شناسهٔ خبر: 66632628 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۱۵ منطقه بحرانی آتش سوزی در منابع طبیعی همدان شناسایی شد

همدان - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: منابع طبیعی استان از نظر آتش سوزی به سه دسته بحرانی، نیمه بحرانی و سفید تقسیم بندی شده که ۱۵ ناحیه در کانون بحرانی و ۱۰ منطقه در نیمه بحرانی قرار دارد.

صاحب‌خبر -

سرهنگ مهدی نوری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بارندگی های سال جاری باعث افزایش رویش گیاهان در مراتع و جنگل های استان همدان شده است.

وی اضافه کرد: مدیران شهرستانی منابع طبیعی مکلف به برگزاری نشست ستاد مدیریت بحران با حضور فرماندار و دیگر نهادهای مسئول و تاثیرگذار همچنین اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم برای پیشگیری از بروز حریق مراتع شدند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ادامه داد: یگان های حفاظت شهرستان ها نیز ملزم به بررسی کارایی دستگاه های مورد استفاده برای اطفای حریق به خصوص دمنده و آماده به کار کردن این دستگاه ها شدند.

سرهنگ نوری ادامه داد: برخی از مناطق تحت مدیریت منابع طبیعی زیر پوشش محیط زیست همدان نیز قرار دارد بنابراین ۲ دستگاه دمنده نیز در اختیار این مجموعه، برای پیشگیری از بروز و سرایت حریق قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: برگزاری تمرین (مانور) آمادگی تیم های یگان حفاظت منابع طبیعی و سایر نهادها برای مهار حریق به علت بارش باران به تعویق افتاد و اوایل خرداد این برنامه در همه شهرستان ها برگزار می شود.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان یادآوری کرد: پارسال ۶۰ کیلومتر آتش بُر در اراضی جنگلی و ۳۰ کیلومتر در دیگر مناطق حساس و بحرانی این استان ایجاد شد.

سرهنگ نوری بیان کرد: ایجاد آتش بُر یکی از برنامه های محوری این مجموعه است که شیوه نامه و نقاط مورد نظر مشخص شده است.

وی گفت: قرار است همیاران طبیعت نیز در راستای کمک به مهار حریق سازماندهی و گروه بندی شوند همچنین در نشستی با جهاد کشاورزی بر ضرورت خودداری کشاورزان از آتش زدن بقایای محصولات (پس چر) تاکید شود.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اظهار کرد: سامانه ۱۵۰۴ منابع طبیعی ۲۴ ساعته آماده پاسخگوی است و از شهروندان انتظار می رود در صورت مشاهده دود و آتش در طبیعت، موضوع را از طریق تماس با این سامانه اطلاع رسانی کنند.

سرهنگ نوری افزود: استان های زنجان و کردستان به علت همجواری و تهران به علت نزدیکی به عنوان معین همدان مشخص شدند و در صورت بروز آتش سوزی گسترده، تیم های از این استان ها برای کمک به مهار آتش در همدان حضور می یابند.

وی از شهروندان و طبیعت گردانان خواست از رها کردن زباله به خصوص شیشه و فلزات براق که زمینه ساز بروز حریق می شود در طبیعت پرهیز کنند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان بیان کرد: برخی شهروندان در روزهای پایانی هفته برای تفریح در طبیعت حضور یافته اما اقدام به آتش زدن شاخه درختان برای دم کردن چای سپس رها کردن آتش بدون اینکه به طور کامل خاموش شده باشد، می کنند.

سرهنگ نوری خاطرنشان کرد: خاکستر و ذغال به جا مانده از این آتش، با وزش نسیمی شعله ور شده و این سهل انگاری و کم توجهی می تواند زمینه خاکستر شدن بخش زیادی از مراتع با ارزش را فراهم آورد.

وی درصد بالایی از آتش سوزی ها را سهوی و غیرعمدی عنوان کرد و گفت: اما سال گذشته برای یک چوپان که به منظور دم کردن چایی آتش درست کرده و موجب آتش سوزی و سرایت حریق به مراتع شده بود پرونده قضایی تشکیل شد.

به گزارش ایرنا، سال گذشته ۱۷ هکتار از مراتع استان همدان در ۱۲ فقره حرق طعمه آتش شد.

نظر شما