شناسهٔ خبر: 66632397 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته سوم اردیبهشت ۱۴۰۳

کندی و رکود بخش‌های مختلف اقتصاد چین، آلمان و روسیه، کاهش تقاضای جهانی برای بنزین، افزایش ذخایر طلای چین و سبقت گرفتن اقتصاد هند از ژاپن از مهم‌ترین خبرهای اقتصادی هفته سوم اردیبهشت سال ۱۴۰۳ بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در هفته‌ گذشته اعداد و ارقام متعددی درباره اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آن‌ها ازاین‌قرار است: 

۳۴۰ هزار

شرکت مشاوره وود مک کنزی اعلام کرد رشد تقاضای جهانی برای نفت تحت تأثیر افزایش استقبال از خودروهای برقی در چین و آمریکا ممکن است در سال جاری به نیم برسد. در سال ۲۰۲۴  تقاضا برای بنزین احتمالاً ۳۴۰ هزار بشکه در روزرشد کرده و به ۲۶.۵ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که پایین‌ترین میزان رشد از سال ۲۰۲۰ و کمتر از رشد ۷۰۰ هزار بشکه‌ای تقاضای روزانه برای بنزین در سال ۲۰۲۳ است. براساس پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی، چین که زمانی پیشگام تقاضا برای بنزین جهانی بود، امسال بیش از نیمی از فروش همه خودروهای برقی جهانی را به خود اختصاص خواهد داد. به همین ترتیب موسسه تحقیقاتی شرکت ملی نفت چین اعلام کرد مصرف بنزین چین، امسال حدود ۲ میلیون تن معادل حدود ۱.۳ درصد رشد کرده و به ۱۶۵.۱ میلیون تن  یعنی ۳.۸ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. طبق ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی، با کاهش قیمت که تقاضا را تقویت کرده است، سهم خودروهای برقی فروخته‌شده در سال جاری، در چین به ۴۵ درصد، ‌ در اروپا به حدود ۲۵ درصد و در آمریکا به بیش از ۱۱ درصد خواهد رسید. در هند اما به‌واسطه رونق فروش خودرو و رشد اقتصادی بالا و ضریب نفوذ اندک خودروی برقی، محرک تقاضا برای بنزین معادلات را به شکلی متفاوت پیش می‌برد. برآورد دولت هند نشان می‌دهد مصرف بنزین هند در سال منتهی به مارس ۲۰۲۵، به رکورد ۳۹.۲ میلیون تن یعنی ۹۰۸ هزار بشکه در روز خواهد رسید که حدود پنج درصد بالاتر از ۳۷.۲ میلیون تن در سال منتهی به مارس ۲۰۲۴ خواهد بود.

۵۲.۵

شاخص مدیران خرید خدمات چین از ۵۲.۷ در ماه مارس به ۵۲.۵ کاهش یافت و برای شانزدهمین ماه متوالی در منطقه انبساط باقی ماند. اقتصاددانان باور دارند که گسترش فعالیت خدمات چین در بحبوحه افزایش هزینه‌ها کاهش‌یافته است، اما رشد سفارش‌های جدید تسریع شده و احساسات تجاری به‌شدت افزایش‌یافته است تا امیدها به بهبود اقتصادی پایدار افزایش یابد. دومین اقتصاد بزرگ جهان در سه‌ماهه اول سریع‌تر از حد انتظار رشد کرد اما همچنان با انبوهی از چالش‌ها ازجمله رکود طولانی‌مدت دارایی و تقاضای داخلی ضعیف مواجه است. شاخص مدیران خرید ترکیبی که بخش خدمات و تولید را دنبال می‌کند، ماه گذشته از ۵۲.۷ در ماه مارس به ۵۲.۸ رسید که سریع‌ترین سرعت را از ماه می سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد. سرمایه‌گذاران و تحلیلگران می‌گویند که تلاش‌های اصلاحات ساختاری چین باید همراه با اقدامات محرک بیشتر برای تقویت بهبود اقتصادی قوی‌تر و پایدارتر همراه باشد.

