سال گذشته امکاناتی در سامانه جامع رسانه های کشور ایجاد شده که عبارتند از ثبت سامانه های خبری که تحت عنوان پیوست الکترونیکی رسانه های دارای مجوز فعالیت دارند و صدور مجوز فعالیت برای سامانه های خبری مستقل بوده است.

میرزاپور در خصوص ثبت سامانه های خبری که تحت عنوان پیوست الکترونیکی رسانه های دارای مجوز فعالیت دارند، اضافه کرد: صاحبان امتیاز رسانه های دارای مجوز به قرینه مجوز موجود می توانند به حساب کاربری خود در سامانه جامع رسانه های کشور مراجعه و نسبت به درج مشخصات پیام رسان یا کانال خبری مرتبط با رسانه مجوزدار خود اقدام کنند و به این ترتیب به فعالیت پیوست الکترونیکی رسانه خود رسمیت ببخشند.

به گفته وی، بدیهی است با استفاده از این امکان، پیوست الکترونیکی رسانه های دارای مجوز نیاز به اخذ مجوز مستقل نیز نخواهد داشت.

میرزاپور، فعالیت سامانه های خبری مستقل را نیز ملزم به صدور مجوز دانست و اظهار کرد: متقاضی اخذ امتیاز پیام رسان یا کانال خبری ملزم است تا با مراجعه به حساب کاربری خود در سامانه جامع رسانه های کشور، درخواست خود را ثبت کند تا پس از انجام مراحل قانونی و تصویب هیات نظارت بر مطبوعات، مجوز قانونی برای فعالیت سامانه خبری وی صادر شود.

وی اضافه کرد: متقاضیان برای استفاده از امکانات یاد شده می توانند توضیحات لازم را در بخش راهنمای سامانه جامع رسانه های کشور مطالعه کنند.

میرزاپور یادآور شد: بدیهی است با این اقدامات، پیام رسان ها و کانال های خبری از اعتبار و حمایت های قانون مطبوعات برخوردار خواهند شد و این امر تاثیر بسزایی در اعتماد بخشی به مخاطبان آن رسانه در فضای مجازی، توسعه استفاده از رسانه های الکترونیکی و تقویت مرجعیت خبری داخلی خواهند داشت.

وی اظهار کرد: به موجب قانون مطبوعات، فعالیت همه رسانه ها مستلزم دریافت مجوز است و بر اساس بند (پ) ماده ۳ آیین نامه اجرایی قانون مطبوعات، پیام رسان ها و کانال های خبری نیز مشمول این الزام قانونی هستند، لذا هیات نظارت بر مطبوعات در چند نوبت و طی فراخوان عمومی به همه فعالان رسانه ای در این بخش اعلام کرده تا در اسرع وقت نسبت به تطبیق وضعیت خود با قانون مطبوعات اقدام کنند.

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین اضافه کرد: در غیر این صورت، پیام رسان یا کانال خبری به منزله رسانه فاقد مجوز تلقی می شود.

نظر شما