۵۰.۵

شاخص مدیران خرید جهانی برای خدمات روسیه از ۵۱.۴ ماه مارس به ۵۰.۵ در ماه آوریل کاهش یافت و بالاتر از مرز ۵۰ که انبساط را از انقباض جدا می‌کند؛ باقی ماند. این نظرسنجی تجاری نشان داد که فعالیت در بخش خدمات روسیه در آوریل با کندترین نرخ در ۱۵ ماه گذشته رشد داشته است زیرا افزایش سفارش‌ها جدید در بحبوحه کاهش تقاضا سرعت خود را ازدست‌داده است. مجموع فروش جدید در این کشور با کمترین سرعت رشد کرده است. شرکت‌های روسی اعلام کردند که محرک‌های اصلی رشد، جذب مشتریان جدید و جذب بالای کار از خارج از کشور است. کمبود نیروی کار در سال‌های اخیر مشکلاتی را در سراسر اقتصاد روسیه ایجاد کرده است اما ارائه‌دهندگان خدمات موفق به استخدام کارکنان جدید شدند و عقب‌ماندگی‌های کاری برای اولین بار از جولای گذشته کاهش یافت. اعتماد شرکت‌ها به تولید آتی، اگرچه هنوز مثبت است، به پایین‌ترین سطح طی ۹ ماه گذشته رسید. یک نظرسنجی نشان داد که فعالیت در بخش تولید روسیه در ماه آوریل با کمترین نرخ رشد در سه ماه اخیر به دلیل کاهش اندکی افزایش تولید و سفارش‌های جدید بود.

۳۱ میلیارد دلار

آرامکو، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام جهان، باوجود سود پایین‌تر از همیشه، ۳۱ میلیارد دلار سود نقدی به دولت سعودی و سایر سرمایه‌گذاران پرداخت خواهد کرد. آرامکو اعلام کرد توزیع‌ سود بین سرمایه‌گذاران و دولت عربستان در سال میلادی جاری، بیشتر از سال ۲۰۲۳ خواهد بود که به تأمین مالی برخی از برنامه‌های هزینه کلان عربستان سعودی برای متنوع سازی اقتصاد کمک می‌کند. پرداخت‌های سخاوتمندانه آرامکو برای عربستان سعودی، اهمیت فزاینده‌ای پیداکرده، زیرا قیمت نفت کمتر از سطوحی است که برای متوازن کردن بودجه نیاز دارد. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در تلاش برای متحول کردن اقتصاد، سرمایه‌گذاری‌های پرهزینه‌ای مانند پروژه شهر آینده‌گرای نئوم، توسعه گردشگری و سهام در لیگ‌های ورزشی را دنبال می‌کند. ابر شرکت‌های بزرگ نفتی جهان مانند شِل هم تمرکز خود را بر پرداخت سود نقدی به سهامداران، حفظ کرده‌اند. عربستان برای متوازن کردن بودجه خود، به نفت حدود ۱۰۸ دلار در هر بشکه نیاز دارد. نفت برنت در بازار لندن، روز سه‌شنبه گذشته، کمتر ۸۴ دلار در هر بشکه معامله شد. عربستان سعودی، هدایت تلاش‌های اوپک و متحدانش برای محدود کردن تولید به‌منظور رفع مازاد عرضه و تقویت قیمت‌ها را به عهده داشته است. این گروه اول ژوئن گرد هم خواهند آمد تا تمدید محدودیت عرضه در نیمه دوم سال میلادی جاری را بررسی کنند.

۱۶۸ میلیارد

داده‌های رسمی دولت چین نشان داد که بانک مرکزی چین در ماه آوریل ۶۰ هزار اونس تروا طلا را به ذخایر خود اضافه کرده و دوره خریدهای متوالی را باوجود قیمت‌های بالای طلا به ۱۸ ماه افزایش داده است. این داده‌ها نشان می‌دهد چین در پایان آوریل ۷۲.۸۰ میلیون اونس طلا در اختیار داشت که نسبت به ۷۲.۷۴ میلیون اونس در ماه قبل افزایش داشته است. ارزش ذخایر طلای چین از ۱۶۱.۱ میلیارد دلار به ۱۶۸ میلیارد دلار افزایش‌یافته است. تقاضا از سوی بانک‌های مرکزی جهانی برای طلا به مدت دو سال افزایش‌یافته است و از افزایش قیمت حمایت می‌کند. شورای جهانی طلا انتظار دارد بانک‌های مرکزی جهانی در سال ۲۰۲۴ خرید خود را در مقایسه با ۱۰۳۷.۴ تن سال گذشته کاهش دهند اما آن‌ها را بالاتر از قبل از سال ۲۰۲۲ نگه‌دارند. طبق گزارش شورای جهانی طلا، بانک خلق چین با خرید خالص ۷.۲ میلیون اونس یا ۲۲۴.۹ تن، بزرگ‌ترین خریدار بخش رسمی طلا در سال ۲۰۲۳ بود که بیشترین خرید از حداقل سال ۱۹۷۷ در یک سال گذشته است.

۴٫۳۴ هزار میلیارد

صندوق بین‌المللی پول در اواخر ماه آوریل اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی اسمی هند در سال ۲۰۲۵ به ۴٫۳۴ هزار میلیارد دلار خواهد رسید که از ۴٫۳۱ هزار میلیارد دلار ژاپن فراتر خواهد رفت. اگر هند از ژاپن پیشی بگیرد، این کشور به رتبه پنجم سقوط خواهد کرد. این شکست‌های پی‌درپی که یک سال زودتر از پیش‌بینی‌های قبلی صندوق بین‌المللی پول فرارسیده‌است، تا حدودی به این دلیل رخ‌داده که ین ژاپن همچنان ضعیف است. سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) هم با انتشار آخرین گزارش خود در مورد چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی در دوم ماهمی، فشار جدیدی را بر توکیو وارد کرد. OECD رشد جهانی را در سال جاری ۳٫۱ درصد پیش‌بینی کرده است و چشم‌انداز اقتصادی آمریکا و چین را افزایش داده است. همچنین پیش‌بینی رشد ژاپن را در سال جاری از ۱ درصد به ۰٫۵ درصد کاهش داده است. همچنین براساس آمارهای دولتی هند، رشد اقتصاد این کشور در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۳ به ۸٫۴ درصد رسید که فراتر از ۷٫۶ درصد مورد انتظار دولت در دوره ژوئن تا سپتامبر بوده است. رونق بازار سهام، مصرف داخلی قوی، پایداری روپیه و افزایش صادرات، برخی از دلایل کلیدی این رونق هستند.

صفر درصد

اقتصاد آلمان در سال گذشته به دلایلی مانند هزینه‌های انرژی بالا، سفارش‌های جهانی ضعیف و نرخ‌های بهره بالا ۰٫۲ درصد کوچک شد که ضعیف‌ترین عملکرد در میان اقتصادهای بزرگ منطقه یورو به شمار می‌رود. موسسه اقتصاد آلمان برای بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در سال جاری رشد صفر درصدی را پیش‌بینی می‌کند، زیرا انتظار می‌رود فرانسه، ایتالیا، بریتانیا و آمریکا همگی رشد قابل‌توجهی داشته باشند. به گفته این مؤسسه اقتصاد آلمان علیرغم شروع قوی‌تر از حد انتظار در ابتدای سال،‌ در سال ۲۰۲۴ دچار رکود خواهد شد و همچنان از همتایان اروپایی خود عقب خواهد ماند. طبق آخرین پیش‌بینی‌های این موسسه،‌ بخش تولید و به‌ویژه بخش ساخت‌وساز آلمان همچنان درگیر رکود است. مصرف تنها نقطه روشن در اقتصاد این کشور خواهد بود زیرا با کاهش نرخ تورم روندی افزایش خواهد داشت. در آغاز سال جاری، آلمان از رکود عبور کرد و در سه‌ماهه اول نسبت به دوره سه‌ماهه قبل در شرایط تعدیل‌شده ۰٫۲ درصد رشد کرد. در سه‌ماهه آخر سال ۲۰۲۳، اقتصاد ۰٫۵ درصد کوچک شد. دولت آلمان رشد تولید ناخالص داخلی در سال جاری را ۰٫۳ درصد پیش‌بینی کرده است.

نظر شما